המסגד הסמוך לבית אל
המסגד הסמוך לבית אלצילום: עובד ארד, רגבים

האם ההליכים המשפטיים בהם נוקטים ארגוני שמאל וערבים עלולים לגבות מלקוחותיהם מחיר בלתי אפשרי?! נראה כי עתירה-אחת-יותר-מדי של ארגון השמאל "יש דין", עלולה להביא להריסתם של שני מסגדים, או לפחות למנוע אטימתו של בית כנסת בשומרון.

לפני כשנה הוגשה עתירה לבג"ץ ( 4475/09) של שני פלשתינאים, באמצעות 'יש דין', כנגד מבנה בית הכנסת בשכונת אל מתן שבישוב מעלה שומרון. באותו יום ניתן צו ביניים, המונע את המשך הבנייה. 

תושבי השכונה כלל לא ידעו על הוצאת הצו נגד המשך הבניה, והדבר נודע להם רק במקרה לאחר שכבר הכניסו לבית הכנסת ספר-תורה, ולאחר שהחלו להשתמש בו באופן שוטף לתפילותיהם. מיד כשנודע לתושבים דבר קיומו של צו הביניים, אעפ"י שהוא לא הופנה נגדם, הם כיבדו אותו והפסיקו כל בנייה במקום. בית-הכנסת לא הושלם עד היום.

למרות זאת, תחת לחץ של ארגון השמאל הקיצוני שהגיש את העתירה, החליטה פרקליטות המדינה שאכן הופר צו הביניים ובשל כך המדינה תאטום את בית-הכנסת תוך 60 יום. עו"ד דורון ניר-צבי המייצג את מתפללי בית הכנסת, מדגיש כי לא הובאה ראיה כלשהי להפרת הצו, במיוחד שלטענתו לא יכולה להיות הפרה כזאת, כאשר המתיישבים עצמם כלל אינם צד לעתירה ולכן הצו אינו מכוון כלפיהם.  בעקבות הודעת המדינה החליט בית המשפט לבקש עדכון בתוך חודשיים - אם אכן איטום או הריסת בית הכנסת אכן התבצעו.

לפני כחודש הורה שופט בית המשפט העליון ניל הנדל למדינה לעכב כל פעולה של הריסה או איטום בבית הכנסת. לדברי עו"ד ניר-צבי, מדובר בשכונה בת 10 שנים הממוקמת על אדמות בבעלות המדינה ובתוך תוכנית המתאר של הישוב. בית-הכנסת נבנה מראש בתוך השטח המיועד למבני ציבור, והושקעו בו כמיליון ₪.

בינתיים, הגישה תנועת "רגבים", עתירת-ראי לצעד של "יש דין" -  ומבקשת להרוס שני מסגדים שנבנו שלא כחוק, על  אדמות מדינה, בניגוד לתוכנית מאושרת וללא כל היתר בניה. מדובר במסגד בכפר דורא-אל-קרע שמצפון לבית אל נגדו כבר הוצא צו הריסה על ידי המינהל האזרחי, וכן במסגד סמוך ליצהר, בכפר בורין. המסגד ליד בית אל נבנה במרחק של פחות מ-250 ממטר מבתי הישוב בקרבה מסוכנת אליהם, והוא כולל צריח גבוה המשקיף על בתי הישוב.

עו"ד עמיר פישר, המייצג את "רגבים" בעתירה, מציין כי שני המסגדים נבנו בצמוד לבתי המגורים בישובים יהודיים ולכן בנוסף להיותם בלתי חוקיים הם מהווים סכנה ביטחונית ברורה ומיידית.

בעתירה, מתבקש בית המשפט העליון להורות למדינה לנמק מדוע לא תהרוס את שני המבנים שנבנו שלא כחוק – תוך השתלטות מכוונת של הרשות הפלשתינאית על שטח ישראלי. 

לדברי עו"ד פישר, לאור העבודות האינטנסיביות המבוצעות בימים אלה להשלמת המבנים ואכלוסם, יש להוציא צו דחוף לפני  השלמת הבנייה.

כאמור, המינהל האזרחי כבר הוציא לפני כחודשיים צו הריסה נגד המסגד ליד בית אל, אך לדבריו – בתשובה לפניית עו"ד פישר - "באשר להריסתו והמשך אכיפה הרי שזה נתון בידם של דרג מקבלי ההחלטות בהתאם לסדר עדיפויות הנקבע ע"י מעת לעת".

לדברי עו"ד פישר, "בשם אותם "סדרי עדיפויות" נמנע המינהל מלהרוס כ 30,000 מבנים פלסטינים, שנבנו בשנים האחרונות ללא היתר ובניגוד לחוק בשטחי C ברחבי יהודה ושומרון, והטענה לפיה הריסת מבנה המסגד תתבצע בהתאם ל"סדרי העדיפויות" אינה אלא זריית חול. משמעותה - כי אין בכוונה להרוס את המבנה. תגובת המינהל האזרחי מעידה על זלזול מופגן בעותרים ובטענותיהם ועל התעלמות תמוהה ובלתי-סבירה לחלוטין מהסכנה המרחפת מעל תושבי היישוב בית-אל, עם השלמת הבנייה ואכלוס המסגד".

עו"ד עמיר פישר מדגיש כי על תוכנית ההשתלטות של הרשות הפלשתינאית על שטחים ישראליים ביהודה ושומרון, הכריז ראש הממשלה הפלשתינאי סלאם פיאד מספר פעמים בכלי התקשורת, במופעים ציבוריים ואף בפורומים רשמים. במסגרת תוכנית זו, הממומנת על פי רוב ע"י האיחוד האירופי וארגונים זרים, נקבעות עובדות בשטח בדמות מבני ציבור ענקיים, ההולכים ומוקמים ברחבי ביהודה ושומרון, מתוך הבנה ששטחים אלו יעמדו במרכז המחלוקות הטריטוריאליות העתידיות בין מדינת ישראל והרשות הפלסטינית ומתוך רצון להכריע את המחלוקות הללו באופן חד-צדדי ולהעמיד את מדינת ישראל בפני עובדות מוגמרות.  

"כיצד ניתן להתיימר לאכוף את החוק ביהודה ושומרון בצורה שוויונית - כאשר פקחי המינהל אינם אוכפים את החוק כלפי מבני ציבור ענקיים, המוקמים בריש גלי, בצמוד ליישובים יהודיים ובמיקום המסכן את התושבים?" שואל עו"ד פישר.