הסכם או חוק. דנון
הסכם או חוק. דנוןפלאש 90

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת דנה היום (רביעי) בהכרה ממשלתית ישראלית בפעילי העלייה מברית המועצות – כשליחי המדינה, והענקת פיצוי פנסיוני להם על שנות שירותם מעבר למסך הברזל.



בועדה אומרים כי מדובר בפעילי עלייה, שלימדו עברית ויהדות, וסיכנו את חייהם וחירותם. הם פוטרו מעבודתם ונרדפו ע"י השלטון הקומוניסטי – אך לא נשלחו למאסר. לאחר עלייתם לארץ הם מתקיימים אך ורק מקצבת הביטוח הלאומי או מפנסיה זעומה – ואינם מוכרים כאסירי ציון. ועדת העלייה והקליטה דנה בעבר מספר פעמים – ועתה היא מבקשת להשלים את ההכרה הממשלתית בפעילים אלו – כאילו היו פעילי ושליחי הסוכנות והמדינה. 

יו"ר הוועדה, ח"כ דני דנון (הליכוד) מדגיש כי "הגיע הזמן לעשות צדק עם אותם פעילים ציוניים שעודדו עלייה ושימרו את הגחלת היהודית תחת השלטון הקומוניסטי - ושילמו על כך מחיר אישי יקר. מחוגי השעון הביולוגי פועלים לרעתנו, וכל יום שעובר פעילים יקרים אלו מזדקנים". דנון הזהיר כי אם בתוך 60 יום לא יגיעו משרדי הקליטה והאוצר להסכם  - הוא יפעל לקדם הצעת חוק פרטית בעניין.



בישיבה היום אמר נתן שוורצמן, כי "במשך 14 שנה הייתי מסורב עליה ובמהלן פעלתי פעילות ציונית, עליתי בגיל 60 ועבדתי בעבודות מזדמנות ופוטרתי בגיל 65 ומאז אני מתקיים רק מקצבת ביטוח הלאומי. ח"כ ליה שמטוב (ישראל ביתנו) הוסיפה כי הפיצוי הפנסיוני למסורבי עלייה אמור להיות בראש סדר העדיפויות שלנו כחברה. "אני הראשונה שהבאתי למודעות הציבורית והממשלתית את הקשיים שלהם, ויודעת כי משרד הקליטה, האוצר ולשכת הקשר "נתיב" לקחו את הנושא ברצינות רבה וכרגע הם מגבשים פתרון מעשי למצוקה הכלכלית של מסורבי העלייה שפעלו למען מדינת ישראל והציונות בגולה".



ח"כ דנון מציין כי מדובר בסך הכל בכמה עשרות אנשים ונשים שפעלו פעילות ציונית במשך 10 שנים לפחות, וכל סכום ההקצבה עבורם הוא מיליוני ₪ בודדים בשנה.