דיון השדולה. היום
דיון השדולה. היוםבאדיבות ח"כ שמטוב

בדיון שדולת הגמלאים שנערך היום (חמישי) בראשות ח"כ ליה שמטוב (ישראל ביתנו), בנושא "תעסוקת קשישים" הוצגו נתונים המראים כי 100 אלף איש בישראל, יותר מחצי מכלל דורשי העבודה הם בני 45 ומעלה.

"אנשים בגילאים הללו רוצים ויכולים לעבוד", אמרה ח"כ שמטוב, "לצערי הפכנו למדינה שמקדשת את הנעורים ומעסיקים רבים מפטרים או מוציאים לפנסיות מוקדמות אנשים שעוד כוחם במותנם".

בדיון בו השתתפה גם ח"כ לאה נס, סגנית השר לאזרחים וותיקים נטען כי מדי חודש מצטרפים כ-1000 איש בני 55 ומעלה למעגל האבטלה שסיכוייהם למצוא עבודה קטן מאוד. ח"כ שמטוב ושותפה לשדולה ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג נחשפו לנתון הבא: בשנת 2030 יהיו כמליון וחצי בני 65 ומעלה.

"הכנסה נמוכה עוד לפני גיל הפרישה מקטינה את סיכויים של אותם אנשים לחיות ברמת חיים נאותה דבר המקשה גם על מערכת הרווחה וודאי על חייהם של הגמלאים ובני משפחותיהם", טענה ח"כ שמטוב.

ארגוני הגמלאים דרשו בדיון להעלות על סדר היום את תחום העסקת בני 70 פלוס. לדבריהם חוזר ממנהל הגמלאות בבטוח לאומי מציג טבלת כשירות לבני 70 ומעלה אשר בפועל כמעט ואינה מאפשרת את העסקתם. "כיום, ניתן לחייב עובד לפרוש מעבודתו בגיל הפרישה ועל פי תקנת משרד הפנים, אין אפשרות בשום פנים להעסיק עובד שעבר את גיל 70", הם אמרו.

ח"כ שמטוב חיזקה אותם והסבירה כי כיום אין תמריץ להמשיך לעבוד אחרי גיל הפרישה משום שמאבדים זכאות לקצבת זקנה, ממשיכים לשלם ביטוח לאומי - כך שאנשים שיכולים ורוצים להמשיך ולפרנס את עצמם מוצאים את עצמם יושבים בבית בלא מעש, דבר המשפיע עליהם גם ברמה הפסיכולוגית ובוודאי יוצר בהכרח אוכלוסייה ענייה שאיננה מסוגלת לממן את עצמה".

בשדולה הומלץ כי המדינה וגופים ציבוריים אשר משמשים כמעסיקים הגדולים ישמשו דוגמא לשאר המעסיקים הישראלים. ועל כן הוצע: לבטל את התקנה, ולאשר לבני 70 ומעלה להמשיך להיות מועסקים על פי מבחני התאמה אישיים ולא לשלול את העסקתם באופן קולקטיבי.

בסיום השדולה הציע ח"כ שמטוב המכהנת גם כיו"ר השדולה לעסקים קטנים ובינוניים, לארגוני הגמלאים להקים עסקים חברתיים: "זה אחד הטרנדים הבולטים כיום בענף העסקי. אני בטוחה כי גם קשישים יכולים להקים מיזמים חברתיים שבצידם רווח עם אוריינטציה חברתית של עזרה לזולת או עלויות מוזלות לצרכן".