בית המשפט בירושלים דחה את עתירת הנזיקין שהגישו מתפללי הכותל הקטן בעקבות החרמתו של שופר והפרעה לתפילת ראש השנה בשנת 2006.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם בא כוחם, עורך הדין דניאל רובינס, הסבור שיש לערער על ההחלטה ומשוכנע שאם היה מדובר בבני דת אחרת המשטרה ובית המשפט היו נוהגים אחרת לחלוטין.

נזכיר את עיקרי האירוע כפי שדווחו בערוץ 7 למחרת אותו יום שני של ראש השנה תשס"ז: "התקרית אירעה סמוך לשעה 7:30 בבוקר היום השני של ראש השנה (יום א') באותה שנה, בחלק הצפוני ביותר של הכותל המערבי אליו ניתן להגיע, האזור הקרוי 'הכותל הקטן'. לאזור זה אגב, מיוחסת קדושה מיוחדת כיוון שהוא ממוקם בדיוק מול המיקום של קודש הקודשים בבית המקדש.

אליהו קליימן, שנעצר באירוע, הגיע לכותל הקטן יחד עם קבוצה של תשעה אנשים נוספים ושתי נשים כפי שנהגו לעשות בראשי השנים שעברו לתפילה מוקדמת בבוקר. לקראת סוף הסבב הראשון של תקיעות השופר בתפילה נכנס למקום שוטר מג"ב, סימן בידו שהוא מעוניין לדעת 'מה קורה כאן' ועזב מבלי להגיד מילה.

זמן קצר לאחר מכן תקע קליימן בשופר שנית באמצע תפילת העמידה. מיד לאחר התקיעה נכנסו למקום שוטרים וניסו להוציא אותו, אך הוא סירב לזוז מכיוון שהיה באמצע תפילתו. כשראו שהוא מסרב לזוז הודיעו השוטרים למפקדיהם במכשיר הקשר כי הוא מתפלל ומסרב לזוז. בעקבות הודעה זו נשלחה תגבורת של שוטרים למקום שכללה לפחות 20 שוטרים, כך על פי עדי ראיה. השוטרים שהגיעו לא חיכו זמן רב והחלו לגרור את אליהו. הם הפסיקו את מאמציהם לשנייה, ואליהו ניצל את ההפוגה ושב להתפלל. כך מספר פעמים עד שהשוטרים נכנעו ואפשרו לו לסיים את תפילתו.

בינתיים ניסו שאר אנשי החבורה שהתכנסה בכותל הקטן לתפילה למנוע מן השוטרים לקחת את אליהו. בתגובה הניפו השוטרים את האלות והחלו להכות במתפללים. איש מן המתפללים לא נזקק לבית חולים. אליהו נלקח לתחנת המשטרה ברחבת הכותל. משם נלקח אליהו ברגל לתחנת הקישלה משם שוחרר בשעה 11:30 לאחר שהואשם בתקיפת שוטר, בהפרעה לשוטר במילוי תפקידו ובהפרת הסדר הציבורי.

כאמור, המתפללים הגישו תביעת נזיקין, ובמהלך הדיונים טענה פרקליטות המדינה כי הכותל הקטן אינו מוגדר מקום קדוש ועל כן לא צריכה להתבצע בו תפילה.

בדבריו מציין עו"ד רובינס כי אין בכוחו של בית המשפט להכריע אם המקום הוא קדוש או לא, שכן הקדושה שבמקום ניתנה כצו מלכותי של שלמה המלך, כלשונו. עם זאת בית המשפט ביקש לעקוף את שאלת קדושת המקום וקבע כי בין אם מדבור במקום קדוש ובין אם לאו הרי שהמהלך בו נקטו השוטרים נגד המתפללים אינו בגדר רשלנות ואין להורות על פיצוי בגינו. בדבריו הוא מציין כי פגיעה במקום קדוש ובמקום קדוש יש בה כדי לחייב פיצויים מוגברים "בהתחשב בכך שהפגיעה קשה יותר".

עו"ד רובינס מציין כי טענת המשטרה שלא נערכה לכך אינה סבירה שכן כולם יודעים את סדר תפילת ראש השנה, ואת העובדה שתוקעים בה בשופרות, ועם זאת את העובדה שגם בשנים שעברו התקיימה תפילה באתר זה.

"אני מקווה שיוגש ערעור על ההכרעה הזו ושבית המשפט יהפוך את ההכרעה על פיה", הוא אומר ומציין שאינו משתחרר מהתחושה ש"אם הייתה פגיעה בתפילת בני דתות אחרות גם המשטרה הייתה נזהרת וגם בית המשפט היה מכריע אחרת. כשמדובר באנשים שלנו היד קלה יותר על האלה ועל ההדק ועל החלטת המעצר".