נתניהו בקנדה. הערב
נתניהו בקנדה. הערבפלאש 90

(הוידאו באדיבות ערוץ 1)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התקבל בתשואות רמות על ידי חברי שני בתי הקונגרס האמריקני, תשואות אשר נמשכו דקות ארוכות.

נתניהו פתח את דבריו ואמר, "אני רואה כאן חברים ותיקים וחדשים של ישראל, דמוקרטים ורפובליקינים. לישראל אין ידידה טובה יותר מאשר אמריקה ולאמריקה אין ידידה טובה יותר מאשר ישראל. אנחנו עומדים יחד להגן על הדמוקרטיה, אנחנו עומדים ניחד להגן על השלום, אנחנו עומדים יחד במלחמה בטרור. כל הכבוד לאמריקה וכל הכבוד לנשיא על חיסול בן לאדן. ברוך שפטרנו".

לדבריו, "בתוך המזרח התיכון הסוער ישראל היתה ותמשיך להיות עוגן של דמוקרטיה ויציבות, ישראל תמיד הייתה פרו אמריקנית ותמשיך לעולם להיות כזו. תודה לך הנשיא אובמה על הנחישות שלך לעמוד על בטחון ישראל ואני יודע שהימים הללו קשים לכלכלה האמריקנית".

"כעת יש קרב אפי במזרח התיכון בין דיקטטורה לחופש, יש טלטלה טקטונית במזרח התיכון, טלטלה שהביאה לקריסה של ממשלות זעזועים שעדיין נמשכים. בטלטלה הזו יש הבטחה לשחר של יום חדש של צעירים הנחושים להביא לשוויון וחופש", הוסיף.

במהלך הנאום הפריע מישהו לנאום אך הוצא מהאולם. נתניהו הגיב להפרעה ואמר, "זו הוכחה לכך שכאן יש דמוקרטיה, הפרעה כזו לא תיתכן בפרלמנט של טהרן, לדוגמא".

נתניהו ציין, כי "המזרח התיכון עומד בפני צומת הרה גורל ואני מקווה שעמי המזרח התיכון יבחרו בדרך שפחות הו

פשרה כזאת חייבת לקחת בחשבון את השינויים הדמוגרפיים שחלו בשטח. בכל הסכם שלום אמיתי, בכל הסכם שלום שיסיים את הסכסוך, חלק מההתנחלויות יהיו מחוץ לגבולות ישראל. אנחנו נהיה נדיבים בכל מה שנוגע לגודלה של המדינה הפלסטינית

לכים בה, דרך של דמוקרטיה וחירות. איש איננו יודע מהי דרך החירות יותר מהעם האמריקני. חירות איננה נקנית רק על ידי בחירות. חירות תלויה ביכולת לאפשר הפגנות, חופש ביטוי, חופש לשופטים. בתוך המזרח התיכון בולטת ישראל בכך שמאז ומעולם היתה בה החירות הזו".

נתניהו אמר לחברי הקונגרס, כי "ישראל רוצה להיות דמוקרטיה בין דמוקרטיות במזרח התיכון, כי הדמוקרטיה היא הבסיס לשלום. אך בתוך כך עלינו להכיר בכך שיש כוחות רבים המתנגדים לדמוקרטיה, והכוח המרכזי הוא איראן. אני משוכנע שבסופו של דבר הכוח הזה יובס ויכנע לכוחות של חופש ושל קדמה, וכמו כל כוח אחר חזק ואכזרי הוא יכשל, אולם עד אז איראן עלולה לגבות מחיר כבד מכולנו. איראן גרעינית עלולה להצית מירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון". 

"התגובה ברוב הקהילה הבינלאומית לקריאה להשמדתנו היא שקט מוחלט, וזה אף גרוע יותר לאור העובדה שאותן מדינות מגנות את ישראל על הרצון שלה להגן על עצמה. לא אמריקה. אמריקה גינתה את רצח אזרחי איראן על ידי הממשלה, הנשיא אובמה הוביל את המאבק נגד השגת הנשק הגרעיני על ידי איראן והקונגרס אף החמיר את הסנקציות נגד איראן. ככל שאיראן מאמינה שיש אופציה גם למתקפה צבאית כך קטנה האופציה לעימות עם איראן, לכן ביקשתי מכם לשלוח מסר שאינו משתמע לשתי פנים, שאמריקה לא תתיר לאיראן לפתח נשק גרעיני", אמר נתניהו.

"אחד הלקחים אותם למדנו מההיסטוריה היהודית היא לעולם לא לזלזל בקריאות להשמדתנו. ישראל לעולם לא תוותר על הזכות להגן על עצמה", קבע נתניהו.

