שביתה. ארכיון
שביתה. ארכיוןפלאש 90

ההסתדרות תגיש היום דיווח לביה"ד הארצי לעבודה בירושלים בעניין המו"מ המתנהל מזה כחודש על עובדי הקבלן במשק עם משרד האוצר, לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים (המעסיקים בסקטור הפרטי) והמרכז לשלטון מקומי. ההסתדרות תדווח לביה"ד כי לא חלה התקדמות משמעותית בשיחות. בעקבות זאת תבקש ההסתדרות מביה"ד להתיר את חידוש השביתה הכללית במשק. בהסתדרות מבקשים לקיים דיון בביה"ד בנושא חידוש השביתה כבר ביום רביעי הקרוב.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר כי "אמרנו כבר בתחילת המאבק כי אנחנו רוצים לשנות את תפיסת העולם לפיה ישנם שני סוגים של עובדים. ביקשנו לצמצם את התופעה באמצעות העסקה ישירה. אולם כנראה שמדובר בהשקפות עולם שונות. האוצר רוצה להמשיך בהפרטת העבודה ונראה כרגע שרק שביתה תוכל להגמיש את עמדת האוצר".

לפני כחודש יצאה ההסתדרות לשביתה כללית למען עובדי הקבלן. ההסתדרות דרשה לצמצם את מספר עובדי הקבלן באמצעות העסקה ישירה. מספר ימים לפני השביתה פנתה לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים לביה"ד הארצי לעבודה בבקשה לצו מניעה. נשיאת ביה"ד לעבודה, נילי ארד, התירה להסתדרות לקיים שביתה כללית למשך 4 שעות.

במקביל הורתה הנשיאה להסתדרות, לראשי לשכת התיאום, למשרד האוצר ולמרכז לשלטון מקומי לנהל מו"מ אינטנסיבי בנושא ולדווח לביה"ד על תוצאותיו תוך מספר ימים. הצדדים החליטו לדחות את הדיווח מספר פעמים כך שבפועל נוהל מו"מ במשך חודש שלם. את המו"מ ניהלו, מטעם ההסתדרות, יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן.

בהסתדרות אומרים כי מספר המחלוקות גדול מאוד ובחלק מהנושאים אף חלה נסיגה בעמדת האוצר והמעסיקים.

יחד עם זאת מציינים בהסתדרות, כי הושגה הסכמה של הצדדים בעניין הגברת אכיפת חוקי העבודה. ההסכמה הושגה עם ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ובשבוע שעבר אישרה הועדה את החוק להגברת האכיפה לקריאה שניה ושלישית והוא אמור לעבור בקרוב במליאת הכנסת. בהסתדרות אף מדגישים כי ישנה הבנה עם משרד האוצר על הגדלת מספר הפקחים, דבר שאינו קיים בחוק שאושר, אולם ישנה מחלוקת על היקף ההגדלה.