עוול מוסרי ועוון דתי
עוול מוסרי ועוון דתיפלאש 90

בהודעה בהולה, רגע לפני שהכרעת המלך להוציא את המן להורג מבוצעת, מפרסם ארגון 'רבנים למען זכויות המן' פסק ולפיו אסור לבצע את המהלך מטעמים הומניטאריים והלכתיים ברורים.

בהודעה המדוברת שעותקים ממנה נשלחו למלך אחשוורוש, למרדכי היהודי ולגורמים מרכזיים נוספים בממלכה, נקבע כי המן הוא למעשה צדיק נסתר שמסר את נפשו למען עם ישראל, ואין לראות במעשיו כאלה הראויים לגזר דין מוות.

על פי 'רבנים לזכויות המן' מאחורי התכנית להשמדת היהודים עמדה דאגתו של המן כשהבחין בכך שעם ישראל אינו מקיים את מצוות זכירת עמלק ומשום כך החליט להיות האיש שיזכיר להם את משימת הזיכרון הזו. "המן, הצדיק הנסתר, ראה את יהודי הממלכה מגיעים לסעודת אחשוורוש, מתערים בין גויי הארץ ושוכחים את ייחודם כעם ישראל, ולכן בחר להיות האיש שיזכיר להם", כותבים הרבנים ומוסיפים: "לא לשווא בחר הצדיק לבית המדתא את יום הגזירה לתאריך מאוחר. הוא ביקש בכך לגרום להם להתפלל, ואכן הצליח. עם ישראל התגייס לתפילה שכל כולה תירשם בדפי ההיסטוריה לזכותו של המן. אדם כזה לא רק שאסור להרוג אלא יש לפאר ולרומם".

אחד מקבוצת הרבנים שוחח עם כתבנו וזה הוסיף וציין כי כבר המן העלה את עיקר דאגתו לגורל העם היהודי כבר במשפטים הראשונים שאמר למלך כשסיפר שעם ישראל הוא "מפוזר ומפורד בין העמים". לדברי הרב "מדובר בהוכחה לכך שכל רצונו של המן היה לאחד את העם ולהפסיק את הפירוד הזה. אני לא מבין איך אפשר לחשוב מחשבות רעות על אדם כזה? הוא היה מוכן להקריב את כל המוניטין שלו והסכים שיכתבו עליו את הביטוי המעליב 'צורר היהודים', לא הלין על כך, לא עתר לבית המשפט בעילה של לשון הרע או דיבה, אפילו לא זעם בקול, והכול רק כדי שעם ישראל יתלכד וייזכר במשימה הקדומה שניתנה לו לזכור את עמלק".

לסיכום, אומר הרב לזכויות המן כי "על המלך לבטל ובאופן מיידי את גזירתו להרוג את המן ולהשיב אותו למעמדו כשר-על ואפילו לקבוע את הצדיק הזה ליורשו בעתיד. הרג של אדם כזה יהיה פשע מוסרי ודתי".