לדבריו, "ישראל רוצה שלום והיא מוכנה ללכת שלום. ישראל השיגה שלום עם שתי מדינות, מצרים וירדן, ואני עדיין זוכר את הימים שלפני כן, אני כמעט נהרגתי בקרב יריות בתעלת סואץ. השלום עם מצרים וירדן הוא עוגן של יציבות במזרח התיכון, אך הם אינם מספיקים, אנחנו חייבים למצוא דרך לשלום בר קיימא עם הפלסטינים".

"לפני שנתיים התחייבתי לפתרון של שתי מדינות לשני עמים, מדינה פלסטינית לצד מדינה יהודית, לצורך השלום אנחנו נידרש לוותר על חלקים מארץ האבות שלנו, אתם צריכים להבין את זאת שביהודה ושומרון העם היהודי איננו כובש זר. אנחנו לא הבריטים בהודו או הבלגים בקונגו, זו ארץ האבות שלנו", הצהיר נתניהו.

אולם יש עוד אמת, בארץ הזו אנחנו שותפים עם הפלסטינים. אנחנו לא רוצים אותם לא כנתינים ולא כאזרחים, אלא במדינה עצמאית לצידנו. אנחנו עזרנו לצמיחה הפלסטינית, בין השאר על ידי הסרה של מחסומים, וההצלחה מדהימה. הכלכלה הפלסטינית צומחת בקצב של למעלה מעשרה אחוז לשנה, יש להם קניונים, בנקים, עסקים, וזה מה שקורה בלי שלום, תארו לכם מה יהיה עם שלום.

לאור זאת אני חייב לשאול את השאלה, אם השגי השלום עשויים להיות טובים יותר, מדוע הוא חמק מאיתנו. אם כל ראשי הממשלות מאז הסכמי אוסלו הסכימו למדינה פלסטינית מדוע אין שלום. הסיבה לכך היא שהפלסטינים סירבו למדינה פלסטינית אם משמעותה היא הכרה במדינה יהודית לצידה. הבעיה איננה המדינה הפלסטינית אלא המדינה היהודית. הפלסטינים אינם מוכנים לסיום הסכסוך, הם מחנכים את ילדיהם לשנאה וממשיכים להחזיק בפנטזיה של חזרת הפליטים לתוך שטחי מדינת ישראל.

אני עמדתי מול העם שלי ואמרתי שאני מוכן לקבל מדינה פלסטינית, הגיע הזמן שנהשיא עבאס יעמוד מול העם שלו ויאמר "אני מוכן לקבל מדינה יהודית". המילים הללו ישכנעו את הפלסטינים שיש סיכוי לשלום וישכנע גם את הישראלים שיש סיכוי לשלום. מול פרטנר כזה אני והעם בישראל נהיה מוכנים לפשרה מרחיקת לכת.

נתניהו ציין, כי "פשרה כזאת חייבת לקחת בחשבון את השינויים הדמוגרפיים שחלו בשטח. בכל הסכם שלום אמיתי, בכל הסכם שלום שיסיים את הסכסוך, חלק מההתנחלויות יהיו מחוץ לגבולות ישראל. אנחנו נהיה נדיבים בכל מה שנוגע לגודלה של המדינה הפלסטינית אבל נהיה מאוד נחושים לגבי איפה נציב את הגבול. אנחנו מכירים בכך שמדינה פלסטינית חייבת להיות גדולה בכדי להיות יציבה אבל אי אפשר להתעלם מהשינוי הדמוגרפי".

נתניהו הדגיש, כי "בכל מקרה אסור לחלק את ירושלים, ירושלים תישאר בכל מקרה בירתה המאוחדת של מדינת ישראל, אני יודע שזה מורכב לפלסטינים אבל אני בטוח שבאופן יצירתי ניתן למצוא פיתרון גם לסוגייה זו".

נתניהו התייחס לסוגיית סידורי הביטחון, וציין כי "ישראל היא מדינה מאוד קטנה ועל כן היא זקוקה לסידורי ביטחון יחודיים, לכן חיוני שהמדינה הפלסטינית תהיה מפורזת וחיוני שהצבא הישראלי ישב על נהר הירדן. אני אומר במפורש לנשיא עבאס, "קרע את ההסכם שלך עם חמאס, שב איתנו, עשה שלום עם העם היהודי, אם תעשה זאת ישראל תהיה המדינה הראשונה שתכיר במדינה פלסטינית בקרב העמים באו"ם".