אילן לוין
אילן לויןצילום: פלאש 90

הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, הגיע הבוקר (רביעי) לועדת הכספים לצורך הצגת דו"ח השכר במגזר הציבורי, ועורר את זעם חברי הועדה.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הביע תסכול מ"היישום המתפתל והעקום של חוק שכר מינימום ועל הצורך לתת תוספות לעובדים להשלמת שכרם לשכר המינימום בשיעורים נרחבים". גפני לאוצר: "הפחתם את החוק לחוכא ואיטלולא. נותנים פחות בשכר היסוד ומשלימים אחר-כך כדי לא לעבור על החוק".

גפני אמר, כי "כוונת המחוקק היתה לתת שכר מינימום כבר מהיום הראשון לעבודה ולא להשלים באמצעות תוספות, שאינן נכללות בפנסיה של העובדים". בהמשך הודיע על קידום חקיקה לתיקון עיוותים בשכר.

הממונה לוין סקר  את ההתפתחויות בשכר. לדבריו, "קיימת התאמה בשיעור השינוי בין השכר במגזר הציבורי לזה שבמגזר העסקי. אם היה פער עצום זה היה אומר שנקבל אנשים פחות טובים במגזר הציבורי ולהיפך, יכולות להיות השלכות של אינפלציה אם השכר במגזר הציבורי יהיה גדול בפער גדול מזה שבעסקי". עוד אמר, ש"יש איזון בין שיעור הגידול בכוח אדם במגזר הציבורי לשיעור הגידול בתוצר ושיעור הגידול במגזר העסקי".

לוין ציין, כי "השכר הנמוך ביותר במועצות הדתיות והגבוה ביותר בחברות הממשלתיות". לדבריו, "הפערים הגבוהים בשכר במגזר הציבורי נובעים מהשונות בין הסקטורים ומהכוח הארגוני של העובדים ולאו דווקא מהחשיבות ומהצרכים של אזרחי ישראל". בנוסף, "יש פער הולך וגדל בין משרדי הממשלה לחברות והתאגידים הציבוריים כי יש צורך להתמודד בקשר ישיר מול המגזר העסקי מה שאין צורך בממשלה". מבין הנתונים על השכר הממוצע שהציג: באלתא, חברה עם כוח אדם מיומן 18,794 ₪ ואילו בחברת נמלי ישראל השכר החודשי הממוצע עומד על 27,010 ₪. בנמל חיפה 24,805 ₪ ובנמל אשדוד 24,557 ₪. בחברת החשמל 21,354 ובמפעל הפיס 20,699 ₪.

על הפערים בין נשים וגברים אמר: "הדבר נובע מההבדלים בתפקידים ובדרגות, כשרוב הנשים משמשות בתפקידי מנהלה בדרגות נמוכות ויש להן פחות שעות נוספות והחזרי הוצאות". על עובדי הקבלן אמר, ש"כיום מדברים על קניית שירותים ולא עובדי קבלן". זו תופעה שהולכת ומתמעטת כי החוק קובע שאחרי תשעה חודשים הם הופכים לעובדים מן המניין. הממשלה מעדיפה לקנות שירותים, כיוון ששואפת לעסוק ברגולציה ולא להפוך לגורם יצרני".

ח"כ זהבה גלאון (מר"צ) ללוין: "אתה מכפיש את ועדי העובדים אבל אתם אלה שחותמים איתם על הסכמי שכר בו בזמן שאתם מפקירים את העובדים הסוציאליים. מצד שני, אתם לא מציגים את שיאני השכר בחברות הפירמידות המחזיקות בפנסיות של כולנו". גלאון: "יש אינטרס לאומי לצמצמם את הפערים בשכר במגזר הציבורי. התופעה פוגעת בצמיחה".

ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) קבלה על "היעדר האכיפה בנושא השכר בכלל ובפרט על שכרם ותנאיהם של מי שמוגדרים 'נותני שירותים'". יחימוביץ' סיפרה על 80 עובדים בתחנת החשמל רוטנברג בחדר הפחם העובדים בתנאים קשים, שחברת החשמל מקצצת בזכויותיהם. "המדינה אפילו לא יודעת על קיומם, הם 'חבילת שירות' ולא יותר. כשאתה מזמין שירותים מקבלן אין לך מושג מה קורה עם העובדים. החשב הכללי קונה שירותים ואי הידיעה לגבי העובדים הללו היא נפשעת". יחימוביץ' טענה ש"מה שעומד מאחורי התופעה היא אידיאולוגיה של שנאת העובדים במגזר הציבורי. למדינה יש פחות ופחות עובדים משלה ויותר ויותר עבדים שהיא מתעלמת מקיומם". 

ח"כ ראלב מג'אדלה (עבודה) קרא "לקדם יוזמה חקיקתית מקיפה ויסודית להסדרת הטיפול בכל המחלות והלקונות הגורמות לפערים בשכר ולניצול עובדים".

ח"כ רונית תירוש (קדימה) קראה "לבטל את מיקור החוץ למעט מקרים חריגים. אם כל חטאת זה נושא המכרזים שהזוכה הוא כל הממעיט במחיר".

ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) קראה "לבטל את דו"ח טרכטנברג ולתת עדיפות למעמד העובד, כיוון שלא עוסק כלל בעובדי קבלן שהם הנזקקים האמיתיים. הם בתחתית שבתחתית, שאינם מגיעים אפילו למדרגת המס הראשונה וכל ההטבות המוזכרות בטרכטנברג של תוספות נקודות זיכוי לא נוגעות אליהם. יש לחזור למצב שהיה קיים בשנות התשעים שלכל אדם יהיה תקן ושכר הולם". קירשנבאום העלתה את עניין ה- NGOs], "בהם השכר מרקיע שחקים ולא נתונים לפיקוח למרות שנתמכים ע"י המדינה".

ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) קרא "להוסיף סמכויות לממונה על השכר באוצר ולהכניס תחת כנפיו עוד סקטורים, כיוון שהדו"ח והעבודה של יחידת אכיפת השכר שתחתיו אפקטיבית מאוד". אורלב קרא גם הוא לקדם חקיקה בעניין. אורלב אמר, ש"עכשיו זה הזמן לחולל שינוי עקב המומנטום של המחאה החברתית".

גפני הודיע שיקים צוות של ועדת הכספים שיכלול את מרכזי הקואליציה והאופוזיציה ונציג מכל סיעה לגיבוש חקיקה לתיקון הדברים הבאים: 1. תיקון חוק שכר מינימום, "שעובד יקבל שכר מינימום ולא השלמות", חוק שיצמצם את עובדי הקבלן, חוק לפיקוח הממונה על השכר על 'נותני השירותים', לקבוע שכר מקסימום שממנו והלאה יחולקו דיבידנדים וכן חוק בעניין השוואת שכרם של נשים וגברים.