הדיון המשפטי-ציבורי אודות פינוי בית יהונתן שבמזרח ירושלים חוזר אל מרכז העניינים. בעקבות איומיו של ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, כי יורה לפנות את הבית, החליטה השבוע עמותת עטרת כהנים לוותר על דרישתה לפנות את המשפחות הערביות שפלשו לבית הכנסת התימני בכפר השילוח. ברקת חזר בו מהאיום והודיע כי לא יפנה בשלב זה את הבית. אך כעת מתלבט היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, כיצד לפעול בפרשה, לאור העובדה כי לפני כחודש הורה לאטום את הבית "במועד קרוב". בראיון מיוחד ל'בשבע', תוקף ראש עמותת 'עטרת כהנים', מתתיהו הכהן דן, את היועץ ויינשטיין ואת יועצה המשפטי של עיריית ירושלים, בגין התעקשותם לפנות את בית יהונתן, תוך התעלמות מהבנייה הערבית הבלתי חוקית באזור.

מהו ההסדר אליו הגעתם עם ראש העירייה בעניין בית יהונתן?

"זה לא בדיוק הסדר. ביהמ"ש הורה בזמנו למשטרה לסייע לשחזור בית הכנסת 'אהל שלמה' בכפר התימנים, עשרות שנים לאחר הגירוש ממנו. מדובר בהליך אזרחי, ואנחנו מאוד כואבים את החיבור של זה עם העניין של בית יהונתן. ראש העיר שכנע את הנאמנים של ההקדש שכדי שהוא יוכל לשמור על בית יהונתן, הוא מבקש מהם שלא יבצעו את הצו שהם זכו בו. צריכים לדעת שזה חורה לנו, זה כואב לנו וזה בכלל לא פשוט. אנחנו לא רואים שום קשר בין הדברים. מעכשיו אף יהודי לא יכול לזכות בשום הליך כי יש את בית יהונתן? הרי בית יהונתן, גם לפי מה שראש העיר הודיע, נמצא בסדר עדיפות אחרון, לא בגלל שזה יהודים אלא בגלל שיש עוד הרבה קודמים לפניו! בעניין בית יהונתן אנחנו עומדים מאחורי ברקת וחושבים שהוא פועל באומץ לב ראוי להערצה ולהערכה מול היועץ המשפטי לממשלה, מתוך שהוא יודע את האמת ואת הצדק ועל זה צריכים לשבח אותו. אבל לגבי הבית כנסת - מי יבקש את כבוד המקום הזה שחולל בצורה כל כך בוטה וגסה על ידי ערבים?"

ומה הלאה? האם בית יהונתן ינוצל מעתה להכשרת הבנייה הערבית הבלתי חוקית?

"ראש העיר רוצה לחכות עד שיגובש הסדר בעניין התכנון. זו עמדתו והוא הפעיל את סמכותו. בעז"ה בזכות האומר לירושלים תושב ולערי יהודה תבנינה, גם בית הכנסת הזה ייגאל. אני לא חושב שברקת נגד הגאולה שלו, אבל לדעתו זה לא היה צריך להיות עכשיו. זה ייגמר בסוף. בוודאי שזה לא יימשך לנצח. אף אחד לא חולק על כך שבית הכנסת צריך לחזור כמה שיותר מהר לבעליו היהודיים".

היועץ המשפטי לממשלה לא ממש מרוצה מהחלטתו של ברקת. הוא מסוגל לבטל אותה?

"היועץ המשפטי מתקיף את ראש העיר ומורה לו לאטום את בית יהונתן, כאילו ברקת הוא עבריין שלא מבצע צווים של בית המשפט. חשוב לי להבהיר בעניין הזה שבית המשפט לא קצב בזמן את צו האיטום ויתרה מכך - היועץ בעצמו מעכב ביצוע של מאות צווים שהוציא בית המשפט לביצוע הוועדה המחוזית, שהיא גוף ממשלתי הנשלט על ידי היועץ באופן ישיר. מדובר במאות צווים נגד בתים שנבנו על שטחים ירוקים מאוד חשובים ואסטרטגיים מבחינה שימורית ומעוכבים מזה עשור".

מהי לדעתך הסיבה להתנהלות הזו של היועץ?

