2010 הייתה שנה מעולה לחברות ההיזנק (סטארט אפ). חברות רבות אשר נולדו השנה כבר מכתיבות את הטון לכל תעשיית הטכנולוגיה.

העיתונאים הטכנולוגיים כתבו רבות השנה על הצלחת משחקי הרשת ובפרט על הצלחת חברת Zynga, אתרי קניות קבוצתיות דוגמת האתר Groupon, שירותי מיקום דוגמת השירות Foursquare. השנה גם צבר תאוצה האתר לכתיבת בלוגים קצרי מלל טוויטר. בסוף השנה האזרחית האתר הטכנולוגי העולמי ReadWriteWeb מפרסמת רשימה של עשרת סטארטאפים של השנה. חלקם כבר בטח יהיו ידועים לקוראי האתר, חלקם אולי יהיו תגלית מרעננת, ואלה כבר צוברים פרסום ברחבי העולם.

הראשון שבהם אתר ה- Instagram שרות להעלאת תמונות למשתמשי המכשיר אייפון, שמאפשר הפצת התמונה ברשתות חברתיות ולעקוב אחר הערות הצופים בתמונה. על הפופולאריות של החברה מעידים כמות המשתמשים, אשר גדלה במאה אלפי משתמשים מדי שבוע.

Quora: שרות שאלות ותשובות, אך בהבדל משרותי הוויקיפדיה, כאן התשובות ניתנות בידי מומחים.

Flipboard: יישום קריאה למכשיר האייפד. השרות מפשט קריאת חדשות במחשבי הלוח. החדשות והכתבות הופכות למגזין צבעוני וקל לקריאה.

Rapportive: הרחבה לשירות הדואר ג'ימייל. ההרחבה מבטיחה שיפור בעבודה עם שרתי הדואר של גוגל. הפאנל הצדדי מוסיף מידע שימושי אודות המשתמש, עימו אתם מצויים בהתכתבות.

Diaspora: רבות דובר על הסכנות התמונות בפייסבוק ושאר רשתות חברתיות, חבורת סטודנטים ניו יורקים ש"מרדו" בפייסבוק ומצויים בשלבי הקמת רשת שתהה הרבה יותר נוחה והרבה יותר בטוחה למשתמשים.

Hipmunk: שירות חיפושי טיסות עולמי, אשר מרכיב טבלה אינטראקטיבית של כלל הטיסות בעולם. LearnBoost: יומן כיתה אלקטרוני, יש אומרים שזהו היורש של היומן בכיתות בית הספר. InDinero: אתר חשבונאות לעסק הקטן. השירות משפר ומאיץ את ההליך החשבונאי בעסק. השרות פשוט ונגיש גם למשתמשים הלא מנוסים.

מצאנו לנכון לציין גם שתי חברות היזנק, אשר הצטיינו השנה בישראל. הראשונה להזכיר היא חברת WAZE הרמת גנית, שפיתחה שירות ניווט לסלולר חברתי ופתוח לכלל המשתתפים. למעט הצלחה מסחררת בארץ החברה מצליחה מאוד בארצות הברית, מספר מדינות באירופה וגם במדינות האמריקה הלטינית.

לפני מספר ימים גילינו כי החברה סיימה בהצלחה סבב גיוס כספים, אשר הסתכם ביותר מ-25 מיליוני דולרים. השניה היא חברת פרי טלקום, שקיימת בסך הכל פחות משנה, אך מקדמת בהצלחה את תחום התקשורת החלופית לחברות הסלולר, השנה החברה גייסה 16000 אלף משתמשים לשירותי קול על הרשת VOIP שבה מתאפשרת שיחת טלפון בלי להעזר בשירותי החברה הסלולרית ובפועל לחסוך כספים. השיחה מתקיימת בסלולרי על בסיס רשת האינטרנט (דוגמת SKYPE מי עוד לא מכיר). השבוע הגריל שר התקשורת את מספרי הטלפונים של החברות הסלולר הוירטואליות, אשר עתידות לקום ב2011 ופרי טלקום הייתה אחת הזוכות.