"השלום עם מצרים הוא נכס אסטרטגי עם מדינת ישראל - ואין על כך ויכוח. אני מקווה שתהיה שם יציבות, אך קשה לומר זאת".

כך אמר הערב הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי, בכנס הרצליה. הוא הוסיף כי האירועים אשר פקדו באחרונה את מצרים, אינם אלא תולדה של שינויים עמוקים ואיטיים יותר, אשר הבשילו אך לאחרונה אל המציאות החדשה במדינה".

לטענת רא"ל אשכנזי, גופי המודיעין אמנם הופתעו מההפיכה העממית במצרים, אך אין מדובר בעובדה חריגה. "לשום מערכת מודיעין אין כדור בדולח", אמר רא"ל אשכנזי, אשר ציין כי לאגף המודיעין לא הייתה הערכה טובה יותר מזו של הצבא המצרי. "בעת ההפיכה עשה הרמטכ"ל המצרי את דרכו מוושינגטון לקהיר. גם הוא לא ידע שזה קורה. האופי והמרכיבים של המשטרים סביבנו, העובדה שהעם מבסס את הפעילות שלו ברשתות החברתיות, משנות את תמונת המצב", הוסיף הרמטכ"ל.

"מעבר למשמעות האסטרטגית לגבי מצרים, ישנם מתחים גדולים שהמזרח התיכון חי בהם. בין עולם ישן לחדש, בין גורמים רדיקלים לשאינם", ציין הרמטכ"ל אשר הבהיר כי לדעתו, נוכח המציאות הזו, אפשר וראוי להעלות על נס את כוחה ויציבותה של ישראל. "ישראל היא נכס לידידות שלנו ולמערב כולו, אי של יציבות במזרח התיכון", אמר הרמטכ"ל.

רא"ל אשכנזי התייחס בדבריו לסכנות הקיומיות באזור, המהווים אתגר אסטרטגי וביטחוני לישראל ולצה"ל. "יש התחזקות של המחנה הרדיקאלי, סימנים שאפשר לראות עוד הרבה לפני מצרים, לפי מה שקורה בלבנון ובטורקיה. איראן נמצאת מאחורי רוב המימון, החימוש, ההדרכה והציוד של מרבית תנועות הטרור באזור - ולא רק אצלנו", ציין הרמטכ"ל אשר הוסיף כי הסיבות לכך נעוצות בהיחלשות של המחנה המתון ושל המנהיגות הערבית המסורתית, כמו גם של תפיסה שונה המתייחסת אל הכוח האמריקאי באזור.

"כשמסתכלים על האיזור מבינים כי צה"ל ידרש להיות מוכן למאבק ביותר מזירה אחת", הסיק הרמטכ"ל. "הקשר בין השחקנים במחנה הרדיקאליים גוזר בניית כוח ותפיסת ההפעלה של צה"ל. קשת העימותים התרחבה ואנחנו צריכים להיות מוכנים לסוגים שונים של איומים, לבנות כוח צבאי רלוונטי לקשת האיומים עלינו", הוסיף.

רא"ל אשכנזי, אשר משתייך לדור המפקדים הצעירים אשר מצאו עצמם נלחמים אז, במלחמת יום הכיפורים, מבין כי המציאות היום שונה לחלוטין. "בימים ההם, המשמעות של הפסד היה אובדן של נתחים טריטוריאליים של מדינת ישראל, בצפון או בדרום. אני לא מזלזל בחמאס או בחיזבאללה, אבל הם אינם יכולים לכבוש שטחים", אמר הרמטכ"ל. במציאות הנוכחית, הסביר רא"ל אשכנזי, "אתה לא פוגש דוויזיות, האויב נעלם אל תוך שמורות טבע, אל מתחת לאדמה. הוא מתחמק. מהרגע הראשון המלחמה מתחוללת מעל ראשך, אל תוך עומק מדינת ישראל. חונכנו להעתיק את המדינה אל שטח האויב, אך היום אתה מתמודד ועיקר הלחימה הוא על העורף של מדינת ישראל".

