טיפול שיניים. אילוסטרציה
טיפול שיניים. אילוסטרציה

מחקרים מאשרים כבר שנים שקיים קשר ישיר בין תזונה לא בריאה להתפתחות עששת הקשר בין תזונה למחלת חניכיים אינו חד משמעי קיימת השפעה מסויימת של תת תזונה וחוסר ויטמינים, לדעתי יש להתחיל אחרת "אם חשבנו שהעישון גורם לנזק לריאות הוא גם יכול לגרום לנזק בחלל הפה..." ומחלות חניכיים. אלא שמסתבר שלא רק מזון, אלא גם עישון גורם נזקים ומחלות לחניכיים ולשיניים – אפילו שבמקרה זה מדובר בעשן ולא במשהו מוחשי שלועסים או שותים.

למה זה קורה? בספרות קיים מידע רב על נזקי העישון הגורמים מחלות בדרכי הנשימה, סרטן ומחלות לב, פוגעים בהיריון ומזיקים לסביבת המעשנים, וכדומה. בין השנים 1988-1984 נערך מחקר חשוב על ידי ד"ר סקוט טומאר, רופא שיניים אמריקאי, היום מאוניברסיטת מיאמי שפלורידה, שבדק יותר מ-12 אלף איש ב-– 42% מהנבדקים שסבלו ממחלת חניכיים ( כ- 6.4 מיליון מקרים בארה"ב) ניתן לקבוע, סטטיסטית, שהמחלה נגרמה מעישון. תוצאות המחקר פורסמו בשנת 2000 בירחון האיגוד האמריקאי לרפואת חניכיים, אחד העיתונים המדעיים החשובים ביותר ברפואת שיניים.

בקרב אוכלוסיית המעשנים, מצטמצמת משמעותית יכולתו של הגוף להתמודד עם החיידקים שגורמים למחלת החניכיים. כמות הנוגדנים קטנה וכך גם כמות כלי הדם הפעילים – ועל כן התגובה הדלקתית לגירוי איטית יותר וההתקדמות של המחלה מהירה יותר.

בספרות הרפואית הוכח גם ריפוי פחות טוב אצל מעשנים לאחר ניתוחים אורתופדיים, ניתוחים פלסטיים וכדומה והמצב בניתוחי חניכיים אינו שונה: ההחלמה מניתוח חניכיים כירורגי איטית והשיפור לאחר ניתוחי חניכיים למטרת רגנרציה (השתלות עצם ו/או חניכיים) פחות טוב מאשר אצל לא מעשנים.

כ- 70% מהמעשנים מעוניינים להפסיק לעשן והבשורה המשמחת היא שהמצב לפחות בחלקו, הפיך: בקרב מתרפאים אשר הפסיקו לעשן נראה שיפור משמעותי במדדי מחלת חניכיים ומצבם קרוב להתרפאות טובה ומהירה המאפיינת לא מעשנים.

העישון כגורם למחלות חניכיים:

אצל מעשנים מוצאים בדרך כלל כמות גדולה יותר של אבנית, כמות החיידקים הפתוגניים הגורמים למחלות חניכיים גדולה יותר, אפשר לראות "כיסים" עמוקים יותר בחניכיים ומצבים כמו נסיגת חניכיים מתקדמת ואיבוד עצם רב יותר. כמוכן למעשנים יש פחות שיניים בפה.

מחלת חניכיים היא תגובה דלקתית של מערכת החיסון שלנו לגורם החיידקי. כתוצאה מהצטברות של חיידקים באזור צוואר השן (בין החניכיים לשורש) מתחיל תהליך הדלקת שבמהלכו מנסים גורמי מערכת החיסון להתמודד עם החיידקים. אלא שככל שהתהליך מתקדם והעישון מאסיבי יותר – כך נמשך ומתגבר הרס הרקמות התומכות בשיניים – הסיבים המחברים בין העצם לצמנט השורש (שכבה דקה אשר מכסה את השורש ומחברת בינה לבין החניכיים) מתרופפים, והחיבור של השן לחניכיים וקטן.

הפגיעה בזגוגית ???השן:

העישון פוגע במערכת התמיכה של השן ויוצר נזק גם לצורתה החיצונית – אחד מתוצרי הלוואי של מניקוטין, ה"קוטינין", ניתן למצוא בכלי הדם הקטנים בחניכיים. חומר זה וחומרי לוואי נוספים, "מסייעים" בהרס המערכת התמיכה, כאמור, לא הקוטינין צובע את הזגוגית. במקרה זה מדובר בחלק הקל של הבעיה משום שניתן להסיר את הצבע באמצעות ניקוי נכון ולשפר את הגוון. מאידך, הצבע הוא הבעיה המשנית, כזכור.

איך מטפלים:

ראשית – מפסיקים לעשן. אף טיפול במחלת חניכיים לא יהיה שלם ללא שיתוף פעולה מצד המטופל. מאבחנים את החולה, משוחחים ולומדים ממנו על מצבו בעזרת בבדיקות קודמות, צילומי רנטגן וכדומה, הפה ולבסוף מגיעים לאבחנה..

מכיוון שהגורם העיקרי למחלה הוא החיידקים, השלב הראשון של הטיפול כולל הורדת העומס החיידקי בחלל הפה, על ידי=הקצעת שורשים– הורדת כמות החיידקים מהאזור שמתחת לחניכיים ושיפור היגיינת הפה של המטופל באמצעות צחצוח נכון ושימוש בעזרים לניקוי בין השיניים. במקרים שבהם נעשה נזק כבד, יש לטפל בשיניים ספציפיות, לעקור שיניים "אבודות", לבצע שחזורים בשיניים עם עששת ושיקום אזורים מחוסרי שיניים. וכיוון שהעישון הינו גורם סיכון משמעותי למחלת חניכיים,יש להדגיש את חשיבות הפסקת העישון

אם המטופל סובל ממחלות כלליות נוספות – סוכרת, השמנת יתר, מחלות לב, מחלות בדרכי הנשימה או סרטן - זה הזמן לאזן אותן ולטפל בהן בשיתוף עם הרופא הכללי. הפסקת העישון וטיפול במחלות החניכיים – תסייע לשיפור הבריאות הכללית של המטופל.

הידעתם?

בשנת 2002 ביצע ארגון הבריאות העולמי סקר לגבי עישון, לפיו:

כשליש מהגברים בעולם מעשנים.

עישון הורג אחד מכל עשרה אנשים בעולם.

בשנת 2010 נערך סקר נוסף אשר הוסיף לממצאים אלה עובדות נוספות:

26 אחוז מהגברים מעשנים (אולי זהו סימן טוב? משליש מהגברים, 33 אחוז, ירדה הכמות לרבע – קצת למעלה מ-25 אחוז).

22 אחוז מנשים מעשנות (לא ברור מה היה לפני כן אבל אפשר רק לקוות שגם במקרה זה מדובר בירידה).

25 אחוז מהמתבגרים בתיכון מעשנים (כמות עצומה של מעשנים צעירים שתוביל לשיניים לא בריאות בבגרותם ובכלל, לבריאות כללית ירודה (חשוב לחשוב על דרכי הסברה ומניעה).

מאת: ד"ר עירן פרונט, מומחה למחלות חניכיים, מרפאות כללית סמייל