אבו מאזן
אבו מאזןפלאש 90

אין סימנים להגמשה בעמדות הפלשתיניות. ביקורה של נשיאת פינלנד בשטחי הרשות הפלשתינית באיו"ש נוצל ע"י ההנהגה הפלשתינית להדגיש את עמדות היסוד בנוגע למו"מ ולשאלת ההסדר המדיני עם ישראל.

במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיאת פינלנד ברמאללה, אמר יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, כי סוגית הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית אינה נוגעת לפלשתינים, שכן ההנהגה הפלשתינית כבר הכירה בישראל בשנת 1993 במסמך ההכרה ההדדית. לדבריו, אם ירצו הישראלים לכנות עצמם בשם כלשהו עליהם לפנות לאו"ם ולקהילה הבינלאומית.

אבו מאזן ציין עוד, כי הפלשתינים מאמינים בפתרון של שתי המדינות, קרי - מדינת פלשתין בגבולות 67' ומדינת ישראל שיחיו זו לצד זו בביטחון וביציבות. הוא דרש מישראל להפסיק את הבניה בהתנחלויות, שהינן "בלתי חוקיות", כדי שאפשר יהיה לנהל מו"מ על ההתנחלויות, הפליטים וירושלים.

אבו-מאזן הביע נכונות לשוב למו"מ הישיר עם ישראל ולדון עימה בסוגית הגבולות הביטחון, אך התנה זאת בהצלחת הלחץ האמריקני על ישראל להאריך את תקופת הקפאת הבניה בהתנחלויות, בהתאם להחלטת ועדת המעקב של הליגה הערבית.

ראש הממשלה הפלשתיני, סלאם פיאד, שאף הוא נועד עם נשיאת פינלנד ציין, כי הקהילה הבינלאומית צריכה לשאת באחריות הישירה על סיום "הכיבוש" והקמת המדינה הפלשתינית העצמאית בגבולות 67'. הוא קרא להתערבות ישירה ומשפיעה של הקהילה הבינלאומית כדי לאלץ את ישראל ליישם את עקרונות החוק הבינלאומי ובראשם הפסקה מוחלטת של הבניה בהתנחלויות.

כמו כן, תבע מישראל לאפשר נוכחות ביטחונית רשמית של הרש"פ בכל השטחים הפלשתיניים ולהפעיל את המעבר הבטוח בין רצועת עזה ליו"ש.

פיאד האשים את ישראל בהטלת מגבלות על הרש"פ שטחי C באיו"ש, המהווים 60% משטח איו"ש, הגבלות שאינן מאפשרות את פיתוחם של אזורים אלה. לשם דוגמה ציין את מחנה המעצר ב"עופר" (מזרחית לאל-בירה), "התנחלות" פסגת זאב וכביש 443, אשר לטענתו פלשתינים אינם מורשים לנסוע בו. "שטחי C אינם נתונים במחלוקת הם חלק בלתי נפרד מהאדמה הפלשתינית הכבושה מ-67' עליה תוקם מדינת פלשתין" הדגיש פיאד.