חתימת ההסכם בין האוצר והרופאים
חתימת ההסכם בין האוצר והרופאיםששון תירם

אחרי 158 ימים של שביתה חתמו הערב בתל-אביב נציגי הרופאים והאוצר על הסכם, במסגרתו יעלה שכר הרופאים בפריפריה, במקצועות פחות מבוקשים, ולכלל הרופאים במערכת הבריאות הציבורית. על פי ההסכם יועלה שר הרופאים בכ-50%, התורנויות יפחתו וינתנו תקנים לאלף רופאים נוספים.

ההסכם נחתם בתום תשעה ימים של גישור שנוהלו על ידי המגשר פרופ' יצחק פטרבורג. בכך באה לסימה השביתה שגרמה לביטולם של מעל 10 אלף ניתוחים ועשרות אלפי ביקורים במרפאות החוץ.

אילן לוין, הממונה על השכר באוצר, אמר בעקבות גיבוש ההסכם: "אנחנו תמיד האמנו שיהיה הסכם, אבל אין ספק שזה היה ארוך ולא פשוט. התעקשנו על הסכם ארוך שייטיב עם הפריפריה וייצור אופק קידום לרופאים, ואכן ההסכם הזה מאפשר לרופאים שירצו להתפרנס מעבודה בבית החולים בלבד לעשות זאת".

אף שהרופאים ומשרד האוצר הגיעו להבנות בנוגע לנושאים המהותיים כבר לפני 24 שעות, היועצים המשפטיים של הצדדים המשיכו לשקוד על ניסוח ההסכם הסופי במשך כל הלילה. המשתתפים במשא ומתן מגדירים את ההסכם אחד מהסכמי השכר המסובכים ביותר שהיו במדינת ישראל.

ואלו פרטי ההסכם:

-          תקופת ההסכם – 9 שנים, הסכם ארוך טווח, שיאפשר שקט תעשייתי.

-          שכר הרופאים יעלה לפחות ב – 24% לאורך תקופה של 9 שנים, בדומה למגזרים האחרים בסקטור הציבורי.

-          תוספות שכר דיפרנציאליות לרופאים שיעבדו בפריפריה ובמקצועות במצוקה ולרופאים שיעבדו יותר, כך ששכרו של מתמחה שיעבוד בפריפריה במקצוע במצוקה יהיה גבוה יותר ב – 20% בהשוואה לרופא במרכז.

-          התוספת הרוחבית תיפרש על פני כל תקופת ההסכם – 9 שנים. התוספות לעידוד הפריפריה והמקצועות במצוקה ייפרסו באופן מואץ על פני 3 השנים הקרובות.

-          שעון נוכחות -  לראשונה, הרופאים ידווחו על שעות עבודתם באמצעות החתמת שעון נוכחות.

-          החתמת שעון הנוכחות תאפשר תשלום בגין שעות נוספות.

-          תקנים – הקצאת 1000 תקנים, אשר מרביתם יוקצו למתמחים תוך מתן העדפה לפריפריה ולמקצועות במחסור, במטרה לחזק את הרפואה הציבורית ועל מנת להקל על עומס תורנויות המתמחים.

-          תורנויות מומחים – במטרה להקל על המתמחים ולהגביר את נוכחות הרופאים המומחים בבתי החולים במהלך שעות אחר הצהריים והערב: רופאים עם ותק של עד 5 שנים כמומחים יחויבו בביצוע 2 תורנויות מלאות בחודש ועוד שתי תורנויות עד השעה 23:00 בלילה (תורנות חצי). בנוסף החל מהשנה השישית ועד השנה העשירית יבצעו המומחים שתי תורנויות חצי בחודש.

-          יצירת מסלולי קידום לרופאים.

-          מענקים – בנוסף למתן תוספות השכר, יעניקו המעסיקים מענקים של עד 300,000 ₪ לעידוד רופאים לעבור לעבוד בפריפריה 5 שנים לפחות או יבחרו לעבוד במקצועות במצוקה. מענקים בגובה מרבי של 500,000 ₪ יינתנו לרופאים מתמחים במקצועות במצוקה שיעבדו בפריפריה 5 שנים לפחות.

 

 מהאוצר נמסר כי במרכזו של ההסכם הנהגת שעון נוכחות - לראשונה בהיסטוריה של מערכת הבריאות הציבורית בישראל, יחתימו הרופאים שעון כמקובל במגזר הציבורי והפרטי, שינוי אשר יבטיח את יכולת המערכת לנהל את נוכחות הרופאים בבתי החולים ובקופות החולים מחד, ולשלם יותר לרופאים שנמצאים יותר בבתי החולים הציבוריים, מאידך.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ אמר: "מדובר בהסכם היסטורי ששומר על מסגרות השכר במשק ותורם באופן משמעותי לשיפור המערכת הרפואית בישראל ובמיוחד בפריפריה. ההסכם יעניק תוספות שכר נאות לרופאים במהלך העשור הקרוב, יתרום להקלת העומס על תורנויות מתמחים ויביא באמצעות החתמת השעון להגברת המוטיבציה במערכת הבריאות כולה."

הממונה על השכר, אילן לוין אמר: ״ההסכם מבוסס על העיקרון המנחה – תתנו, תקבלו - לפיו פועלת הממשלה בשנים האחרונות בכל הנוגע להסכמי השכר במשק. מדובר בהסכם היסטורי, ארוך טווח שמביא לשינוי מהותי בהעסקת הרופאים בישראל. הנהגתו של שעון הנוכחות, כפי שסוכם, בשילוב עם ביצוע תורנויות מומחים, יאפשרו הקלה על המתמחים ומתן שירות טוב יותר לאזרחי המדינה".

סגן הממונה על התקציבים, משה בר סימן טוב אמר: ״מדובר בהסכם הכולל שורה של צעדים, שיובילו לשיפור וחיזוק אופן עבודתה של מערכת הבריאות הציבורית בישראל. כפי שהגדיר האוצר מלכתחילה, ההסכם נחלק לשניים – טיפול בבעיות של מערכת הבריאות הציבורית ומתן תוספת שכר לרופאים. תוספות השכר הדיפרנציאליות יאפשרו מתן שכר גבוה יותר לרופאים שיעבדו בפריפריה ובמקצועות במצוקה."

ח"כ ד"ר רחל אדטו, ראש שדולת הבריאות בכנסת, אמרה בעקבות ההסכם בין האוצר לרופאים, כי "ההסתדרות הרפואית אשר בלית ברירה נאלצה לקחת על עצמה את תפקיד הממשלה ופעלה להצלת מערכת הבריאות הציבורית הנמצאת במצב חולי מזה שנים, הצליחה במאבקה הצודק והשיגה הישגים חשובים מהם ירוויח צרכן הבריאות הישראלי לטווח הקצר ולטווח הארוך.



"יש להביע צער כי הממשלה התעקשה להניח כמעט כל מכשול אפשרי בפני הרופאים ובכך גררה את מערכת הבריאות לשביתה הארוכה בתולדותיה. מולה עמדו רופאים אשר לרגע לא זנחו את אחריותם כלפי הציבור וניהלו את המאבק ביד רמה ובאחריות מלאה. ניתן להתנחם בכך שלפחות בבית החולים נמצא האזרח הישראלי בידיים של מבוגר אחראי- הרופא" - אמרה ח"כ אדטו.