עלייה לקבר יהושוע בתוך הכפר הערבייוני קמפינסקי


למעלה מאלף איש מכל רחבי הארץ, דתיים, חילוניים, חרדים ומסורתיים, עלו אמש (ה) לאורך שעות הלילה לקבר יהושע בן נון בקברו בתמנת חרס, בין ברקן לאריאל שבשומרון, בכניסה מיוחדת לרגל עשרה בטבת – יום הקדיש הכללי שחל היום. 
 
אלפי המבקרים התפללו בקבר יהושע בן נון, וכן בקבר נון אבי יהושע וקברו של כלב בן יפונה המצויים אף הם במקום. בין הבאים נראו נשים וגברים מכל הגילאים ומכל רבדי האוכלוסייה: חילוניים, מסורתיים, דתיים, חרדים ואף תיירים שהגיעו מחוץ לארץ לרגל הכניסה המיוחדת לציון הקבר. כמו"כ, השתתפו בעליה לציון ראשי ישיבות, מקובלים ורבנים רבים מכל רחבי הארץ.


המתפללים הרבים שהגיעו למקום, הזדעזעו לגלות כי הערבים חיללו את מקום הציון בגראפיטי לאומני וכתובות נאצה בערבית.
גם בעבר ריססו ערבים כתובות במתחם ציון הקבר, אולם הפעם היתה ההשחתה קשה במיוחד. קירות שלמים במבנה הציון היו מכוסים בכתובות גראפיטי לאומני וכתובות נאצה. כמו כן, הופתעו המתפללים לראות שהשנה, שלא כמו בשנים קודמות, עשרות ערבים מקומיים התקבצו ליד הקבר ואף דרשו בתקיפות ממפקדי הכוח שהיה באזור להפסיק ריקוד של כמה צעירים שפצחו בשירה וריקוד לאחר שפקדו את הקבר. המפקדים ניגשו לצעירים וביקשו שהם יפסיקו לרקוד ולשיר, הצעירים סירבו והמשיכו לרקוד במשך מספר דקות נוספות.




ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, התקשה להסתיר את זעזועו: "רק ברברים מסוגלים לעולל דברים איומים כאלו. אנשים שמסוגלים לחלל בצורה חמורה כזו מקום קדוש כל כך אינם ראויים להיקרא בני תרבות. אם יהודים היו מחללים כך קבר קדוש למוסלמים, כל העולם היה רוגש וגועש".




העליה ההמונית אורגנה ע"י מועצה אזורית שומרון, אגודת "שכם אחד" והמועצה הדתית שומרון, והתקיימה באבטחת חיילי חטיבת אפרים. המסורת על קברי הצדיקים הללו נשמרת מאז ימי הכניסה לארץ בימי יהושע, עת נכתב בסוף ספר יהושע על קבורתו בתמנת חרס, וכן לאורך כל השנים ע"י מבקרים ונוסעים שונים מתקופות שונות ועד לקריאת שם הכפר הערבי שהוקם בסביבות הקברים - "חארס". אחת לתקופה מאשר צה"ל לאזרחים ישראלים להכנס לציון קבר יהושע לתפילה.


יהודה ליבמן מאגודת "שכם אחד", שמארגנת את הכניסות לקברי הצדיקים בשומרון, הודה לחיילי צה"ל ולמשטרת ישראל על האבטחה והסיוע. ליבמן התייחס גם לעיתוי הכניסה: "עשרה בטבת, יום הקדיש הכללי, הוא יום בו אנו מתפללים לעיולי נשמתם של כל אלו שתאריך פטירתם לא נודע, יום זה הוא גם יום מיוחד לעליה לקברו של כלב בן יפונה שיום ההילולא שלו לא ידוע".  


ראש המועצה מסיקה התייחס גם לעליה ההמונית לציון: "מחמם את הלב לראות חילוניים, דתיים וחרדים יחד עולים לקבר יהושע בן נון ומתחברים למורשת הרמטכ"ל הראשון של עם ישראל, כובש ומנחיל הארץ.


דווקא בימים אלו, ימים של לחצים מטרידים מבית ומבחוץ, אנו מתמלאים חיזוק מיהושע בן נון שידע לעמוד כנגד הזרם ולהכריז מול שנים עשר המרגלים: 'עלה נעלה וירשנו את הארץ כי יכול נוכל'. כולנו תקוה שגם הממשלה תתחבר ותתחזק ממורשתו של יהושע בן נון. אנו חזקים, צריך רק שההנהגה לא תישבר".