קנדה, אילוסטרציה
קנדה, אילוסטרציהרויטרס

הלובי היהודי בקנדה, הנקרא "המרכז למען ישראל ולעניינים יהודיים" (CIJA), נערך להתמודד עם תופעת האנטישמיות העולה, הבאה לידי ביטוי לעיתים גם בתקיפה אלימה של יעדים יהודיים.

לצורך זה הושקה באחרונה תכנית חדשה - "רשת ביטחון קהילתית" שנועדה לקיים פעילות משלימה לזו של גורמי אכיפת החוק.

בראש התכנית הוצב דורון הורוביץ, מנהל תשתית הביטחון הלאומי בקנדה מטעם CIJA. הורוביץ, לוחם ימ"מ לשעבר ומתנדב במילואים במשמר הגבול, הסביר בראיון ל"נשיונל פוסט" (12.3.12), כי מטרתה העיקרית של התכנית הביטחונית היא למנוע מקרי אלימות ופעולות טרור ולספק ביטחון לקהילה היהודית ולמוסדותיה.

כוח ההגנה של הקהילה היהודית יורכב ממתנדבים בגילאים שבין 25 עד 50, שייבחרו לאחר סינון קפדני שיכלול בדיקה ביטחונית ופסיכולוגית על מנת לוודא שלא ישתלבו בהם פעילים בעלי אידאולוגיה קיצונית או בלתי מתאימים. 25 המתנדבים שימצאו עונים על הקריטריונים יעברו אימונים גופניים והכשרה מקצועית בתחום התצפית ואיתור מעקבים. בשלב הראשון יוקם גרעין כוח ההגנה בטורונטו בלבד, והוא ישמש פיילוט לקראת הקמת יחידות דומות בקהילות אחרות בקנדה.

מתנדבי כוח ההגנה, שלא יהיו חמושים או לובשי מדים, יוצבו באירועים הנערכים בקהילה היהודית והם יבצעו סיורים ליליים בבתי ספר יהודיים ובשכונות יהודיות. מטרתם העיקרית הינה לצפות ולדווח מיידית למשטרה על אירועים חריגים.

את צרכי הביטחון הייחודיים של הקהילה למד דורון במסגרת סיוריו בקהילות היהודיות בפרובינציות השונות של קנדה. בראיון לדוריס סטראב אפשטיין מ"שלום טורונטו" (22.3.12) אמר הורוביץ, כי האיום על הקהילה היהודית בקנדה גבר בעקבות האירועים במזרח התיכון, והדבר מחייב אימוץ גישה פרואקטיבית מול האיום. "האחריות שלי כמנהל הביטחון הלאומי היא ליישם תכנית, שתאפשר לקהילות היהודיות להתכונן לאיום ולהתמודד איתו, ובדרך זו להמשיך לקיים את שגרת חיי היומיום בבתי ספר, בבתי כנסת ובמרכזים הקהילתיים,” אמר.

הדוח האחרון של ארגון "בני ברית" על האנטישמיות בקנדה תיעד מעל 1,300 אירועים אנטישמיים בשנת 2010, נתון המהווה עלייה של 3.3% לעומת 2009, בה הייתה עליה משמעותית בהיקף ביטויי האנטישמיות לאחר "עופרת יצוקה". עיקר האירועים היו הטרדות על רקע דתי ולאומי וכן נרשמו 317 אירועי וונדליזם, ו-24 מקרים של תקיפה אלימה.