תוכנית הרכבל לכותל
תוכנית הרכבל לכותלחזקי עזרא

השדולה הירושלמית בכנסת, בראשות ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ, בשיתוף תנועת "צעירים למען ירושלים" קיימה הבוקר כנס ייחודי במשכן בנושא "הקמת רכבל בירושלים".

בכנס הוצגה הצעת החוק של השדולה "בניית רכבל למען קידום נגישות בירושלים הקדומה" שהגישה השדולה בחודש שעבר, במטרה להקל על נגישות התיירים והמטיילים לאתרי ירושלים הקדומה.

הצעת חוק מקדמת את תוכנית האב שהוכנה במשרד התחבורה להקמת הרכבל כפיתרון יעיל, זול, ירוק ותיירותי להתמודד עם הגידול המתמיד בכמות התיירים בירושלים לעומת דרכי הגישה לאתרים אלו.

באירוע השתתף נדב מרוז, מנכ"ל תוכנית אב לתחבורה שעוסק בנושא בשנים האחרונות. מרוז יוזמן לדיון נוסף בשדולה הירושלמית לאחר הפגרה שבו יציג את החלופות הרלוונטיות במסגרת הפרויקט.

על פי התוכנית שהוכנה במשרד התחבורה, הרכבל יוקם ויפעל בטכנולוגיה ידידותית לסביבה מבחינת זיהום האוויר ורעש ללא פגיעה במראה הנופי של האזור. הרכבל מסוגל להעביר כ-4000 נוסעים בשעה השקול כנגד 3000 אוטובוסים ויחסוך את הרעש, הצפיפות,  והפקקים הבלתי נגמרים ברחובות העיר העתיקה.

מעבר לכך, רכבל  ימתן את התנועה הפרטית סביב העיר העתיקה וימנף תיירות פנימית וחיצונית וכך ישפר את דרכי הגישה אליה, וזאת מבלי להזכיר שמדובר גם באטרקציה חווייתית של נסיעה ברכבל שקוף מעל הרי ירושלים אל מול החומות.

על פי התוכנית הכלכלית שגובשה מדובר בפרויקט קל ומהיר להקמה אך מעבר לכך הוא גם כלכלי ומשתלם: כמות המבקרים הגדולה והתשלום עבור הנסיעה ברכבל – תכסה מהר מאוד את עלות  הקמתו.

בפתיחת הכנס אמר יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, כי "בירושלים יש בעיות תחבורה קשות. כבר כיום יש כמות תיירים עצומה וכשמגיעים כ-150,000 תיירים בחודש הצפיפות בלתי נסבלת. ובאופן אוטומטי כשהתייר לא יכול לנסוע גם האזרחים אינם יכולים לנסוע בה. אני זוכר את הרכבל במלחמת השחרור בהר ציון. יש דברים שגם נראים קשים– כמו קרונות רכבל שיעברו מעלינו – הם מצריכים תעצומות למען הדורות הבאים. זהו רעיון שצריך לבחון אותו על כל היבטיו ואם יש לו גם היתכנות כלכלית יש לשקול את קידום תוכנית הקמת הרכבל בעיר העתיקה בירושלים".

יו"ר השדולה הירושלמית בכנסת, ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ' אמרה כי "העיר העתיקה בירושלים היא מוקד התיירות המתוייר ביותר בישראל אך בעיית הנגישות לעיר מונעת מתיירים לחזות בנפלאותיה, ואף פוגעת בהכנסות בעלי העסקים. אין ספק כי הרכבל מהווה פתרון נח  שיגביר את כמות המבקרים – ואף יהווה אטרקציה תיירותית מהנה לכל המשפחה ומוקד משיכה אפילו לירושלמים".

ח"כ ישראל חסון, לשעבר ראש מרחב ירושלים וסגן ראש השב"כ,  אמר בכנס כי "הבעיה היא ההתייחסות לירושלים  ולחזון התכנוני שלה...מי שלא חושב 50-60 שנה קדימה, ונערך מבחינה תכנונית להכיל בעתיד כ-50 מיליון תיירים חבל על זמנו. מי שלא חושב על ירושלים במונחים של חופש פולחן והגעה לכלל הדתות ולאפשר לכל הדתות לקיים את פולחנם הוא טועה. היעד, לדעתי, של הרכבל חייב להיות לעיר העתיקה לירושלים ולמקומות הקדושים לכל הדתות".

 סקר שנערך על ידי  מכון סמית' וממצאיו נחשפו בכנס גילה כי 66% מהציבור בישראל תומך בהקמת רכבל בעיר העתיקה. 87%  מהנשאלים ענו כי בעיית התחבורה הינה גורם לאי הגעה לביקור בעיר העתיקה, ושהקמת רכבל יגרום להם לבקר יותר בירושלים.