הכור בדימונה
הכור בדימונהפלאש 90

הפרשן הצבאי של עיתון הארץ, יוסי מלמן, אומר לערוץ 7, שאין ספק שהמצב היום ביפן הוא חמור ביותר. "הליבה של כור מס' 3 הותכה, זהו כור שמתודלק על ידי פלוטוניום ואם החומר הזה ישתחרר, הנזקים לסביבה יהיו חמורים ביותר, הפלוטוניום מסוכן באלפי אחוזים מהאורניום".

מלמן קובע כי האסון ביפן דומה מאוד לאסון בצ'רנוביל. "זה דומה בדיוק למה שקרה בצ'רנוביל. המצב בכור הזה דומה מאוד לשם, בהבדל אחד, שאצל היפנים מרבית האוכלוסייה כבר פונתה, אבל את ההשלכות נדע בשנים הבאות. הענן הרדיואקטיבי עבר את טוקיו וכרגע ככל שהוא מתרחק ממוקד הקרינה הוא הולך ונחלש".

יוסי מלמן, טוען כי בלי שום קשר למה שקרה, ישראל הייתה צריכה כבר מזמן להרוס את הכור בדימונה. "הכור שלנו הוא כור ישן, עוד משנות החמישים. גרמניה סגרה כורים משנות השמונים ואצלנו מחזיקים כור כזה ישן. אמנם המומחים שלנו טוענים שהכור עבר השבחה, אבל יש דברים שקשה מאוד להשביח בכור בן חמישים. אזור הליבה שמוגן על ידי אטימה של בטון יצוק ופלדה, קשה מאוד להחליף, אא"כ אתה משבית את פעילות הכור ומוציא את מוטות הדלק".

לדבריו, גם אם חלילה יקרה אסון בישראל, הוא לא ידמה לאסון ביפן. "בדימונה זה כור מחקר, או על פי פרסומים זרים, כור שמייצר נשק גרעיני. הכורים ביפן הם כורי כוח, רק לשם השוואה הכור בדימונה עובד על 75 מגה ואט והכור ביפן הוא של 1000 מגה ואט, פי עשרה. כך שאם תהיה פגיעה בכור בדימונה הנזק יהיה קטן יותר. למרות שדימונה קרובה מאוד למוקדי רעידת האדמה של השבר הסורי אפריקני, הוא פחות מועד לפורענות כמו כור הכוח ביפן".

מלמן טוען כי אחת הבעיות הקשות של ישראל שמונעות ממנה לשדרג את הכור בדימונה, היא העובדה שישראל לא חתמה עדיין על העצומה למניעת הפצת נשק גרעיני. "ישנם מדינות כמו ישראל, הודו ופקיסטן שלא חתומות על האמנה, כי מסיבות ברורות, הן לא רוצות פיקוח. העובדה הזאת מקשה מאוד לקבל סיוע טכנולוגי ממדינות המערב שמחזיקות במידע הטכנולוגי שיאפשר את שדרוג הכור".