"אני מעריך שהסיבה היא מדינית. הוא מפעיל את כל כובד משקלו על בית אחד. צריכים גם לזכור שמי שהגיש את התלונה בעירייה נגד בית יהונתן זה לא שכנים ערבים, אלא סיעת מרצ בעירייה ובכנסת. ליד בית יהונתן יש עוד 20 בתים בגובה שלו והתלונה לא הוגשה על כל הבתים, אלא רק על בית אחד. היועץ המשפטי של העירייה, יוסי חביליו, ידע שהתלונה באה מגוף פוליטי אבל הסתיר את זה מאיתנו במשך חצי שנה, עד שבית המשפט חייב אותו לחשוף זאת. כשהוא נשאל במהלך המשפט מדוע לא בדק את הבתים האחרים שמסביב, הוא ענה שייפתחו תיקים פליליים נגד אותם בונים בלתי חוקיים. עברו כבר ארבע שנים - לא דובים ולא זבובים! פתחו איזה תיק, הערבי נעלם וסגרו את התיק. אם החוק היה מעניין אותם, רק מהבושה היו מיד מפנים ערבים, אבל גם בושה אין להם. אמרנו מספר פעמים לחביליו שלא יסולח לו על שהוא גורם לסכסוך שכנים ושאין לו כפרה כי הוא יוצר את השנאה. מי שיוצר שנאה בין אנשים, ודאי שלא יכול להיות יועץ משפטי ובית המשפט קבע רק לאחרונה שבאמת חביליו נכנס לתפקידו שלא על פי אמות המידה שמתאימות לשלטון החוק וזה דבר מאוד מצער. כואב מאוד שככה מערכת האכיפה מתנהלת".

מדוע באמת בית יהונתן הפך לראשון הבתים שיש לטפל בהם?

"כשהיועץ המשפטי נשאל מדוע הוא לא יכול להתפשר בעניין, הוא השיב שבית יהונתן הפך להיות סמל. אנחנו ביקשנו מהעירייה לפרסם את כל צווי הפינוי שהוציא בית המשפט, ומתברר שאין לה שום רישום. כלום. נניח שאתה רוצה להחליט - את הבית הזה אני רוצה להרוס ראשון - למה זה ראשון? אולי הוא מספר 300? אין רישומים. הכל מוסתר במרתפים וחביליו אמר שהוא מוכן לפרסם רק את הדו"חות שיצאו מ-2008. השופט לא קיבל את זה והטיל על העירייה להכין תוכנית איך ממספרים ומעמידים לרשות הציבור את כל המידע הזה. כשביקשנו רשימה של הוועדה המחוזית, היועץ המשפטי שלה טען שהוא לא יכול לחשוף את פסקי הדין משום צנעת הפרט. אין פה שלטון החוק, אלא צנעת הפרט פתאום. הם לא רוצים לתת את הרשימה כדי שבית יהונתן תמיד יהיה הראשון. זו פשוט רדיפה וכל אדם בר דעת עם שכל ישר צריך להתקומם נגד זה ולמחות. זו שערורייה שאין כדוגמתה וזה יוצר פתח לשחיתות, להתעללות ולרדיפות כמו שעושים פה נגד תושבי בית יהונתן שמוסרים את נפשם. אבל אנחנו בטוחים שכמו שהקב"ה הציל אותנו מיוסי חביליו ומסיעת מרצ וכמו שהציל אותנו מכל בקבוקי התבערה שאנשים שם חוטפים, הוא גם יציל אותנו מיהודה ויינשטיין".

מהו המצב כרגע בסילוואן? האם האיסור על בנייה בלתי חוקית נאכף?

"בפסק הדין שניתן בתיק בית יהונתן, כתב השופט בן זמרה שהמצב הוא שהוועדה המקומית בגיבוי השלטון המרכזי ויתרה על הריבונות במזרח ירושלים. הוא ביקש להעביר את פסק הדין הזה ליועץ המשפטי לממשלה ולראש הממשלה דאז. הוא ביקש מהם עוד דבר – אם במצב הקיים יש בירושלים בערך 50 פקחים ורובם במערב העיר, יש להעביר את רובם למזרח העיר כי שם אין פיקוח. ברקת כשהיה יו"ר האופוזיציה, הגיש בעקבות פסק הדין הזה הצעה לשנות את היחס של הפקחים בין מזרח למערב העיר וכמובן שהקואליציה דחתה את זה. אתה שואל אותי האם קיימו את ההחלטה של השופט בבית יהונתן להוסיף 20 פקחים במזרח ירושלים? לא בדקתי, אבל אני מעריך שלא".

מה עמדתך באשר לפרשת פרויקט נוף ציון ורכישתו ע"י איש עסקים פלשתיני?

"אני לא בקיא בסיפור הזה, אבל אני יודע שהרבה גופים, קבוצות ואנשים פרטיים מנסים להציל את המתחם הזה. אני בטוח בדבר אחד - לראש העיר לא הייתה שום מעורבות בעסקה הזו. כל הניסיונות להפיל עליו את התיק הזה, שהוא לכאורה מעורב במכירה לפלשתינים, אני באופן אישי לא חושב שיש לזה בשר ושזו סתם עלילה".

דווח בימים האחרונים על קמפיין של עיריית ירושלים נגד הממשלה. לאן הידרדר מעמד הבירה?

"קראתי בתקשורת שברקת הולך לצאת בקמפיין. זו זכותו. הוא נבחר לנהל את העיר והוא דורש תקציבים, והוא צריך לעשות כל מאמץ כדי לקבל את מה שהוא חושב שמגיע לעיר הזאת".