מגרון
מגרוןאושרת כהן

בצלאל סמוטריץ', מראשי תנועת 'רגבים' לא ממהר להתפעל מהקמת צוות הכשרת המאחזים, ובראיון ליומן ערוץ 7 הוא מסביר את הדברים.

"אני לא רואה איך הצוות הזה קם", הוא אומר. "יש כאן זלזול מתמשך של ראש הממשלה והסובבים אותו. חוות הדעת של עו"ד ויינרוט הגיעה לשולחנו של היועץ המשפטי ויינשטיין ולשולחנו של השר בגין כבר לפני חודשיים ולמרות זאת החוק נתקע בכל פורום".

"יש תכתיב של השר בגין למגרון ומשמעו להיות או לחדול, או שתועתקו, שזו מילה מכובסת למונח הרס, או שנהרוס. אני יכול לספר כאן שעורך הדין ויינרוט, כנציגם של אנשי מגרון, מנסה כבר למעלה משבוע לקיים פגישה עם אנשי הפרקליטות והוא לא מקבל. אם זה לא זלזול, אז מהו זלזול?".

"נתניהו נותן גיבוי לבגין ולמתווה שלו. אין גיבוי לדיאלוג ולא לקיומו של צוות משפטי", אומר סמוטריץ' ומוסיף כי גם אם יופתע ואכן יקים ראש הממשלה את הצוות המדובר הרי שהדברים יהיו תלויים במנדט שיינתן לצוות, ולפי שעה הדיווחים הם שהיועץ המשפטי לממשלה התנגד להקמתו של הצוות כל עוד לא יובטח שהוא לא ידון בגורלם של ישובים שבג"ץ דן בהם או שעניינם נדון כעת בפניו. המשמעות היא שישובים כמו מגרון, גבעת אסף, עמונה, ושכונת גבעת האולפנה שבבית אל כלל לא נכללות במנדט של צוות הכשרת המאחזים שהרי עניינם או נידון כעת בבג"ץ או שכבר נפסק דינם בבג"ץ.

לדבריו המנדט היחיד שיוכל להיות משמעותי עבור הצוות המדובר הוא הודעה לבג"ץ שהעניין מטופל ובהתאם לדרוש דחיית ביצוע מהלך ההרס, ואולם עד כה לא זה המנדט שאמור הצוות לקבל.

סמוטריץ' קובע נחרצות כי המענה היחיד שיוכל להינתן כעת לסוגיית המאחזים הוא חוק ההסדרה אותו מקדם חבר הכנסת אורלב, אך ראש הממשלה מורה לשריו להצביע נגדו ואם לא מתנופפת מעל ראשם חרב הפיטורין.

נזכיר כי חוק זה קובע שישוב שהוקם בתום לב והתברר אחרי למעלה מארבע שנים שאדמתו היא אדמה פרטית הבעלים יפוצה והישוב לא יפונה, וזאת כפי שמתרחש בכל מקום אחר ברחבי הארץ.

חקיקת החוק תאלץ את בג"ץ לדון בגורל הישובים המדוברים לאור החוק החדש ולבטל את פסיקתו הקודמת. סמוטריץ' מציין שגם כעת ניתן לפעול באופן שכזה ללא חוק נוסף, אך הפרקליטות מסרבת לפעול בדרך זו.

על כל אלה הוא מוסיף ואומר כי ישמח "לאכול את הכובע, להתראיין שוב ולהתנצל בפני ראש הממשלה אם יתברר שאכן הוקם צוות הכשרת מאחזים עם מנדט ראוי".