הרשתות החברתיות
הרשתות החברתיותSTX.NET

בימים בהם המהפכה הטכנולוגית מתרחשת בכל תחומי חיינו, גם בתחום התקשורת החברתית מתרחש לו שינוי של ממש. הדור הצעיר כבר אינו חושש להציג את פניו ברשת, ומכשיר הסלולר מצוי בידי כמעט כל ישראלי ושלל שינויים בחיינו מושפעים מחידושים הנמצאים על פני הרשת.

בעקבות השינוי הזה בתודעת המשתמש הממוצע, פני הבנק הפכו להיות לא רק החיוך של הפקיד בסניף, והמקצועיות של יועץ ההשקעות, ולא רק הקול של אנשי המוקד הטלפוני. בנקים בישראל הפכו להוגי דעות ואף מובילים בתחום הטכנולוגי על ענפיו הרבים. למרבית הבנקים בישראל פנים חדשות גם ברשתות החברתיות וגם בתחום הטלפונים הסלולריים. ננסה לסקור אותם בקצרה.

הרשת החברתית, כמו הפייסבוק היא אתר אינטרנט אשר מאפשר לכם למפות ולמנף את רשת החברים שלכם, גם אם מדובר בלקוחות הבנק, ככזה פייסבוק איננו מחליף פגישה פנים אל פנים או שיחות טלפון, אבל כוחו הגדול נעוץ ברשת הרחבה יותר של חברים.  

אותם אנשים שהייתם שמחים לדבר איתם, אבל בשל מיעוט-הזמן פשוט לא יצא. הרי יש הרבה אנשים כאלו, עשרות ומאות. דרך פייסבוק אפשר להשאיר את "הפוטנציאל החברתי" הזה חי – ולזהות כשיש הזדמנות מוצלחת לעשות משהו ביחד. בין אם הבן אדם מדווח שקרא לו משהו מרגש (טוב או רע), ובין אם מגלים תחומי עניין נוספים, או אירועים שמתקיימים.

רשתות מבוססות מיקום דוגמת הפורסקוור (Foursquare ) מאפשרות לתת ביקורות לסובבים (החל מסקירת אוכל במסעדה שביקרת בה, עד לשביעות רצון מהטיפול בסניף הבנק), ה"ציוצים" ברשת ה"מיקרו בלוגינג" TWITTER – שזה  בעצם התחליף העכשווי לשירות המבזקים של פעם, מאפשר בהודעה המורכבת מ-140 תווים להעביר מסר, והנ"ל ייקלט על ידי עוקביך ברשת זו.

לשיתופיות חברתית מול התנהגות כלכלית יש הישגים גם בכיס של האזרח. העברת תנאי ההלוואה לחברים ב"ציוץ" וקבלת תגובות רבות עם עצות הוזילה משמעותית את העלות מחזור המשכנתא לסטארט אפיסט ובלוגר הוידאו יוסי תאגורי כפי שפרסם האתר דה מארקר.

הבנקים ברשת הגדולה מכולן

פייסבוק היא רשת שבמקור פותחה על ידי סטודנטים של אוניברסיטת הארוורד בראשם מארק צוקרברג. פייסבוק כיום היא הרשת הפופולארית ביותר לגולשי האינטרנט וכוללת בתוכה מעל 500 מליון משתמשים מדי יום. רוב תאגידים מצאו לנכון להעמיד עמוד פייסבוק מעודכן לרשות הלקוחות, וגם באמצעותו להעניק מידע ותמיכה ללקוחות הבנק או ללקוחות העתידיים. הפרשה של השתקת דף הפייסבוק של בנק לאומי ממש לאחרונה רק מבהירה את חשיבות הרשתות לבנקאות בישראל.

תצייצו להנאתכם! הבנק שלך בטוויטר

טוויטר, רשת המיקרובלוגינג, בהרבה מקרים מחליפה היום את כלי התקשורת המסורתיים ומאפשרת לנו להיות מעודכנים בזמן אמת במתרחש סביבבנו (לראיה חלק מקמפיין הנשיא אובמה התרחש בטוויטר וגם לבנימין נתניהו יש מנוי רשמי  בטוויטר). הרשת הפכה כבר זמן מה לכלי המעודכן ביותר לעזרה ללקוחות.בתור לקוח הבנק נוכחתי לדעת כי מספיק ציוץ אחד בו נאמר השם של הבנק ותשובה מלומדת ומעודכנת מתקבלת כמעט מייד. החידושים, המבצעים – הבנקים למדו להיות עם הפנים לחברה, או לפחות לרשת החברתית.

במקום הנכון - הבנק בפורסקוור

רשתות חברתיות מבוססות מיקום, דוגמת פורסקוור, הן כבר מזמן הרבה יותר מניווט ומשלבות בין המאפיינים של רשתות חברתיות רגילות כמו פייסבוק לבין אפליקציות סלולריות הפועלות על גבי מכשירים חכמים הכוללים GPS. יחד הן יוצרות שירות בסיסי המאפשר למשתמש לדווח לחבריו על מקום הימצאו בכל רגע נתון, ולראות היכן הם נמצאים. על גבי יכולות אלה ניתן לבנות אינספור שירותים נוספים, ולא מעט מודלים עסקיים חדשים. במסגרת המודל המסקרן ביותר מוגדרים למעשה מחדש היחסים בין העסק ללקוח. הלקוח עוזר לקדם את העסק באמצעות ביקורים חוזרים בו, שמתועדים ברשת החברתית ומהווים סוג של פרסום עקיף, או באמצעות כתיבת ביקורות אודותיו. במקביל, העסק יכול לקבל הבלטה ברשימת העסקים הקרובים ללקוח תמורת תשלום לספק או בחינם, תמורת הבטחה למתן הטבה ללקוח, למשל.

רשת פורסקוור הפכה בשנה האחרונה לשם החם ביותר בתעשיית האינטרנט  - והשירות שלדעת רבים בעיתונות הטכנולוגית מסמן את הכיוון שאליו הולכות הרשתות החברתיות בשנים הקרובות. מייסדי פורסקוור, הקימו את החברה בשנת 2005. אף שמספר הגולשים בפורסקוור לא גבוהה כמו בפייסבוק , קצב הצמיחה שלה בשבועות האחרונים מפתיע, עם מספר עדכונים ששילש עצמו מאז 2009 וכבר מגיע לכ-1.5 מיליון עדכונים בשבוע. רבים מן הסניפים במרבית הבנקים, במיוחד אלו בתל אביב, כבר מצויים על מפת הרשת. ועוד סניפים רבים רק מחכים ל"גילוי".