20 תלמידי תיכון יגאל אלון ביהוד, יצאו לאחרונה במבצע לשיפוץ ושיקום בית הכנסת העתיק בפקיעין.

התלמידים שביקרו במקום במהלך טיול שערכו לפני מספר חודשים, נדהמו לגלות כי הפעם האחרונה בה שופץ מבנה בית הכנסת העתיק, היתה בשנת התרל"ג.

באותו טיול נפגשו עם הגב' מרגלית זנאתי שמשפחתה שומרת על מפתחות בית הכנסת מזה מאות שנים והיא סיפרה להם על מצבו העגום של המבנה.

התלמידים החליטו שכחלק מתכנית מנהיגות ונתינה של ארגון מעגלים אשר פועל בבית הספר, הם ידאגו שבית הכנסת בעל החשיבות ההיסטורית ייראה קצת יותר מכובד וקדוש. ארגון מעגלים סייע בתיאומים הנחוצים עם רשות העתיקות, בגיוס ציוד וחומרי עבודה, ולאחר כמה שבועות שהם שקדו על התכנית, יצאו השבוע לביצוע השיקום.

מבנה בית הכנסת העתיק שוכן על חורבות בית מדרשו של רבי יהושע בן חנניה. לוחות אבן עתיקים מתקופת בית שני נתגלו בבית הכנסת בשנות השלושים של המאה הקודמת, ועליהם תבליטים של מנורה, שופר, מחתה ולולב וכן תבליט של שער מפואר עם דמות תיבה שחוקרים שונים העריכו כי היא מתארת את ארון הקודש.

מנהל הפיתוח של מעגלים, ינקי סופר, אמר כי "התנדבות התלמידים לפרוייקט מנהיגות ונתינה היא חלק מתפיסה חינוכית שנועדה לחולל מודעות חברתית וסביבתית מחד, ומאידך להוביל עם התלמידים תהליך שיפור ממוקד ובכך לתרום חזרה לקהילה ולסביבה".

לדברי סופר "השתתפות במיזם כזה מביאה את התלמידים לזיהוי הצרכים והמצוקות הסביבתיות. התלמידים מגבשים בעצמם רעיונות שיהוו מענה לצרכים בסביבה, תוך שימוש ביכולותיהם האישיות וחשיבה יצירתית, ולבסוף הם אף יוצאים בעצמם לביצוע, עד להשלמת המשימה אותה הציבו לעצמם".

במהלך יום העבודות הגיעה למקום משפחה ממרכז הארץ במסגרת סיור שערכו בצפון לרגל חגיגת בר-המצווה של בנם. בו-במקום החליטו התלמידים והצוות לערוך לנער חגיגת בר מצווה, הוציאו את ספר התורה העתיק אשר כתוב על עור צבי והנער עלה לתורה לאות הגעתו למצוות.