השופט אשר גרוניס
השופט אשר גרוניספלאש90'

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליו"ר הכנסת וליו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט שלא לאשר את הצעת חוק בתי המשפט (תיקון מינוי נשיא) המכונה "חוק גרוניס" בשל החשש לפגיעה ביציבות מערכת המשפט ומעמדו של בית המשפט העליון.

אתמול אושרה לקריאה ראשונה בועדת החוקה, חוק ומשפט ברוב של שלושה מול שני מתנגדים, הצעת חוק בתי המשפט של חה"כ יעקב כץ (כצל'ה). לפי ההצעה תבוטל המגבלה בחוק שקובעת מינימום של שלוש שנות כהונה לנשיא. לפי המצב כיום, גרוניס, לו נותרו פחות משלוש שנות כהונה עד לפרישתו, אינו יכול להתמנות לנשיא העליון.



"מעבר לכך שהמגבלה על תקופת הכהונה נועדה לשרת את התכלית של הבטחת היציבות במערכת המשפט ותקינות התפקיד, ועם הסרתה עולה חשש, כי ייפגעו תכליות אלו, הרי שעצם תיקון החוק באופן כה גורף ובפרק זמן כה קצר יש בו כשלעצמו כדי לערער ולהעמיק את חוסר היציבות במערכת המשפט בישראל וליצור חוסר וודאות משפטית בתחום המינויים לערכאות הגבוהות", אומרת התנועה לאיכות השלטון.

"העיתוי של הצעת החוק מעורר אף הוא, לכשעצמו, תהיות באשר לטעמים האמיתיים העומדים בבסיסה, ובשל כך אף עולה החשש כי מהלך שכזה רק יחליש מוסד כה חשוב כבית המשפט העליון".

"חשש לפגיעה ביציבותה ומעמדה של המערכת הוא כפול – הן בשל התכלית שנועדה להשיג מגבלה זו, קרי הבטחת תקינות התפקיד ומניעת חילופים מהירים בו, והן נוכח פרק הזמן הקצר ביותר שחלף מאז עוגנה מגבלה זו בחוק, ארבע שנים בלבד. יובהר, כי שינויים כה תדירים, הנחזים אף כחפוזים, מבלי שלכאורה חל שינוי כלשהו במצב הדברים המשפטי – הינם מסוכנים".