שביתה. ארכיון
שביתה. ארכיוןפלאש 90

14 הימים המתחייבים בחוק חלפו מאז הוכרז סכסוך עבודה עם העובדים הסוציאליים, וכעת הם יכולים לפתוח בהשבתה ובעיצומים בכל רגע נתון. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ששון גמליאל, יו"ר סניף חיפה והצפון של איגוד העובדים הסוציאליים על המצוקה ועל חרב העיצומים המרחפת.

בראשית דבריו מזכיר גמליאל כי מזה שנה וחצי נמצאים העובדים הסוציאליים בהליכי מו"מ שונים מול נציגי האוצר, אך לטעמו, איש ממקבלי ההחלטות שם אינו מתייחס ברצינות לדרישות ולמצוקה.

לדבריו, תעריפי שכר העובדים הסוציאליים אינם רק מהנמוכים במשק אלא גם ביחס לאיגודים מקצועיים אחרים, "נפגשנו עם אנשי האוצר ושם לא מבינים איך אנחנו בכלל מעזים לדרוש העלאה בשכר, הרי אנחנו עובדים סוציאליים... בכיר באוצר שאל אותנו 'איך אתם מבקשים שכר גבוה, אתם הרי סוציאליים'. זה מגוחך. אנחנו מבקשים שכר הוגן שיתאים למאמצים ולשנות הלימוד וההכשרה למקצוע. מאחורי כל עובד סוציאלי יש שבע שנות לימוד ותואר שני".

"אנחנו דורשים שינוי במבנה השכר", הוא אומר ומוסיף: "ושהשינויים הללו יחולו על כל העובדים במדינה. יש היום הפרטה והרבה עובדים עוברים לעבוד דרך עמותות ששם נמנעת היכולת שלהם להתארגן. אנחנו נלחמים כאן על עתיד העבודה הסוציאלית בישראל".

בסוגיית העמותות אומר גמליאל, כי צוותי המו"מ נועדו עם שר הרווחה משה כחלון שמשרדו הוא המפעיל את העמותות, והציגו בפניו את הבעייתיות שבהתנהלות העמותות השונות שאינן מחויבות לתנאי שכר מסוימים, העובדים בהם אינם מקבלים קרן השתלמות, קופות גמל, רכב, נסיעות וכיו"ב. "אם מנכ"ל עמותה לא רוצה לתת 7 אחוזים תוספת על תואר שני הוא לא מחויב על פי הסכם. אמרתי פעם למנהל 'איך אתה עושק את העובד שלך?' אז הוא אומר לי 'אני לא רוצה לתת. אני לא מחויב. אין לי הסכם איתך'. זו הסיבה שאנחנו רוצים להחיל את ההסכם שיוחלט עליו על כל העובדים גם בעמותות באמצעות צו הרחבה".

גמליאל מדגיש בדבריו כי המפגש עם עובדים סוציאליים אינו נוגע לפלח מצומצם באוכלוסיה שכן עובדים סוציאליים מסייעים בהולדת ילד ובטיפול בקשישים ועוד ועוד, ולמעט האלפיון העליון הנהנה מהצמיחה במשק כמעט כלל האוכלוסייה נזקקת לשירות העובדים הסוציאליים.

אז אם המצב כל כך קשה, למה אנשים בכלל פונים למקצוע הזה? "מתחילים בגיל צעיר עם הרבה אידיאלים, ערכים, אמונה בסיוע לזולת ורצון לתרום לחברה ולשיפור מצבם של נזקקים. זה מה שמניע אותם בהתחלה, ובתקופה הזו לא חשובים על השכר. אבל מאוחר יותר מתחתנים, מקימים בית ורואים שצריך להתמודד עם בעיות כלכליות. זו הסיבה שהרבה הולכים ומחפשים עבודה נוספת, וכך הם עובדים 16 שעות ביום מה שמוסיף שחיקה על השחיקה שיש ממילא במקצוע הזה".

להערכת גמליאל בעוד ימים אחדים יוחלט על תום שלב המו"מ ויציאה לעיצומים. לדבריו עובדים רבים קוראים כבר כעת להשבית את מערך העבודה הסוציאלית באין ברירה אחרת, מתוך הערכה שהממשלה מנצלת את טוב ליבם של העובדים, כלשונו, ומודעת לקושי שלהם לפגוע במטופלים, ובהתאם בוחרת שלא להתייחס אליהם ברצינות. "אנחנו רוצים למצות את כל הליכי המו"מ", הוא אומר ומייד הוסיף: "יש לנו את הכלים ואת היכולת לשבות. הסוס כבר נגמר ובתוך כמה ימים נודיע על ההחלטה לעיצומים".