גולן והכתובת. ארכיון
גולן והכתובת. ארכיוןפלאש 90

בבית המשפט המחוזי בירושלים זוכה הבוקר (ד') סוחר העתיקות עודד גולן מאשמת זיוף הממצא שכונה 'כתובת יהואש' והסעיר את עולם העתיקות בארץ ובעולם.

כזכור, כתובת האבן שהועברה בין סוחרי עתיקות ערבים ויהודים בהם גם עודד גולן הועברה לבדיקה בלונדון לאחר שנטען כי היא הכתובת אותה כתב המלך יהואש, אך המדענים קבעו כי מדובר בזיוף. בעקבות הקביעה בוצעה פשיטה משטרתית בביתו של גולן ונטען כי גולן היה חלק מרכזי מרשת של זייפנים מומחים, והיה מי שטען כי הוא המוח המתאם בין גורמים שונים שחברו לעיצובה והכנתה של הכתובת.

גולן מצידו הקפיד לדחות את הטענות נגדו.

עוד נזכיר כי בכתובת המדוברת נחרט: "יהואש בן אחזיהו מלך יהודה. ואעש את הבירה כאשר נמלאה נדבת לב איש בארץ ובמדבר ובכל ערי יהודה לתת כסף הקדשים לרוב לקנות אבני מחצב וברושים ונחושת אדום לעשות במלאכה באמונה. ואעש את בדק הבית והקירות סביב ואת היציע והשבכים והלולים (עליות) והגרעות (מגרעות) והדלתות, והיה היום הזה לעדות כי תצלח המלאכה כצו ה' (שם הוי"ה) את עמו בברכה".

כדי להכריע בעניינו של גולן הוצרך בית המשפט להביא את עדותם של מומחי עתיקות בינלאומיים שבחנו את הממצא כדי לקבוע שוב אם אכן מדובר בעתיקה אותנטית או בזיוף. השופט אהרון פרקש כתב בהכרעתו כי "המומחים שהעידו לפניי מטעם הצדדים היו מיטב המומחים מהארץ ומהעולם. מומחים אלו השקיעו זמן ומרץ רב בבדיקת הפריטים, קביעת הממצאים והסקת המסקנות מהם. המומחים גם זומנו לעדות וניצבו על דוכן העדים משך ימים רבים על מנת להסביר את ממצאים ומסקנותיהם, והיו נתונים לחקירות נגדיות ממושכות. כלפי חלקם הוטחו, שלא בצדק, האשמות אישיות והוטל דופי ביושרם המקצועי ובהגינותם. בניגוד לההאשמות שהוטחו, התרשמותי היא, כי המומחים עשו את עבודתם נאמנה, על פי מיטב שיקול דעתם וניסיונם וביושר מקצועי, על מנת להגיע לחקר האמת המדעית ולא מתוך מניעים מגמתיים או מאבקי אגו בין המומחים. כאמור לעיל, לא מן הנמנע כי לעתיד לבוא, עם התקדמות המחקר בתחומים השונים, לרבות בתחום האיזוטופי, ישתכללו ויווספו אמצעים לזיהוי זיופי עתיקות, מטרה חשובה, ללא כל צל של ספק, מכל היבט שהוא”.

כאמור, בסופו של הדיון הוחלט לזכות את גולן מאשמת זיוף הממצא, אם כי הוא הורשע בהחזקת עתיקות שלא כדין ולא כחוק ובהחזקת עתיקות החשודות כגנובות.

בתגובה להחלטת השופט מוסרת רשות העתיקות: "רשות העתיקות מכבדת את פסיקות בית המשפט. הרשות מברכת על מאמצי פרקליטות מחוז ירושלים בתיק וגאה בנחישות המדינה לדאוג לאינטרס הציבורי הרחב בארץ ובעולם, הקובע כי אסור להתערב בדברי הימים של העמים שחיו וחיים בארץ ישראל. הפרקליטות הביאה להרשעת נאשם אחד בתיק זה בעבר, והיום זיכה בית המשפט מחמת הספק את עודד גולן בעבירות הזיוף והמרמה, והרשיע אותו בשלושה סעיפים בעבירות על חוק העתיקות ובהחזקת רכוש החשוד כגנוב. בחלק מהעבירות בוטלו האישומים בשל התיישנות. לדברי השופט, "האמת הצרופה לא היתה נר לרגליו של גולן".

עוד אומרים ברשות: "במהלך המשפט הוצגו לשופט מסקנות ועדת מומחים של רשות העתיקות והאוניברסיטאות, שקבעה באופן חד משמעי כי הממצאים הינם מזוייפים. בית המשפט נדרש להכריע בסוגיות מקצועיות בתחום הארכיאולוגיה – שאינן עולות חדשות לבקרים בבית המשפט. מאחר שבמשפט הפלילי צריך להוכיח את אשמתו של אדם מעבר לספק סביר, זוכה גולן. יחד עם זאת, הדגיש השופט כי לא ניתן לקבוע שהממצאים שהוצגו במשפט – ובהם הגלוסקמה ו'כתובת יהואש', אינם מזוייפים".

לדברי רשות העתיקות, התועלת מהעלאת הנושא על סדר היום היתה אדירה והביאה לשינוי דרמטי בהתנהלות המחקר הארכיאולוגי בארץ ובעולם: פרסומים מדעיים של ממצאים שהגיעו משוק העתיקות כמעט שאינם מתקיימים ללא ידיעת מקום גילויים המדויק; כן הופסק כמעט כליל הסחר בתעודות כתובות וחותמות שמקורן משוד עתיקות בלתי חוקי – דבר שהוביל לירידה דרמטית בהיקף שוד העתיקות בישראל באתרים מתקופת המקרא. כמו כן, שונו כללי האתיקה הנהוגים במחקר וגובשו כללים ל'עשה ואל תעשה' בתחום פרסום הממצאים. בנוסף, פותחו שיטות חדשות לבדיקת ממצאים ארכיאולוגיים תוך הסתמכות על שיטות מחקר ממדעי הטבע, ואספנים רבים פנו למדינה והעמידו את אוספיהם לבדיקה ולרישום.