כך חזרה הבת האובדת ליהדות
כך חזרה הבת האובדת ליהדותצילום: פלאש 90

עם הדיווחים על התגברות תופעת הילדות והנערות הנלקחות על ידי בדואים וערבים לכפריהן שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם בנצי גופשטיין, יו"ר ארגון 'להבה' הפועל למניעת התופעה ולהתמודדות עמה.

גופשטיין מבהיר שאין מדובר בתופעה חדשה, אך באחרונה בהחלט ניתן לזהות עליית מדרגה בהיקף המקרים המדווחים. נזכיר כי ביממה האחרונה דווח על כשבעה מקרים בהם נלקחו נערות יהודיות על ידי בדואים לכפריהם שבצפון הנגב. גופשטיין מספר שמה שמוגדר כ'חטיפות' מתחיל למעשה ברצונן של הבנות, עובדה המקשה על ההתמודדות החוקית עם התופעה. "מפנקים אותן, ערבים קונים להן פיצה וקולה ובהתחלה הן חושבות שהן אלה שמנצלות את הערבי. כשפונים למשטרה המשטרה אומרת שהדבר נעשה מרצונן ולא ניתן לעשות כלום".

בשלב זה שבו המשפחות נתקלות בתשובה משטרתית שכזו נכנסים לפעילות אנשי 'להבה' המנסים בעזרת.ייעוץ משפטי לבחון אם נעשתה פגיעה בחוק כלשהו המגן על קטינים, ודרכו מפעילים את המערכת החוקית להוצאת הבנות. במקביל, מספר גופשטיין, פועלים אנשי 'להבה' מול בני המשפחות ומסבירים להם את חשיבות שמירת הקשר עם הילדה גם במציאות הקשה שאליה הגיעה. "לא לסגור להן את הדלת. להראות להן שיש לאן לחזור", הוא אומר ומוסיף: "כשהן מתחילות לקבל את המכות אחרי חודש הן רוצות לחזור".

את פעילות ההסברה של הארגון מבצעים אנשיו גם באולפנות, בבתי ספר של 'בית יעקב' ואף בקרב בנות השירות הלאומי, כי מסתבר ש"אין מגזר שניתן לומר שהוא נקי", אומר גופשטיין ומספר על מקרה בו בת שירות לאומי בירושלים הכירה רופא ערבי וכעת הם מצויים בקשרי ידידות והחשש גדול שבהמשך היא תמצא את עצמה עוברת מפינת הקפה לכפרו. עוד הוא מציין בדבריו כי התופעה מתחילה כבר בגילאי 12-13.

פעילות הארגון, אומר גופשטיין, מתבצעת ללא כל תמיכה ממשלתית. הוא מזכיר שבאחרונה הורה נתניהו להפסיק את הקמפיין נגד התבוללות בחו"ל, ובארץ המצב קשה פי כמה שכן כאן קמפיין שכזה ייחשב לגזענות, וכל עוד מדובר ביחסים חברתיים בין הבנות לערבים ובדואים לא ניתן לעשות דבר.