יצירת קדיש
יצירת קדישחזקי עזרא

בכיכר גטו ורשה ביד ושם התקיים אתמול קונצרט ייחודי בביצוע התזמורת הסימפונית ירושלים - רשות השידור בניצוחו של גיל שוחט, סולנים מארה"ב ומקהלת האנסמבל הקולי מישראל, בניצוחו של יובל בן עוזר. הקונצרט מתקיים בשיתוף מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל במעמד יו"ר הכנסת ראובן ריבלין ובנוכחות 2,000 ניצולי שואה, דורות ההמשך, הסגל הדיפלומטי וחברי סגל א' של המדינה. נשיא המדינה, שמעון פרס, לא הגיע לאירוע בשל פטירת אחיו.

היצירה "קדיש" - הנני כאן, מאת ד"ר לורנס סיגל היא יצירה ייחודית שבמסגרתה לראשונה הולחנו עדויות ניצולים. הליברית של היצירה כוללת 15 קטעי עדויות של ניצולים. חלקה הראשון של היצירה מתאר את הרב-גוניות של החיים החברתיים והתרבותיים של היהודים באירופה לפני השואה. בחלק השני מוצגים סיפורים אישיים של ניצולי שואה בתקופת השואה ולבסוף חותמת היצירה באזכרה לקורבנות השואה והנצחת זכרם ובתיאור יצר ההישרדות של ניצולי השואה לשקם את חייהם ולהקים משפחות חדשות.

היצירה "קדיש" - הנני כאן מעניקה לקהל המאזינים את ההזדמנות לחוות משהו מקורותיהם של הניצולים בשואה ומתחושותיהם אז והיום, כל זאת מנקודת מבטם של הניצולים. הליברית לקדיש מורכבת ברובה מעדויות של ניצולים (חלקן ביידיש), בייחוד עדויות ממקור ראשון שנאספו בראיונות שקיים ד"ר סיגל במשך שנים אחדות. ד"ר לורנס סיגל: "הבאתי את העדויות מילה במילה, ולכן זו למעשה קריאה אותנטית ומדויקת של הרגשות והמחשבות של אחדים מניצולי השואה".

היצירה "קדיש"- הנני כאן בוצעה לראשונה באירוע לציון 25 שנים להיווסדו של מרכז כהן ללימודי השואה באוניברסיטת קין, ניו המפשייר, ארה"ב ומאז נוגנה מספר פעמים בארה"ב וזכתה לשבחים רבים. הקונצרט, המבוצע לראשונה בישראל, הוא חלק מפעילותו המתמשכת של יד ושם להנצחת זכר השואה גם באמצעות יצירות מוזיקאליות. לפני שנתיים התזמורת הפילהרמונית הישראלית ניגנה את "קדיש" של ליאורנד ברנשטיין עם ליברית של ניצול השואה סמואל פיזאר.