יותר אהדה ליש"ע, פחות אמונה במו"מ

כמחצית מאזרחי ישראל שאינם תושבי יו"ש – 47% - לא מוכנים לשום פינוי של התנחלויות ביו"ש. 20% מאזרחי ישראל מוכנים לפנות התנחלויות לא חוקיות בודדות. רק 12% מאזרחי ישראל מוכנים לפינוי מספר קטן בלבד של יישובים והתנחלויות, תמורת סיום הסכסוך עם הפלשתינים ושלום מלא. 

כך עולה מסקר דעת קהל בקרב הציבור היהודי בארץ שאינם תושבי יו"ש, שהוצג הבוקר בכנס ה-21 מחקרי יהודה ושומרון, כנס מדעי רב תחומי – יוני 2011" במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון. המחקר נערך על ידי ד"ר מרים ביליג, וד"ר אודי לבל מהמו"פ האזורי שומרון ובקעת הירדן.

שיעור המוכנים לפנות מספר גדול של יישובים/התנחלויות או את כל הישובים היהודיים ביו"ש ירד מ27% ב-2010 ל-14% כעת.  רק 5% מבעלי הדעה מוכנים לפנות את כל ההתנחלויות ולחזור לגבולות 67'.

רוב גדול מבעלי הדעה (63%) לא מוכנים להשארת התנחלויות יהודיות ביהודה ושומרון  לאחר שצה"ל ייסוג מהם. 37% מוכנים להשארת התנחלויות כנ"ל.

הסקר חושף חוסר אמון מוחלט של רוב התושבים בתהליך המדיני. רוב גדול מבעלי הדעה (64%) סבור כי קבלת הפתרון של "שתי מדינות לשני עמים" ע"י ישראל לא תעשה שום דבר לסכסוך הישראלי פלשתיני, או שימנע את החרפתו לזמן קצר בלבד.

רק 16% מבעלי הדעה סבורים כי  קבלת הפתרון של "שתי מדינות לשני עמים" ע"י ישראל, תביא לסיום הסכסוך. כשליש מבעלי הדעה (36%)  סבורים כי קבלת הפתרון של "שתי מדינות לשני עמים" ע"י ישראל תמנע את החרפת הסכסוך לזמן ארוך או שתביא לסיומו.

מסתבר שהסכסוך בין ישראל לפלשתינים נתפס ע"י רוב גדול מקרב הציבור היהודי (74%) כסכסוך לאומי דתי על הלגיטימציה של קיום מדינה יהודית ולא כסכסוך טריטוריאלי על גבולות 1967. 60% לא מסכימים לאמירה שהסכסוך הוא טריטוריאלי.

רוב גדול מבעלי הדעה (62%) לא מסכימים לרעיון לפיו במסגרת הסכם שלום יש להשאיר ישובים ישראלים מבודדים מחוץ לגבולות הקבע של ישראל. רק 19% מבעלי הדעה מסכימים עם הרעיון הנ"ל.

הסקר חושף יחס חיובי למדי של רוב אזרחי ישראל, לציבור המתנחלים. רוב המשיבים מסכימים לכך שההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון היא מעשה ציוני אמיתי (57%) וחגורת הביטחון של המדינה (47%). 

בנוסף, רוב המשיבים לא מסכימים לכך שההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון היא התיישבות לא חוקית (57%) המקור לסכסוך עם הפלשתינים (57%) ובזבוז כספי מדינה (54%). רוב המשיבים מסכימים לכך שהתושבים היהודים - המתנחלים  ביהודה ושומרון, הם  כמו כל אזרח ישראלי אחר (64%) הציונים האמיתיים (47%) וחומת המגן של המדינה (46%).

ובאותו הקשר, רוב המשיבים לא מסכימים לכך התושבים היהודים - המתנחלים ביהודה ושומרון, הם  סחטני כספים (67%) המקור לסכסוך הישראלי-פלשתיני (61%), פורעי חוק (62%) ומכשול לשלום (53%).

למעלה משליש מהמשיבים בעלי הדעה (40%) סבורים כי המתנחלים ביו"ש מיוצגים בצורה אמיתית ע"י בני הציונות הדתית המשרתים כלוחמים בצה"ל  (גידול ב-9% בהשוואה לסקר 2010).                

הציבור הישראלי לא מאמין בנסיגה חד-צדדית. רוב בעלי הדעה (54%) תומך בנסיגה ישראלית, חלקית או מלאה, אבל רק במסגרת הסכם עם הרשות הפלשתינית. כרבע מבעלי הדעה (23%) תומך בסיפוח (חלקי או מלא) של שטחי יהודה ושומרון ופחות מחמישית (16%) תומכת בהמשך הסטאטוס קוו. שיעור שולי של 7% מבעלי הדעה תומך בנסיגה ישראלית חד צדדית (חלקית או מלאה) ללא הסכם עם הפלשתינים. הממצאים נשמרו יציבים וללא שינויים משמעותיים בהשוואה לסקרים קודמים.

הגורמים המשפיעים ביותר על עמדות הציבור בנוגע לפתרון הרצוי ביו"ש הם: א. ירי הקסאמים מעזה על יישובי  הדרום (53%) ב. מצבם של המפונים מגוש קטיף (40%) ג. ריבוי בני מתנחלים המשרתים כלוחמים בצה"ל (37%). ירי הקאסמים מעזה על יישובי הדרום ממשיך להיות הגורם בעל ההשפעה הרבה ביותר מ-2009 ועד היום.

הגורמים בעלי ההשפעה המועטה ביותר על עמדות הציבור בנוגע לפתרון הרצוי ביו"ש הם: א. האיום האיראני  (63%) ב. עמדת הממשל האמריקאי בראשות אובמה (67%) ג. הסיכוי להשיג הסכם שלום עם מדינות ערב (63%) ד. העמדות והצהרות של הרשות הפלשתינית (64%).

יחד עם זאת, הציבור ברובו נותן אמון בנתניהו. 40% מבעלי הדעה סבורים כי בעת הזו, הנהגת המתנחלים צריכה לתת רוח גבית לראש הממשלה במאמציו למזער את הויתורים העתידיים. 32% מבעלי הדעה סבורים כי הנהגת המתנחלים צריכה לצאת לקמפיין שיחייב משאל עם לפני כל חתימה על הסכם שלום. פחות מעשירית מבעלי הדעה (9%) סבורים כי הנהגת המתנחלים צריכה לפעול להפלת ממשלת נתניהו ולהוביל לבחירות.