נדרש למצות הליכים. לדור
נדרש למצות הליכים. לדורפלאש 90

הבוקר צפויה להתכנס הוועדה לביקורת המדינה לדיון מהיר בנושא הקמת גוף ביקורת על הפרקליטות. זאת לפי בקשתם של חברי הכנסת גאלב מאג'דלה (העבודה) ואורי אריאל (האיחוד הלאומי).

בועדה לביקורת המדינה מציינים כי "לפני תשעה חודשים דנה הועדה לביקורת המדינה בהקמת גוף הביקורת על הפרקליטות, אך אז טען היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כי הקים צוות-בדיקה לעניין – והוא אמור להגיש המלצות בתוך חודש וחצי. מאז חלפו שבעה חודשים, אך המלצות כאלו לא הוגשו לכנסת".

בישיבה הקודמת של הועדה טען שר המשפטים יעקב נאמן כי "מיד עם כניסתי לתפקיד דנתי עם מבקר המדינה בעניין, אך לצערי עברו שנתיים וטרם רואים תוצאות. בדיקת הפרקליטות נועדה לסייע לאזרחי המדינה וסמכויות המבקר לא ייפגעו עקב הקמת ביקורת בפרקליטות. חובה להקים גוף כזה ובעיקר שיטפל בסחבת בטיפול בתיקים הסובלים מעינוי הדין. הפרקליטות חייבת לעבור ביקורת צמודה".

יעקב בורובסקי, לשעבר יועץ מבקר המדינה לענייני שחיתות הוסיף אז כי הגוף היחידי במדינת ישראל שאין לו ביקורת פנימית או כתובת תלונות האזרחים היא הפרקליטות.

מנגד הדגיש אז מבקר המדינה, השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, כי "אסור לנגוס, לצמצם או לפגוע בסמכויות המבקר. הפרקליטות ע"פ חוק נמצאת תחת ביקורתנו, ובעבר עסקנו בה לא-מעט. אני בעד הקמת גוף פנימי בפרקליטות, אך לא חיצוני, שיהיה ממונה על תלונות הציבור". גם עו"ד גיא לוריא מהמכון הישראלי לדמוקרטיה טען באותה הישיבה כי "גוף מבקר עלול לפגוע בעצמאות הפרקליטות".

נזכיר כי לכנסת הוגשה גם הצעת חוק פרטית להקמת גוף הפיקוח על הפרקליטות, ע"י חברי הכנסת אורי אריאל ואריה אלדד (איחוד לאומי) ודוד אזולאי ונסים זאב (ש"ס). לפי הצעת החוק, נציב תלונות הציבור על הפרקליטות יקבל תלונות מכל אדם שרואה את עצמו נפגע מהתנהגות של פרקליט במסגרת תפקידו, אך גם שר המשפטים או פרקליט המדינה יהיו רשאים לבקש מהנציב לברר עניין הנוגע להתנהלות פרקליט.

לפי ההצעה, אם עלה חשש פלילי למעשה הפרקליט, הנציב יביא את העניין לידיעתם של היועץ המשפטי, שר המשפטים ופרקליט המדינה, שיחליטו אם להגיש נגדו כתב אישום. אם יעלה חשש לעבירה משמעתית, הנציב יהיה רשאי להמליץ לשר המשפטים על הגשת קובלנה נגד הפרקליט לבית הדין המשמעתי, ובמקרים חמורים אף להמליץ על סיום כהונתו.