אסירי כלא עופר. ארכיון
אסירי כלא עופר. ארכיוןפלאש 90

הפרקליטות הצבאית מתנגדת, בדיונים משפטיים פנימיים, ליוזמת ראש הממשלה בנימין נתניהו, להעמיד לדין יהודים בבתי המשפט הצבאיים ביהודה ושומרון. כך מדווח הבוקר "הארץ".

על פי הדיווח, בשבוע שעבר התקיימו דיונים במשרד המשפטים, בפרקליטות המדינה ובפרקליטות הצבאית, בנוגע לשיפוט צבאי של מתפרעים יהודים. בדיונים הביעו אנשי הפרקליטות הצבאית התנגדות לצעד הזה מכמה טעמים.

ראשית, טענו, אין בו תועלת ממשית, כי הבעיה העיקרית היא איסוף ראיות בקרב פעילי הימין, ובבתי המשפט הצבאיים חלים דיני הראיות שחלים בישראל, ואם אין ראיות להרשעה בישראל לא יהיו ראיות להרשעה ביו"ש.

שנית, טענו בפרקליטת הצבאית, העמדה לדין בידי אנשי צבא לפני שופטים צבאיים תגרום לפוליטיזציה נוספת של הצבא, דבר שהצבא רואה בו משגה אסטרטגי. שלישית, הניסיון שהצטבר מהעמדה לדין של מתנחלים בבתי משפט אלה, בשנות השבעים, היה שלילי. ורביעית, העמדה לדין בפועל תגרור עתירות לבג"ץ על אפליה, שבפרקליטות הצבאית סבורים שיש להן סיכויים טובים להתקבל.

ביום חמישי הועברה חוות דעת למשרד המשפטים, בעקבות הדיונים, המפרטת את ההשלכות המשפטיות של צעד זה.

בפרקליטות הצבאית מציינים עוד, כי דו"ח ועדת החקירה הממלכתית שחקרה את הטבח שביצע ד"ר ברוך גולדשטיין במערת המכפלה, בשנת 1994, בחנה לעומק את היעדר אכיפת החוק בשטחים. הוועדה בחנה גם את שאלת ההעמדה לדין ולא מצאה קשר בינה לאכיפת החוק הלקויה, הנובעת מבעיות העומדות בעינן גם היום: העדר משאבים, עבודת משטרה באיכות נמוכה, בעיה מנטלית של הצבא באכיפת חוק על יהודים והעדר תיאום בין הצבא להמשטרה.

על פי הדיווח הבוקר, בפרקליטות הצבאית, טענו כי בניגוד לתפיסה הרווחת בציבור ובקרב מקבלי ההחלטות, השופטים הצבאיים אינם חותמות גומי, והם מדקדקים מאוד בתיקים המוגשים להם. בכיר בפרקליטות הצבאית ציין שהוא "סקפטי" ביחס לסיכוייה של הצהרת נתניהו ליד קשה נגד הפעילים - להתממש.