צה"ל חלוץ ביכולת לאתר מטרות ולפגוע בהן במהירות רבה ובדיוק רב

הרמטכ"ל הוסיף וציין כי אויבינו באזור ובהם חיזבאללה, סוריה וחמאס, מחזיקים בתפיסת ההתנגדות. "הם מבינים כי המפגש עם צה"ל בשדות הקרב הקלאסיים, גובה מהם מחירים יקרים. לכן הם שינו את תפיסות ההפעלה ובחרו לעבור לשטחים אורבניים, מהם מפעילים נשק תלול מסלול אל עבר ישראל. הם יוצרים מערכת של התשה שמחיריה גבוהים. הם פועלים מתוך אוכלוסיה אזרחית, אשר אנחנו נמנעים ככל האפשר מלפגוע בה, אך זו התפיסה שלהם ואיתה אנחנו צריכים להתעמת בכל המובנים: גם להסביר את זה לעולם ולעמיתנו, אך גם לבנות בהתאם לכך תפיסת הפעלה וכוח".

לדבריו, בהתאם לכך, נדרש צה"ל לארגן את העורף של מדינת ישראל כעורף אזרחי ומאורגן שידע להתמודד בצורה טובה יותר ממלחמת לבנון השנייה. "עוסקים בכך המון, גם בתפיסה", הדגיש הרמטכ"ל, אשר ציין כי במקביל פועל צה"ל להגנה על העורף באמצעות מערכות הגנה מתקדמות טכנולוגית, כ"כיפת ברזל" ו"שרביט קסמים", אשר נועדו להגנה על מרכזי אוכלוסייה צפופים ועל מרכזים אסטרטגיים.

עם זאת, הרמטכ"ל הדגיש בדבריו כי אין להסתפק בכל אלו. "צריכים לבנות יכולת אש מרשימה. לצה"ל יש יכולות אש מרשימות במיוחד, כשבחלק מהתחומים צה"ל חלוץ ביכולת לאתר מטרות ולפגוע בהן במהירות רבה ובדיוק רב. אך מרשימה ככל שתהיה האש, אי אפשר להטיל עליה את כל המשימות להתמודדות עם האויב. היא תוכל לפגוע באופן קטלני ולעשות לא מעט נזק, לאתר חלק מהמטרות – אך היא לא תספיק".

לא מספיק F-16, צריך גם M-16

לדבריו, "אם בתפיסת הביטחון שלנו הציווי של מלחמות קצרות שריר וקיים, ולדעתי הוא כזה, לא מספיק לבנות את הכוח על מהלומות אש. הלוואי ויכולנו לפתור זאת עם חיל האוויר ועם כלים בלתי-מאויישים, אבל אנחנו חייבים כוח תמרון התקפי משמעותי במיוחד ביבשה, בסופו של דבר, בשביל להגיע לפגיעה מכריעה בארגונים הללו ובאופי שלהם. לא נוכל להסתפק רק באש מרחוק. לא מספיק F-16, צריך גם M-16, מפני שהאש יודעת לעשות הרבה דברים אבל לא להגן או להחזיק שטח".

נוסף על המרכיבים הללו, ציין הרמטכ"ל גם את כוחו ויעילותו של מערך המודיעין, אשר נמצא במערכה רציפה בכל מקום ובכל זמן. "רוב הזמן המלחמה שקטה, מתחת לפני השטח, אבל אנחנו צריכים להגיע מוכנים. יש הרבה מאוד חימוש מדויק, 84% מהנשק שעשינו בו שימוש ב"עופרת יצוקה" היה חימוש מדויק, לצמצום הפגיעה בחפים מפשע. אך כל ההשפעה המרשימה הזו לא תהיה אפקטיבית אם מתחת לחימושים הללו לא יהיו מטרות בעלות ערך צבאי גבוה ולכן הציווי של המודיעין, ואמ"ן עשה בכך שינוי גדול מאוד", אמר הרמטכ"ל.