רשות השידור
רשות השידור

בימים האחרונים, העיתון "גלובס" יצא בקמפיין פרסומי גדול לפיו "הוא קובע את סדר היום במדינה", כמובן הודות לכך שהוא זה שהצית את מחאת הקוטג'. והאמת היא שהוא צודק. אכן הוא זה שיצר את האירוע המאוד חריג שאנחנו עדים לו בשבועות האחרונים: מרד צרכנים.

מצד אחד, המרד הזה הוא עדות לכח העצום של התקשורת באופן כללי ומראה עד כמה היא מסוגלת להניע תהליכים, כאשר התקשורת יודעת לרכוב על בעיה אמיתית. מצד שני, הפתרונות והאג'נדה המוטעים ש"גלובס" מקדם מראים גם שהאיכות של התקשורת, לצערנו, לא משהו, בלשון המעטה. במקום לתקוף את הבעיה האמיתית, הנובעת מהמדיניות הפרוטקציוניסטית של מדינת ישראל במוצרי חקלאות (כפי שכתבתי כבר בחודש ינוארומאי, עוד לפני "גלובס", אבל אין לי, לצערי, את הכח שלהם...), גלובס דרש חזרה לפיקוח על המחירים ותקף בצורה לא עניינית אנשים בחברות פרטיות על דברים לא רלוונטים. חבל, חבל, חבל... היתה הזדמנות אמיתית לנצל את ההתקוממות העממית המוצדקת ולעשות שינוי לעומק, וההזדמנות בוזבזה, לפחות בינתיים.

כל זה מוביל לשתי מסקנות: תקשורת חופשית, פתוחה ורב-גונית חשובה מאוד בחברה חופשית; זה "אכן כלב השמירה" של הדמוקרטיה, אבל העוצמה הזו יוצרת אחריות שהיא לא מסוגלת לשאת בינתיים ולכן חשוב ליישם בפועל את האימרה ש"הטובים לתקשורת".

יש לזה שתי השלכות מעשיות. קודם כל, במישור המדיני, חשוב ליצור תקשורת חופשית באמת, ולא תקשורת עושה דברו של השלטון, על ידי הפרטה מוחלטת של כל אמצעי התקשורת. בארץ, זא אומר שצריך לסגור או למכור את תחנות הרדיו והטלויזיה הממלכתיות, גלי צה"ל, גלגל"צ (זו בושה שצה"ל מתעסק בדברים כאלה) וכן את כל התחנות של קול ישראל, ברדיו, ואת ערוץ אחד בטלויזיה ושאר הערוצים הממלכתיים. בנוסף, צריך להוריד את חסמי הכניסה לשוק על ידי ביטול הרגולציה שמייקרת ומונעת פתיחת ערוצי טלויזיה ורדיו באופן חופשי. דרך אגב, "ערוץ 7" הוא אחד הנפגעים העיקריים של המדיניות הנוכחית שנותנת כח לפוליטיקאים ולפקידים ומאפשרת להם להחליט מי ישדר ומי לא. בתנאי שוק חופשי, למשל, מזמן היה "ערוץ 7" חוזר לשדר וגם מקים תחנת טלויזיה. לכל היותר, המדינה יכולה לארגן מכרז על התדרים, ובלבד שהוא יהיה לא מפלה ופתוח לכולם. 

מהלך כזה היה חוסך למשלם המיסים הישראלי כמיליארד שקל בשנה ומאפשר הבעת דעות בצורה חופשית, כלומר היה מאפשר פלורליזם אמיתי.

יחד עם זאת, צריך להודות על האמת: ליברליזציה של התקשורת, בפני עצמה, לא תספיק. העובדה היא שלמרות המגבלות הקיימות, גם היום ישנה אפשרות נרחבת יחסית לקיים תקשורת חופשית, בוודאי בשוק העיתונות והאינטרנט. עובדה היא ששלדון אדלסון הצליח להקים את העיתון "ישראל היום" ועובדה היא שמי שרוצה יכול להקים אתר אינטרנט וערוץ טלויזיה אינטרנט, למשל, ולמרות זאת, אנחנו ממשיכים לראות שליטה משמעותית של גורמי שמאל בתקשורת.

למה? זו שאלה מעניינת ואינני בטוח שיש לי תשובה אליה. בכמעט כל העולם, התקשורת נוטה לרוב לשמאל. אולי זה עניין של אופי של אנשים. אולי מי שנמשך לסוג כזה של עבודה מתאים יותר לשמאל. אני באמת לא יודע. בכל אופן, אם אנחנו רוצים לשנות ולהביא בשורה תקשורתית שונה בארץ שלנו, בכל הנושאים, זה אפשרי. צריך להשלים את תהליך הליברליזציה של התקשורת וצריך להפשיל שרוולים וללכת על זה בצורה רצינית ומקצועית. אם תרצו, אין זו הגדה.