חדשים ומחודשים, והעיקר יקרים. ספרי הלימוד
חדשים ומחודשים, והעיקר יקרים. ספרי הלימודפלאש 90

בכנסת יתקיים הבוקר דיון מיוחד על דיגיטציה של ספרי לימוד במסגרתו תעלה הצעת החוק של חברת הכנסת עינת וילף להאצת השימוש בספרי לימוד דיגיטליים להכנה לקריאה ראשונה.

על פי הצעת החוק, מו"ל המוציא ספר לימוד מודפס, יחוייב להציע גם גרסה דיגיטלית שלו - הזהה לגרסא המודפסת.

יצוין כי את הצעת החוק ספרי לימוד דיגיטליים ח"כ וילף הגישה בחודש יולי האחרון והיא עברה הן בוועדת השרים לענייני חקיקה בתמיכתו של שר החינוך גדעון סער והן בקריאה הטרומית במליאת הכנסת. ההצעה תובא היום (ב') להכנה לקריאה ראשונה בוועדת החינוך בתיאום עם הצוות המקצועי של משרד החינוך.

לקראת הדיון אומרת וילף כי "הצעת החוק תסייע לזרז את תהליך כניסת מחשבים, טאבלטים וקוראים דיגיטליים לכיתות על ידי יצירת אפשרות לרכישת ספרים דיגיטליים במחיר מוזל עד 60% ממחיר הגרסה הקשיחה, זאת כאלטרנטיבה תוך שתישמר הזכות לכל הורה לבחור בין גרסה דיגיטלית לגרסה קשיחה. להצעת החוק חשיבות משמעותית נוספת והיא הסעיף שהוסף לקראת הקריאה הראשונה שמאפשר הנגשת ספרי הלימוד עבור ילדים עם מוגבלויות וליקויי ראייה, כך שברגע שספרי הלימוד יוצעו גם בגרסה הדיגיטלית, תהליך הנגשת הספרים יהיה מהיר יותר".

וילף הודתה למשרד החינוך על תמיכתו ושיתוף הפעולה לקידום החוק: "החלטתי בשיתוף עם משרד החינוך ללכת על תיקון להצעת חוק ממלכתית שתכלול את סעיפי הצעת החוק המקורית שלי- שכל ספר לימוד יוצע גם בגרסה הדיגיטלית, שיהיה פורמט שניתן יהיה להנגישו לטובת בעלי מוגבלויות, ושכל עדכון של ספר לימוד יחוייב גם בעדכון הגרסה הדיגיטלית שלו. אני מקווה שבמסגרת הדיון בוועדה מחר נוכל להגיע גם להסכמות בנושא השימוש בספרים הדיגיטלים בכיתה".

בלשכתה של חברת הכנסת וילף מציינים כי העברת החוק ויישומו יביא לכך שמדינת ישראל תהיה המדינה השנייה, אחרי דרום קוריאה, שתקדם את נושא הקוראים הדיגיטלים בבתי הספר באופן מלא. משרד החינוך בדרום קוריאה הודיע כי בתי הספר יחלו לפעול ללא נייר ועד שנת 2014 כל ספרי הלימוד במדינה יהפכו למקוונים ונגישים בטאבלטים.

ההצעה אמורה לאפשר רכישה מוזלת של ספרי הלימוד במהדורתם הדיגיטליים על פני זו הרגילה. כמו כן ניתן יהיה לעדכנם בתדירות גבוהה מבלי להוציא מהדורות חדשות. יתרון נוסף בהצעת החוק הוא שמעבר לנשיאת הקורא הדיגיטלי, התלמידים לא יצטרכו לקחת תיק עם ספרים כבדים לבית הספר.

וילף מדגישה כי התעתה אינה מעודדת הוצאה כספית מיותרת או נוספת, כפי שניתן היה להבין. "ההיפך הוא הנכון. על פי הצעת החוק, אין הכוונה לרכישת הספרים הדיגיטליים בנוסף לרכישת ספרים מודפסים, אלא כבחירה בין רכישת ספר מודפס ובין ספר דיגיטלי המותאם לקריאה על מחשב נייד או מחשב טאבלט או קורא דיגיטלי כגון עברית או קינדל. כמו כן, הספרים לקריאה דיגיטלית יוצעו כאמור, במחירים זולים יותר מהגרסה הקשיחה והמודפסת כיוון שאין להם עלויות הדפסה והפצה. לכן, פרט להוצאה ראשונית על קורא דיגיטלי, עלות רכישת הספרים תצטמצם משמעותית לעומת הגרסאות הקשיחות - מה גם שמחירי הקוראים הדיגיטלים ומחשבי כף היד נמצאים כל העת בירידה. הספרים הדיגיטליים יהיו ניתנים להורדה מלאה כך שבתי הספר עצמם לא יידרשו להשקיע בתשתיות אינטרנט בבית הספר כדי לאפשר גישה לספרים".

עכשיו רק נותר לראות מה יחשבו על כך הוצאות הספרים...