מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס
מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוספלאש 90

דו"ח מבקר המדינה, שבחן את השימוש שעשו המפלגות במימון שהן מקבלות מכספי המדינה, חשף כשלים חמורים בהתנהלותן.

הדו"ח קובע כי המפלגות נוהגות בכספי הציבור - המועברים להן לפי חוק מימון מפלגות - כאילו היו שלהן, ומשתמשות בכסף למטרות שונות: החל ממימון אירועים ומתנות ועד לבונוסים שמנים למשרדי רואי חשבון.

הדו"ח קובע כי המפלגה הערבית רע"מ, השתמשה בכספי המימון על מנת לרכוש מגני נחושת עבור 6 פעילים שהיו מעורבים במשט המרמרה, תחת הסעיף "הוצאות לשמירה על קשר עם ציבור התומכים והבוחרים של המפלגה".

ביקורת על תנועת "ארץ ישראל שלנו"

מבדיקת התנהלות סיעת "ארץ ישראל שלנו" עלה כי זו נעזרה בפעילות עמותת "המטה להצלת העם והארץ" – שלדברי המבקר, "מטרותיה ורעיונותיה האידיאולוגים הם כשל הסיעה". לינדנשטראוס ציין כי קיימת תשתית ראייתית לכך שבין המטה לבין הסיעה מתקיימים קשרים שמהם מסתמן לכאורה כי המטה הינו גוף הקשור לסיעה כמשמעו בחוק המימון".

עם זאת, הוא הדגיש כי "עד מועד סיום הביקורת לא ניתן היה לקבוע אם אכן מדובר בגוף הקשור לסיעה, על כל המשתמע מכך", וציין כי במשרדו "ממשיכים לבדוק את הקשרים בין הסיעה לבין המטה".

קדימה נקנסה בלמעלה מחצי מיליון ש"ח

את הביקורת החריפה ביותר מותח המבקר על מפלגת קדימה. המבקר קבע שמדובר בדו"ח לא חיובי וקנס אותה ב-570 אלף שקלים. הדו"ח חושף פגמים שונים בהתנהלות המפלגה: תשלום של סכומים גבוהים ללא קבלת אסמכתאות בכתב; ניכוי סכום של חצי מיליון שקל מסכומים שיועדו לפעילים בקלפיות והופחתו כ"הוצאות תקורה"; ופרשה חמורה במסגרתה הועבר סכום של 12.7 מיליון שקלים לגורם שלישי, כשבהמשך לא נבדק מה נעשה עם הכסף וסכום של 700 אלף שקלים נשאר בידי אותו גורם. במסגרת פרשה זו נעצרו לאחרונה גזבר קדימה יצחק חדד, איש הלוגיסטיקה של המפלגה חנוך חזין, ומרדכי מימון, מבעלי חברת י.ע.ל.ם שהתקשרה בהסכם עם מפלגת קדימה לשם ביצוע מערך התשלומים לפעילי יום הבחירות לכנסת ה-18.



ביקורת על הליכוד, קדימה והעבודה

הליכוד, קדימה והעבודה שילמו מאות אלפי שקלים למשרדי רואי החשבון שלהן, כבונוסים בגין קבלת דו"ח חיובי ממבקר המדינה. העבודה שילמה סכומי בונוס של 111 אלף שקלים. קדימה שילמה בונוס בסך של 58 אלף שקלים לרואה חשבון אשר ליווה אותה בבחירות לכנסת ה-18, וכן בונוס בסך של 191 אלף שקלים למשרד רואי החשבון שערך עבורה את הדו"חות הכספיים. סיעת הליכוד לא טמנה ידה בצלחת, והעבירה 240 אלף שקלים למשרד רואי החשבון שערך עבורה את הדו"ח הכספי שהוגש למשרד מבקר המדינה.

עוד נאמר בדו"ח כי הסיעות הגדולות בכנסת - קדימה והליכוד - שילמו סכומים גבוהים עבור סעודות. קדימה ערכה ארוחה ל-60 מוזמנים בעלות של 57 אלף שקלים, כלומר תשלום של כ-950 שקלים עבור כל מוזמן. בליכוד נערכה ארוחה עבור 120 מוזמנים, בעלות של 44 אלף שקלים - שהם 366 שקלים לכל מוזמן. בתגובה לפניית המבקר, טענו הסיעות כי מדובר באירועים שנועדו לחזק ולשמר את יחסי העבודה של חברי הסיעה בינם לבין עצמם, או בינם לבין השותפים לקואליציה. סיעת ש"ס הוציאה סכום של כ-20 אלף שקלים עבור סעודת שבע ברכות לרגל נישואי בתו של יו"ר המפלגה אלי ישי, בטענה שלאירוע הוזמנו חברי סיעה רבים ולפיכך מדובר באירוע של הסיעה.

