הרבנים או "המומחים" - למי להקשיב?יוני קמפינסקי

בירושלים נפתח הבוקר כנס ירושלים השמיני והמושב הראשון עוסק בנושא "התורה מול הפקודה – גבולות הציות של הציבור הדתי".

הדובר הראשון היה ראש ישיבת ההסדר בפתח תקוה, הרב יובל שרלו, "מדינת ישראל רשאית וחייבת לפעול ולקבוע את גבולותיה" אמר הרב והוסיף "גם אם היא חורגת מסמכותה זה פיקוח נפש שהדרג הצבאי יקבע למדינה מה לעשות ומה לא, זו הפיכה צבאית".

אנחנו חייבים לחתור שלא יהיה עימות בין דבר המפקד לרב אך כמו לכל דבר, גם פה יש יוצא דופן, וכשמגיעים לגבול רחוק מאוד התשובה שלי היא ברורה - לציית לרב, אם מדינת ישראל תחליט שאסור לבצע ברית מילה אני לא אהיה שייך למדינה זו, אבל עלינו לעשות כל מאמץ לא להגיע לנקודה הזו".

"אנחנו חייבים לתבוע מהמדינה 2 תביעות, הראשונה היא מבחינה דמוקרטית - נכון שרוב של אחד זה רוב, הכרעות צריכות להתקבל ברוב משמעותי - במשאל עם, ובהתנתקות ובאוסלו לא היתה דמוקרטיה מהותית".

"הדבר השני לגבי המהות, נכון שלמדינה יש זכות וחובה לקבוע את גבולותיה אבל אסור לה להתאבד, ואנחנו עומדים כרגע מול מציאות של כל נסיון לעשות בצורה אגרסיבית עשוי להיות מהלך של התאבדות פנימית לכן יש צורך עצום וחיוני לעשות בדיקה מחודשת".

האלוף (במיל.) יעקב עמידרור אמר באותו מושב, "חשבתי שההתנקות היא דבר חסר אחריות מכל כיוון שהוא ועברתי בין סניפי הליכוד על מנת לשכנע אותם להתנגד למהלך זה, אך במקביל, כשהרבנים קראו לסירוב פקודה, עברתי בין יחידה צבאית לחברתה ובכל מקום הסברתי למה יש דבר אחד גרוע יותר מהנסיגה החד צדדית וזה - אם יהיה בצבא רמת סירוב כזו שלא תיתן לבצע את העקירה".

"אם יש חולה לא הרב קובע מה לתת לחולה ביום כיפור, והרב ידחוק אחרי זה בחולה לעשות מה שהרופא אומר. הסכנה למדינת ישראל בסירוב פקודה, היא פגיעה בבטחון הלאומי ואין פה מקום לשיקולים של הרב - הוא לא מבין בביטחון לאומי והיומרה שלהם להבין בבטחון לאומי זה כמו היומרה שלהם להבין ברפואה. חלק מהחלטות של הרבנים מתיאמות לצורה של קהילות במדינה לא ריבונית".

"הרבנים חייבים להתעשת ולהבין שלמדינה ריבונית מותר לקבל החלטות", סיים עמידרור את דבריו.

היסטוריון מלחמות ישראל, אורי מילשטיין, אמר "למה יש סירובי פקודה? לא בגלל פינוי ישובים או חילולי שבת, אלא משום שאי אפשר להאמין לאלה שמחליטים לפנות ישובים כדוגמת אריק שרון ומי שמכיר אותי יודע שהייתי מקורב אליו".

"כשבאנו ואמרנו זה לא בסדר, אמרו לנו 'אתה מנובל אתה שונא את הצבא' וזה אופי המערכת שסירבה פקודה לשמוע את דעותינו, לכן המערכת קורסת וכשהמערכת קורסת, הלוחמים הקטנים רואים את זה ומדוע שיקיימו פקודה ששולחים אותם למוות בחינם?"

"אם רוצים לצמצם את הפער שקיים בין התורה למציאות אנחנו צריכים לייעל את הפקודה, שמערכת הבטחון והמערכת הפוליטית תהיה יעילה יותר ואם הפקודות יהיו איכותיות, אז אפילו אם נתנגד להם נבצע אותם".

ראש הישיבה ורב הישוב הר ברכה, הרב אליעזר מלמד, אמר "כמדומה שאין מפקד טוב בכיר שלא סירב פקודה, ויש כאן הדרגה, לא הרי סירוב בשעת מלחמה כסירוב במטבח, לא הרי סירוב בפעולה נגד האויב לסירוב לפנות חלק מהעם ולכן השימוש בשיקול שסירוב יכול להיות פיקוח נפש לאומי הוא צריך להיות במקרים מאוד מאוד רחוקים".

לצפייה בדבריו של הרב מלמד לחץ כאן

במושב הראשון של כנס ירושלים השמיני, אמר סגן ראש המועצה האזורית בנימין, מוטי יוגב, "אנחנו צריכים לפתור את הבעיות בהדברויות ואת הכח להפנות לאוייבים. יש אנשי צבא שעמדתם הפוליטית שיבשה את שיקול דעתם". לצפייה לחץ כאן

בועז העצני אמר, "אם תינתן פקודה מצה"ל להרוג את ילדי הערבים ולאנוס נשיהם, האם מישהו היה מבצע את הפקודה הזו? ודאי שלא כי זה קו אדום. לכל אחד יש את הקו האדום שלו שאותו הוא לא יחצה, ובסך הכל האזור ברור והויכוח הוא על הרזולוציה".

"אני מסכים שאסור לשוש ולקפוץ על המציאה של סירוב פקודה, אבל סירוב לפקודה כזו, זה המחסום האחרון לפני מדינה שיצאה מדעתה". לצפייה בדברי העצני לחץ כאן