מכללת אורות ישראל אלקנה
מכללת אורות ישראל אלקנהפרסומי ישראל

הפעם נתמקד במכללת 'אורות ישראל', החולשת על שני קמפוסים - באלקנה וברחובות. בראיון לערוץ 7 סיפר ראש המכללה, הרב פרופ' נריה גוטל, כי מכללת אורות היא הגדולה ביותר במספר תלמידיה ומרציה מבין המכללות האקדמיות לחינוך במגזר הדתי, "יש כמעט 2,000 סטודנטים", מדגיש הרב גוטל.

"הבנים לומדים בקמפוס רחובות ובמכונים בישיבות ההסדר. תכנית הלימודים היא בתושב"ע ולצד זה מצטרפות אפשרויות נוספות, כגון תנ"ך, מחשבת ישראל, לשון, מדעי המחשב וכד'".

לנשים, ציין הרב גוטל, יש תכנית מגוונת יותר, "קמפוס הנשים שוכן בישוב אלקנה על פתחו של השומרון ותכניות הלימודים שם מגוונות יותר. הבנות יכולות לבחור בין תנ"ך, תושב"ע, מחשבת ישראל, ספרות, אנגלית, מתמטיקה, חינוך חברתי קהילתי, מחול ותנועה, כאשר בסה"כ ישנם כ-15 התמחויות בתואר ראשון".

במכללת אורות ישנן שלוש תכניות ללימודי תואר שני - התמחות אחת מקרא וספרות חכמים, התמחות שניה ביעוץ חינוכי והתמחות שלישית בניהול וארגון מערכות חינוך, "יש עוד תכניות הנמצאות בקנה", הבטיח הרב גוטל.

איך המכללה מסתדרת עם כך שלומדים בה גם גברים וגם נשים?

"לימודי תואר ראשון לנשים מתקיימים רק בקמפוס באלקנה ולגברים רק ברחובות. לימודי התואר שני אמנם מתקיימים בשני הקמפוסים לגברים ולנשים, אך הלימודים הם בכיתות נפרדות".

הרב גוטל סיפר כי קמפוס הגברים ברחובות שוכן בסמוך לישיבת 'אורות יעקב' ולכן יש בית מדרש פעיל עם זמני תפילות קבועים, אשר משמש את הסטודנטים לתפילה במניין ובלימוד תורה. בקמפוס אלקנה הסטודנטים מתארגנים לצורך תפילת מנחה במניין.

מי הם המרצים לתנ"ך?

"
לימודי הקודש נלמדים על טהרת הקודש וכל המרצים והמרצות דתיים", מדגיש הרב גוטל, "ובכלל, כל המרצים במכללה אמונים על השקפת עולם ציונית דתית במובן הברור של המילה על שני רכיביה - הם יודעים איפה הם מלמדים ומה תעודת הזהות של המכללה, וזה לא משנה מה המקצוע אותו הם מלמדים".

הרב גוטל ציין כי כל המרצים מכירים את תפיסת המכללה וגם מי שלא מקפיד בביתו על קלה כבחמורה, במכללה הוא ינהג כפי הסטנדרטים של המכללה, "מרצה לסטטיסטיקה יכול להיות לא דתי ואם מרצה שלא עוסק במקצוע קודש לא ירצה ללכת עם כיפה, הוא לא יהיה חייב לעשות זאת".

ומה עם פעילות תורנית מחוץ למסגרת הלימודים הרגילה?

"בקמפוס אלקנה כל התלמידיות לתואר ראשון מחוייבות בלימודי 'חיי עולם'. אלו 'לימודי יסוד', שהם לא חלק אינטגרלי מהלימודים אבל הן מחוייבות בזה, כולל מי שלומדת ספרות ואנגלית. בנוסף, יש גם סיורים לימודיים בארץ ישראל על מנת ללמוד דרך הרגלים".

הרב גוטל ציין כי המכללה משתפת פעולה יחד עם מדרשת 'שילת' באלוני שילה ומי שרוצה לשלב לימודי מדרשה ולימודים אקדמיים יכולה לעשות זאת.

בשני הקמפוסים יש קפטריה ומסעדה והכשרות היא כשרות למהדרין של הרבנות, "לפי ההשקפה הציונית-דתית", הדגיש הרב גוטל, "לאמר שבשנת שמיטה יבול נכרי לא יכנס".