נוסעים חופשי לחו"ל

במפלגות אחרות השתמשו בכסף על מנת לממן נסיעות לחו"ל. ישראל ביתנו הוציאה סכום של 44 אלף שקלים עבור נסיעותיו של ליברמן ובכירים אחרים למדינות חבר העמים לשעבר. במפלגה טענו שהנסיעות נחוצות על מנת לשמור על קשר עם ציבור בוחרים פוטנציאליים וגורמי שלטון במדינה. גם מפלגת תע"ל (בראשות אחמד טיבי) השתמשה ב-22 אלף שקלים על מנת לממן נסיעות למצרים וירדן.

סיעת מד"ע נהגה להשתמש בכספי המימון הממלכתי עבור מתנות לחתונות שמנהיגי הסיעה הוזמנו אליהן. בתקופה השוטפת הסתכמו הוצאות אלה בכ-29 אלף שקלים. הסיעה טענה שההוצאות מקובלות לשמירת הקשר עם פעילי הסיעה וציבור הבוחרים. המבקר לא קיבל טענה זו ואמר כי "יש לראות בחומרה הענקת מתנות או טובות הנאה אישיות מכספי ציבור".

סיעת ישראל ביתנו"שכרה את שירותיו של זמר בעלות חודשית של 10,000 ש"ח, בסכום כולל של כ-150,000 ש"ח - למתן שירותי הסברה, אולם לא היה בידיה כל תיעוד בדבר השירות הניתן, לרבות אופי או היקף הפעולות שנעשו בתמורה לכספים ששולמו".

20,000 ש"ח על "שבע ברכות"

בבדיקת המבקר עולה כי סיעת ש"ס שילמה כ-20,000 ש"ח עבור אירוע פרטי - סעודת 'שבע ברכות' לרגל נישואיה של בתו של יו"ר הסיעה. "נטען כי האירוע שאליו הוזמנו חברי סיעה רבים הינו, למעשה,  אירוע של הסיעה". על טענה זו הטיח המבקר כי "אירוע משפחתי שאליו מוזמנים פעילי הסיעה אינו הופך בשל כך לאירוע של הסיעה, ואין מקום למימונו מכספי ציבור".

תגובות לדו"ח המבקר:

קדימה נקטה מיוזמתה, כבר לפני זמן, פעולה אמיצה, דרסטית וחסרת תקדים בפוליטיקה הישראלית. קדימה חקרה בעצמה את אנשיה, חשפה ממצאים קשים על התנהלות גזבר המפלגה והעבירה את הממצאים למבקר המדינה ולמשטרה. קדימה אף הגישה תלונה רשמית למשטרה, שכתוצאה ממנה נפתחה חקירה- הכול כאמור ביוזמת המפלגה. ההתנהלות הפיננסית הבעייתית אותה חשפנו מיוזמתנו משתקפת כמובן בהערות החשובות של המבקר. ההוצאות הבלתי סבירות - גם לדעתה של לבני - דוגמת ארוחת הערב הסיעתית והתקשרויות בעייתיות החשודות בפלילים עם גורמי חוץ, נחקרות ומטופלות כעת בעקבות פניית יו"ר המפלגה, ועל ידי משטרת ישראל. התנהלות קלוקלת זו של גזבר המפלגה היא הסיבה לדו"ח הלא חיובי של קדימה. יו"ר קדימה לבני מובילה מזה זמן ממושך את תהליך הניקוי המתבקש במפלגה ולראייה -כתוצאה מהליך נחרץ ומהיר זה - חסכה המפלגה סכום של למעלה מ- 13 מיליון שקל מאז הבחירות".

מישראל ביתנו נמסר: אנו שמחים כי מבקר המדינה לא מצא כל פגם מהותי בהתנהלות ישראל ביתנו במערכת הבחירות. בעניין חלקו של הזמר אריק סיני בקמפיין ישראל ביתנו, הדברים המופיעים בדו"ח הם תמוהים: אריק סיני היה חלק אינטגרלי מהקמפיין, ליווה את תשדירי הבחירות בקולו ובפעילויות רבות נוספות שגם היום עדיין נמצאות באתר המפלגה". בנוגע לנסיעות לחו"ל, נמסר מהמפלגה: "חלק מהותי מפעילותה של ישראל ביתנו למען בוחריה הוא מול מדינות המוצא של אותם אנשים. הנסיעות לאותן המדינות היו לטובת טיפול באותם עניינים מול גורמים ממשלתיים, וחיזוק הקשר עם סניפי ישראל ביתנו ברחבי העולם ופעילויות נוספות שהן חלק בלתי נפרד מפעילות מפלגה אשר לה מצביעים רבים בקרב אוכלוסיית העולים".

מש"ס נמסר: מדובר באירוע מפלגתי שאינו מהווה תחליף להוצאה פרטית, כאשר ליו"ר ומשפחתו לא הייתה כל נגיעה באופיו ובתכניו. כל משתתפי האירוע היו נציגי התנועה מרחבי הארץ שניצלו את האירוע למפגש מקצועי עם היו"ר. למשרד המבקר הועברו כל רשימת הנוכחים באירוע והודגש כי דומה האירוע לציון יום הולדת לעובד בנוכחות עובדי משרדו בלבד".

לדו"ח המלא לחץ כאן