בדרך ללשכה. גרוניס
בדרך ללשכה. גרוניספלאש 90

היום (שלישי) יכנס השופט אשר דן גרוניס לתפקידו החדש כנשיא בית המשפט העליון, ובמערכת הפוליטית ישנם לא מעט שמינוי זה ממלא את ליבם שמחה.

כל כך מרוצים אותם ח"כים מן המינוי, עד שקשרו לראשו של גרוניס כתרים והעתירו לראשו שבחים ואף נתלו בפסיקתו בעניין חוק טל (פסיקה שלמעשה כמעט היתה ידועה מראש) על מנת להצדיק את המאמץ הגדול אשר הושקע בהעברתו בכנסת של חוק גרוניס, היחיד משרשרת חוקי "הגבלת בית המשפט" אשר עבר לבסוף, ונראה שהיחיד אשר יעבור גם בתקופה הבאה.

אולם, הסכיתו ואבאר לפניכם כמה עובדות קטנות, אשר יתכן ויעניקו פרספקטיבה מעט שונה על משמעותו של המינוי, ואף יעמידו בספק את ההיסטוריות והחשיבות הרבה שמייחסים לו. והרי כמה נתונים קצרים: בתקופתה של השופטת דורית ביניש כנשיאת בית המשפט העליון וחברת הועדה לבחירת שופטים נבחרו לכהן במשרה הרמה של שופטי בית המשפט העליון תשעה שופטים (בבית המשפט העליון מכהנים 15 חברים). 7 שכבר מונו לתפקידם, ושניים שמינוים יכנס לתוקף מיד לאחר פרישתה ופרישתו של המשנה לנשיאה אליעזר ריבלין. לעומת זאת, אם לא יחולו שינוים בלתי צפוים, במהלך כמעט שלוש כהונתו הצפויות של השופט גרוניס, תפרוש מתפקידה רק שופטת אחת, דבר שיחייב מינוי אחד בלבד לבית המשפט העליון.

ההחלטה למנות את מחליפיהם של השופטים ביניש וריבלין עוד קודם פרישתה של ביניש, הותירה לגרוניס מעט מאוד השפעה על הרכבו של בית המשפט העליון, ונדמה כאילו זו היתה מטרתה של ביניש כאשר הכשילה את בחירתם של סולברג וזילברטל לכהונה עוד בחודש נובמבר. גרוניס, אשר השקפתו המשפטית שמרנית, יוכל אולי לנסות ולהשפיע על חבריו בעזרת הסמכות הנגזרת מתפקידו הרם, אולם שופטים כידוע הם עם עצמאי ולא מעט פעמים מצאו את עצמם נשיאי בית המשפט העליון ואפילו השופט אהרון ברק בדעת מיעוט. נשיא בית המשפט העליון הוא כידוע ראשון בן שווים והמקום היחיד בו דעתו מקבלת משקל עודף הוא בסוגיית בחירת השופטים.

מוקדם לנבא מה תהיה דרכם השיפוטית בבית המשפט העליון של ארבעת השופטים האחרונים שנבחרו, השנים שמונו והשניים שימונו, זאת משום שבמקרים רבים המינוי לבית המשפט העליון מעניק לשופטים פרספקטיבה שונה ומשפיע כשלעצמו על דרכם. אולם במבט שטחי נראה, כי לפחות שניים מהם (זילברטל וברק-ארז) אינם נמנים על מחנה השמרנות השיפוטית. רוחות החזרת עטרת השמרנות לראשה מרחפות בחלל האוויר עוד מימי שר המשפטים פרידמן, אולם נדמה שלפחות מינויו של גרוניס עלול להתברר כצעד מוראלי בלבד לטובת חסידי השמרנות.