חוקרי מכון כת"ר לחקר הכלכלה על פי ההלכה פרסמו היום (ראשון) נייר עמדה בנושא ביצוע תספורת אג"ח וקובעים כי "אין כל בעיה הלכתית בביצוע "תספורת" באג"חים של חברה בע"מ שנקלעה לקשיים כספיים, ובלבד שלא היתה כוונת פגיעה מכוונת מצידם של מנהלי החברה בכספם של המשקיעים". עוד מציינים חוקרי מכון כת"ר כי "ביצוע "תספורת" במצב של קשיים כספיים אפילו רצוי על פי ההלכה, באשר יש בו בכדי להקל על אפשרות קבלת הריבית במקרה של רווחים". מכון כת"ר לכלכלה על פי ההלכה בראשותם של הרב שלמה אישון והרב יצחק בזק, הוקם לפני יותר מ-20 שנה ועוסק בסוגיות הקשורות לחיי המסחר והכלכלה המודרניים.לפי חוקרי מכון כת"ר יש הבדל בהתייחסות ההלכה בין הלוואה בלא ריבית לאדם פרטי, לאגרות חוב נושאות ריבית המונפקות על ידי תאגידים: "באגרות החוב הללו, אפשר ואף רצוי על פי ההלכה, במקרים מסוימים, לבצע "תספורת", ואין בכך כל פסול, והדבר מושתת על שלושה יסודות: א. איסור ריבית. ב. העדר מחויבות אישית מצד הלווה. ג. ידיעת המלווה שהוא מלווה לחברה בע"מ". עוד כותבים החוקרים כי "דווקא דרישה מוחלטת מן החברות לעמוד במלא התחייבותם היא הבעייתית על פי ההלכה, באשר היא הופכת את אגרות החוב להלוואה בריבית האסורה. האפשרות הניתנת לחברות, במקרה של הפסדים גדולים, להפטר מתשלום חלק מן החוב סוללת את הדרך, במקרה של רווחים, לקבל את הריבית בהיתר". עוד נכתב בנייר העמדה, כי "לדעת חלק מהפוסקים, שבהלוואה לחברה בע"מ, לא מוטלת כל מצווה על בעלי המניות או המנהלים לפרוע את החוב. למלווה זכות גביה מנכסי החברה בלבד, ואם אין לחברה די נכסים, לא יוכל לגבות את חובו, ואף לא יוכל לתבוע מאיש לדאוג לכך שהחברה תוכל לעמוד בהתחייבותה. כמובן, שאין הדבר מתיר לבעלי המניות או למנהלי החברה לאבד את כספם של המשקיעים, ואם עשו כך עלולים להיתבע על גרימת נזק, אך אם ניהלו את החברה בצורה סבירה, ובכל זאת החברה לא הצליחה לעמוד במחויבותה – אין עליהם כל חובה, לא הלכתית ולא מוסרית לפצות את המשקיעים". "כאשר אדם מלווה כסף לחברו, דעתו בדרך כלל שלא לוותר על זכותו לגבות את החוב מן הלווה באופן אישי, אפילו מהבגדים בהם הוא לבוש. אולם ברכישת אגרות חוב, מודע המלווה לכך שמדובר בהלוואה הניתנת לחברה בע"מ ולא לאדם באופן פרטי, ועל דעת כך השקיע. ברור לו שבדרך כלל לא היה מקבל תשואה דומה מאדם פרטי. היות שכך, הרי זה כאילו התנו מראש שאם לא יהיה די כסף לחברה – יפסיד חלק מכספו, או ע"י פירוקה, או ע"י "תספורת" לאגרות החוב שלה, ועל כן משארע כך – לא יוכל לתבוע מעבר למה שיש ביכולתה של החברה לפרוע". מכון כת"ר לכלכלה עפ"י התורה, שם לו למטרה לחבר את חיי המסחר והכלכלה המודרניים עם עולם ההלכה היהודית. המכון קם מתוך אמונה כי התורה, יכולה וצריכה להיות מיושמת גם בחיי היום יום הכלכליים."במקורות ההלכה ניתן למצוא התייחסות למגוון עצום של סוגיות אקטואליות העומדות על הפרק בחיי הכלכלה" אומרים הרב שלמה אישון הרב יצחק בזק אשר עומדים בראשות המכון ומוסיפים: "כך למשל ניתן למצוא מענה לדילמות מוסריות הנוגעות להגינות במסחר וכדו', סוגיות הלכתיות הנוגעות לריבית או לשמירת שבת בכלכלה המודרנית, דיני חוזים ועוד".