ריבלין ברפת
ריבלין ברפתצילום: יוסי זמיר, הכנסת

חברי ועדת הכלכלה של הכנסת ונציגי מועצת החלב הגיעו לביקור ברפת של קהילת עצמונה בשומריה, כדי לשוחח עם הרפתנים מגורשי גוש קטיף ולשמוע על התנאים הקשים בהם עובדים הרפתנים. זאת לקראת החלטה אפשרית על הוזלת מחירי מוצרי החלב.

זבולון כלפה מזכיר קהילת עצמונה ושומריה אומר לערוץ 7 שהוא מקווה שאת ההוזלה במחירי מוצרי החלב לצרכן יספגו הרשתות והקניינים ולא הרפתנים. "הרפתנים מזיעים קשה ומקיזים דם כדי לייצר פרנסה. הסברנו לחברי הוועדה שחקלאות זו גם פרנסה אבל בעיקר ערך של התיישבות. פגיעה בחקלאות כמוה כפגיעה בהתיישבות. ענף הרפת בדרום חשוב מאוד גם לצורך שמירה על אדמות הלאום, המספוא לרפת מיוצר אצלנו על קרקע של 600 דונם, לכן אסור לפגוע בענף שלנו".

לדבריו פגיעה בענף החלב וברפתנים תביא לנטישת אדמות המונית. "אם יפגעו ברווחיות של החקלאים והמשקים זה עלול להביא לנטישת הקרקעות. לצערנו זה כל הזמן חוזר על עצמו, החקלאי מזיע ומקיז דם ומקבל פרוטות, וידיים אחרות עושות את כל הרווחים. אנחנו נוטלים את הסיכונים ואנשי ההון ויצרני מוצרי החלב עושים את הרווח הגדול. אם רוצים להוזיל את מוצרי החלב שיוזילו על ידי קביעת מדרגות מחירים, אבל שלא יפגעו בנו".

כלפא מציין כי קהילת עצמונה הצליחה לשקם את הרפת של שומריה ולהביא אותה למצב רווחי. "בגוש קטיף הייתה רפת משותפת לעצמונה וקטיף. אחרי הגרוש הרפת עברה למספר שנים לבאר טוביה ואז התפצלה לעצמונה וקטיף. אנחנו נכנסנו לנעלי קיבוץ שומריה של השומר הצעיר. לקחנו קיבוץ עם המון חובות ומעט נפשות. משישים נפשות יש היום בקיבוץ 1000 נפשות. קיבלנו רפת עם הפסדים של 4 מיליון שקלים, היום זו רפת לתפארת שמעמידה גם ולדות רבים. יש ברפת 400 פרות מתוכם 260 חולבות. הענף משגשג לצד ענפי חקלאות נוספים שפורחים בשומריה, כמו ענף השמן, היין והלולים".

הוא מציין שיו"ר הכנסת ראובן ריבלין בחר לבקר דווקא ברפת של שומריה בגלל החיבה היתרה שיש לו  להתיישבות במזרח לכיש. "כל חברי ועדת הכלכלה ומועצת החלב הגיעו לכאן, נתנו להם סינרים והם התחילו לחלוב פרות. אני אגלה לך סוד. יו"ר הכנסת הוא חסיד מושבע של ההתיישבות במזרח לכיש והשומרייה ולא סתם הוא בחר לבקר דווקא כאן".