בית החולים עלול להיות מסוכן חרף יעודו להבריא בני אדם.

לא רק שמסתובבים שם חיידקים רבים שמחפשים "בית חם" בגופך אלא גם טעויות מצד אנשי צוות בית החולים - מומחים יודעי דבר, מדווחים כי שיעור התמותה השנתי מטעויות רפואיות בבתי חולים ברחבי העולם גבוה יותר מתמותה מאיידס, מסרטן השד, ואפילו מתאונות דרכים.

אחת הסיבות הבולטות לתופעה היא הסתמכות בתי חולים על ה"אלמנט האנושי" בטיפולי חולים. למרות המאמצים של בתי החולים להימנע מטעיות, האווירה שם מאוד מתוחה, והצוות תחת לחץ מתמיד. כמעט שאין מצב שלא עלולה להתרחש טעות - שלעיתים עלולה אפילו לעלות בחיי אדם.

חברה ישראלית בשם פרו-איבי, http://www.pro-iv.co.il/ Pro-IV, מציעה פתרון לבעיות אלו: מערכת ניהול רפואית ממוחשבת שמוודאת כי מטפלים מקיימים ללא יוצא מן הכלל את כל ההוראות בתכנית הטיפולית שנבנית על ידי הצוות. רק אחרי בדיקה בתכנית, המערכת מזרימה את מנת התרופה המתאימה בלבד – ואם נמצאה  סטייה מהתכנית, כגון כמות לא מתאימה או טעות בסוג התרופה, המערכת מונעת העברת המנה למטופל.

המערכת מבוססת על שסתום חד-פעמי (לחברה יש פטנט עולמי על המכשיר) שמחובר לצינור תוך וורידי – דומה לצינור שמעביר תרופות או הזנה לתוך גוף המטופל. השסתום מחובר למערכת ניהולית שמסדירה את העברת התרופה לתוך הגוף – ובודקת כמות התרופה, קצב הזרימה, ומשך זמן הזרימה.

המערכת נשלטת על ידי מכשיר ידני, הנמצא ברשות רופא או אחות, שבודק את תכנית הטיפול של החולה, לפי ברקוד מיוחד שמצורף לתכנית.

כשמטופל אמור לקבל תרופה, המטפל משתמש במכשיר לקרוא את הברקוד, ובודק שהתכונות של המנה: גודל, סוג וכו', מתאימות.



אם אכן הכל בסדר, השסתום נפתח, והמנה מועברת לגוף המטופל. אחרת, המערכת משמיעה אזעקה – שמודיעה לצוות שהמנה לא הועברה, ושדרושה בדיקת צוות. אחרי הטיפול, המערכת רושמת את התוצאה, העברת המנה או עיכוב בגלל בעיה, למאגר הנתונים של בית החולים.

המערכת כמעט חסינה לטעויות, אומר ג'ק נוסבכר, מנכ"ל החברה. "המערכת הניהולית של פרו-איבי הרבה יותר בטוחה ויעילה מכל פתרון אחר בשוק. משימתנו היא לוודא שכל מטופל מקבל את התרופה הנכונה בזמן הנכון, ובכמות הנכונה", הוא אומר, "אני מאמין שהצלחנו לבצע את המשימה הזאת".