"מחדלי הממשלה הביאו לעליית המחיר"

בכנסת נערך היום (שלישי) כנס בנושא פדיון שבויים, ביוזמת ח"כ אורי אריאל, במהלכו הביע נעם שליט הסכמה עם הטענה לפיה המחיר ששילמה ישראל עבור גלעד היה גבוה, אך טען כי הסיבה היא מחדלי הממשלה.

בכנס טען שליט, כי "הייתה תמיכה של 

80% מהעם בעסקה והעם חשב שזה לא תבוסה אלא ניצחון של הערכים. הציבור חשב שחייל צה"ל שווה 1000 מחבלים פלסטינים. אנחנו שמחים שגלעד חזר לביתו".

שליט התייחס לטענות אודות ההבדל בין יחסה של ישראל לסוגיה ליחסן של מדינות מערביות אחרות, וציין כי  "בצה"ל להבדיל מצבא ארה"ב השירות הוא חובה, ולכן עלינו לנהוג אחרת. העיקרון שצריך להנחות את מקבלי החלטות הוא פשוט, אם אתה יודע להחזיר את החטוף בדרך אחרת עדיף, אך אם לא שחרר את החטוף במשא ומתן במינמום טעויות. בשחרור של גלעד נעשו טעויות אסטרטיגיות מהותיות שהביאו לעליה במחיר, המחיר היה מאוד גבוה, עם זה אני מסכים".

שליט טען, כי הצעת החוק אותה מקדמים חברי הכנסת אורי אריאל וזאב אלקין, להגבלת מספר האסירים שישוחררו תמורת שבויי צה"ל, איננה נכונה ואיננה מעשית, "חקיקה כזאת בכנסת אין לה מקום, אי אפשר להכתיב לממשלה מה לעשות, חייבת להישאר הפרדת רשויות, אם פתאום יהיה מידע על רון ערד מישהו יוכל לעמוד בפני החוק".

שליט הוסיף, כי "ה

טיפול במלחמה בחטיפות אמור להיות דרך הרתעה כלפי אותם אירגוני טרור, ארגוני הטרור צריכים להבין שחטיפת חיילים או אזרחים לא ישתלם להם. יש להפעיל לחץ על ראשי אירגוני הטרור והדבר הזה לא נעשה, ושאף אחד לא יספר לי שאין בארגז של משרד הביטחון כלים כאלה".

בנושא הלחץ הציבורי אמר שליט, כי "שום ממשלה לא תוכל לעמוד מול לחץ ציבורי ובנשימה אחת אפשר להגיד שהציבור מושפע מאזלת היד של הממשלות".

לסיום שאל שליט, "יש כאן מחירון לוי יצחק לכל חייל? לצערי רק חצי מהנוער מתגייס. אני חושב שחיילי צה"ל צריכים לדעת שממשלת ישראל תעשה הכול למען שיחרורם, החוק מתאים לעסקי נדל"ן ולא לפדיון שבויים. גלעד מנסה לחזור לחיים נורמאלים אחרי שהיה בשבי ובחושך, הוא סובל מפציעה קלה ומתאושש".

ח"כ אורי אריאל, אמר כי "הדיון הזה נחוץ משום שאנחנו יודעים שארגוני הטרור ישבו וצפו בעסקת שליט ובתנאים שלה, והודיעו לפני, תוך כדי ואחרי שחטיפת שליט היא לא החטיפה האחרונה".

לדבריו, "ממשלה לא יכולה להתנהל בעזרת הסיסמה "בכל מחיר". הסיסמה הזו קובעת תבוסה מראש בכל עסקה ואין להשלים לזה. לכן הצעת החוק שלנו. היא באה לתחום את המשאים ומתנים למסגרת חוקית - אחד מול אחד. יותר משההצעה הזו נועדה לכבול את ידיה של ממשלת ישראל, היא נועדה להעביר מסר למחבלים. אין יותר אלף מול אחד".

פרופ' ישראל אומן, זוכה פרס נובל, טען בכנס כי "עסקת שליט היייתה קטסטרופה וחיזקה את החמאס. חייבים להפסיק את התמריצים שגורמים למחבלים לחטוף ולקבל כמה שירצו".

העיתונאי דן מרגלית שלל בדבריו את הטענה על פחד ישראלי של שחרור באופציה צבאית, "לא היה מידע מודעיני על גלעד שליט, ואם היה מידע הם היו עושים הכול. חברי הכנסת אלקין ואריאל לא סומכים על הממשלה ורוצים בעזרת הצעת החוק לקשור את ידי הממשלה".

הרב משה הגר, ראש המכינה הקדם צבאית בבית יתיר, אמר כי "אין כאן עניין של פדיון שבויים. אנחנו במלחמה כבר הזהרנו עוד לפני התנתקות שאם נצא מעזה לא נוכל לשלוט שם ובטח שלא לממש מודעין . יש לי שני בנים מפקדים בדובדבן ששואלים אותי למה אנחנו מסתכנים ועוצרים את המחבלים אם משחררים אותם ? צריך לזכור גם את הצד הזה. אני נגד החוק כי אני חושב שעל הממשלה להיות חזקה. ראייה של ממשלה היא לא ראייה של הורים שדואגים לילדיהם ורוצים שישובו הביתה".

ח"כ אריה אלדד, אמר כי "ממשלת ישראל הייתה צריכה לפרסם רשימה של ראשי הטרור ולהודיע שכל יום שגלעד שם אנחנו הורגים אחד מראשי החמאס. זה היה הפעם האחרונה שהיה נחטף חייל או אזרח ישראלי".