הגליל
הגלילפלאש 90

לא אחת דווח בתקשורת על חשש ולפיו אילי הון ערביים מהמפרץ וגורמים ערביים אחרים מחו"ל מנסים לרכוש אדמות ברחבי הארץ מחקלאים המצויים במצוקה כלכלית. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ראש מועצת יבנאל, רוני כהן, המספר כיצד הגיע ללשכתו יהודי שהציג עצמו כאיש נדל"ן המבקש לרכוש אדמות רבות מאדמות יבנאל, ורק לאחר בירורים התגלתה מטרתו האמיתית – רכישת אדמות בשמו של שייח' סעודי המבקש "לגאול אדמות", כפי שהמעשה הוגדר בפיו של אותו שליח.

"הגיע אלי אדם יהודי לפני כארבע שנים. התיישב במשרד והציג את עצמו כאיש נדל"ן ללא בעיה של כסף שרוצה אדמות. הוא אמר שהוא רוצה לרכוש מאות דונמים ולא משנה הייעוד של האדמות הללו. כל מה שפנוי הוא רוצה לרכוש", מספר כהן.

בהמשכה של השיחה שניהל אותו "איש נדל"ן" עבר נושא השיחה גם להצעת שוחד של ממש: "פתאום הוא אומר לי 'אני יכול לעשות אותך איש עשיר'. שאלתי אותו 'למה הכוונה? לא חסר לי כסף'. הוא אמר לי שיש לו אפשרות להפוך אותי לאיש עשיר ולא חסר לו כסף לשם כך. תשמע, הוא אמר, אנחנו מדברים על כסף גדול. אתה תהיה איש עשיר'. המשכתי לברר ואז הוא אומר לי שהוא נציג של שייח' מסעודיה שגואל קרקעות..."

המענה מבחינתו של כהן היה מהיר "זרקתי אותו מהמשרד", הוא מספר, אך מעט מתחרט שכן יתכן ואם היה ממשיך בשיחתו עם אותו נציג היה מקבל מידע נוסף על פעילותו ברחבי הארץ ועל הצלחותיו עד כה. עם זאת מספר כהן כי ידוע לו על ניסיונות נוספים של אותו שליח וגורמים נוספים לרכוש אדמות בכפר תבור, יסוד המעלה ובאתרים אחרים. "שמעתי שהוא הצליח בראש פינה ובמרחביה, אבל אני לא בטוח", אומר כהן המספר על הצעות שהועברו בסכומים הנחשבים לאסטרונומיים "פי שתיים או פי שלוש מהמחיר. זה פיתוי ענק למי שנמצא בקשיים".

לדבריו דפוס הפעולה של אותו שליח נדל"ן די אחיד. הוא מגיע לראשי הרשויות המקומיות ומציע להם הצעות כלכליות נדיבות ביותר תמורת אדמות בשטחם.

כהן מציין שהבעיה במקרים שכאלה היא היות אדמות יבנאל ומקומות נוספים באזור אדמות פרטיות, אדמות שאינן אדמות מינהל ועל כן קשה לבדוק את זהות המשקיע הכלכלי העומד מאחורי כל רכישה ורכישה.

עוד הוא מספר כי ראשי הרשויות באזור התאגדו ביניהם וכאשר ידוע לאחד מהם על ניסיון דומה לרכישת אדמות בידי גורם זר הם מעבירים מידע ביניהם ומזהירים זה את זה. לדבריו עד כה הצליחו אותם גורמים ערביים לרכוש אדמות במספר מקומות וכעת "הקרקעות רשומות על שם עמותה איסלאמית שכנראה שייכת לפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית".

עוד מספר כהן על מקרה נוסף שהגיע לידיעתו. בעקבות שידור בערוץ הראשון ובו התראיין וסיפר על התופעה פנתה אליו תושבת יסוד המעלה וסיפרה על ערבי המתעניין ברכישת 22 הדונמים שבבעלות אביה. "גייסתי יהודי שיקנה את האדמה. אני לא יודע איך הסתיימה העסקה, אבל אני מאמין שהצלתי את הקרקע".

במציאות זו של רכישת אדמה פרטית, מדגיש כהן, אין לרוכש כל מניעה לעשות באדמה כחפצו. "מדובר בבעיה לאומית שחייבת להגיע לשולחן הכנסת. צריך למצוא לה פתרון כי אנחנו מאבדים את הארץ הזו. אנשי קש מרוויחים בכל עסקה כמה מאות אלפי דולרים אבל מוכרים את המדינה בדרך", הוא אומר ומעריך שהבעיה החוקתית הגדולה תהיה כאשר מול הבעיה יעמוד עקרון השוויון המאפשר בשם הדמוקרטיה מתן אפשרות זהה לכל אזרח לבצע רכישה כלשהי.