דג טונה
דג טונהפלאש 90

הטענה ששמן ומים לא מתערבבים הוכחה היום בועדת הכספים של הכנסת. בדיון מהיר אותו יזמה חברת הכנסת ליה שמטוב (ישראל ביתנו) בועדה עלה הקרב על הטונה מדרגה כאשר עמדות תעשיית הטונה הישראלית ואיגוד לשכות המסחר עמדו לקרב ראש בראש כשברקע כוונה להוריד את המכס על יבוא הטונה לארץ.

מפעלי סטארקיסט, ויליגר, פיל טונה, שימורי המרכז , פרי הגליל טענו בדיון כי ביטול המכס הועמד על 20% על יבוא שימורי טונה ממדינות עולם שלישי, בנוסף לפטור הקיים ממכס ממדינות המערב "יחסל את תעשיית הטונה הישראלית".

ח"כ שמטוב, חברת הועדה אמרה כי הורדת המכס תביא לפיטורים מסיבים מאזורי פריפריה. "חיסול מפעלי העוגן יוביל לגידול באבטלה בישובים חלשים ולפיטורי מאות עובדים בקרב אוכלוסייה ברמה סוציו אקונומית נמוכה, שאין לה חלופות תעסוקתיות. כמו גם הפסד מירידה בתשלומי מסים וארנונה והתגלגלות המשבר לתעשיות נלוות".

חשוב לציין כי בענף הטונה פועלים 5 מפעלי תעשייה, 10 יבואנים ו- 20 מותגים פרטיים התומכים בשימורו של שיווי משקל תחרותי בענף: מפעלי תעשיית הטונה: ויליגר בקרית מלאכי, סטארקיסט בטירת הכרמל, שימורי המרכז בבאקה אלגרביה, פיל טונה בבאר שבע, פרי הגליל בחצור הגלילית.

נציגי המפעלים בישראל נאבקו בכוונה להוריד את המכס כאשר מנגד ב"איגוד לשכות המסחר" טענו כי הורדת המכס תביא להורדת מחירים משמעותית שתטיב עם הצרכן הישראלי.

ח"כ שמטוב אמרה כי בימים אלה מתקיימים דיונים בממשלה להסדרת סיוע לפרי הגליל. בניסיון למצוא פתרון למניעת פיטוריהם של 85 עובדים. "אני בעד תחרות חופשית ומחירים זולים אבל נוצר מצב שמצד אחד מנסים שלא לפטר את העובדים ומצד שני, הורדת המכס על הטונה – תוביל ישירות לכך".

נציגי חברות הטונה טענו בשיחות מוקדמות כי הועדה לבחינת מחירי המזון (ועדת קדמי), שהשוותה בין מחירי הטונה לצרכן בחו"ל ובישראל ב-18 מדינות, מצאה כי: מחיר שימורי טונה זול בישראל בכ-30% מהממוצע העולמי למרות הפרשי המע"מ בין ישראל (16%) למדינות אירופה וארה"ב (0-10% אחוזים). "מותגי הטונה הפרטיים של רשתות השיווק הגדולות, מהווים קטליזטור להורדת מחיר עם נתח שוק של 18%", אמר מיכאל מיטלמן, מנכ"ל חברת סטארקיסט בישראל בשיחה עם ח"כ שמטוב, "בהיעדר ייצור מקומי יכחדו המותגים הפרטיים, מאחר ולא ניתן לייצרם בכמויות קטנות, ורווחת הצרכן תיפגע".

שירלי אביב כלכלנית בכירה ברשות המיסים במשרד האוצר אמרה במהלך הדיון כי עדין לא התקבלה עמדתה הסופית של משרד האוצר על פי המלצות ועדת קדמי ויו"ר הועדה, ח"כ משה גפני ביקש כי עמדת המשרד תועבר לועדה בהקדם על מנת שיהיה דיון ציבורי בנושא.

באיגוד לשכות המסחר יצאו בהצהרה כי אין להגדיר את הענף בארץ כחקלאי, משום שהטונה "רק נארזת בארץ ולפיכך אין מקום להגדיר את השימורים כמוצר חקלאי אלא מוצר תעשייתי".

ח"כ שמטוב התנגדה לדברים ואמרה כי התעשייה המקומית היא המכתיבה את התחרותיות הגבוהה בענף, הפחתה מדורגת של המכס משמעותה העברת כח השוק ליבואנים, והעלאת המחיר לצרכן הישראלי, בשל מיעוט גורמי היצע שיהיו בענף ופיטורי מאות עובדים במפעלי עוגן.