סלאם פיאד
סלאם פיאדרויטרס

מחר (ג') צפוי ראש הממשלה נתניהו להיפגש עם ראש ממשלת הרש"פ, סלאם פיאד, במה שמוגדר כאפשרות לתחילה מחודשת של מו"מ מדיני.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על סוגיית המגעים עם הרש"פ עם מי שהיה בעבר יועצו המדיני של ראש הממשלה ושגריר ישראל באו"ם, הד"ר דורי גולד, כיום נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

בראשית דבריו קובע ד"ר גולד כי דו שיח בין המשלחות שנועד לענות על הצרכים של שני הצדדים יכול להיות חיובי כל עוד תדע ישראל להציב קווים אדומים שאותם אין בכוונתה לעבור, ולהערכתו ראש הממשלה נתניהו אכן התחיל בשרטוט קווים שכאלה כשהבהיר את חשיבות הנוכחות הישראלית ביטחונית בבקעת הירדן.

באשר לדיווחים ולפיהם בכוונת ראש הממשלה להודיע על ויתור ישראלי על הדרישה להכרה של אבו מאזן במדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי, אומר גולד כי הוא עצמו לא שמע על כך, אך דרישה כזו היא הכרחית בדרך להסדר כלשהו.

הוא קובע כי אחד הגורמים המרכזיים שהביא לכישלון שיחות אוסלו הייתה ההסתה בתקשורת הפלשתינית ובחינוך הפלשתיני, וכדי לעקר את ההסתה הזו יש להכריז על הכרה בישראל כמדינת הלאום היהודי. "אם במהלך מו"מ עתידי יביעו הכרה בישראל כמדינת הלאום היהודי חלק מהבעיות של ההסתה יקבלו מענה", סבור ד"ר גולד.

עם זאת הוא מציין כי במידה והיעד כעת הוא פתיחת שיחות שאין תכליתם הסדר מדיני סופי אלא הסדר שיסייע לצדדים לחיות זה לצד זה הרי שניתן להסכים לכך שהשיחות תיפתחנה ללא דרישות מוקדמות, לא פלשתיניות ולא ישראליות, ובכללן לא הדרישה הזו.

באשר לדיווחים על דרישות פלשתיניות שבכוונת פיאד להציג בפני נתניהו ובהן חזרה לקווי 67' בחילופי שטחים, שחרור מחבלים כלואים והקפאת התנחלויות והבניה במזרח ירושלים, אומר גולד כי מדובר בחלומותיהם, והשאלה כעת היא אם מקיימים מו"מ על החלומות שלהם או שמציבים קווים אדומים.

ד"ר גולד, המציין כי הוא עצמו אינו מצוי בסוד העניינים המדיניים, אומר כי לטעמו בתקופה בה העולם הערבי נתון בתהפוכות, תקופה בה לא ניתן לשער מי ישלוט בכל אחת מהמדינות בעוד שנים אחדות, ועיראק מצויה תחת שלטונו של אל-מלכי הנוטה לעיראק לא יעלה על הדעת לפנות לאפיק של ויתורים טריטוריאליים מפליגים. "חייבים שלמו על גבולות בני הגנה ולשמור על גושי ההתיישבות לא כבלונים על חוט אלא כשטח שצה"ל יכול לגונן עליהם".

והאם יתכן תרחיש של מו"מ מדיני כלשהו בין עמדתו של נתניהו לעמדה הפלשתינית? ד"ר גולד סבור שהדברים תלויים בגישה. "אם אתה רוצה לרוץ לקימפ דיויד במה שנשאר מהקדנציה של אובמה לעשרה ימים עד שיצא עשן לבן אין שום בסיס להסדר. אנחנו יודעים את זה מניסיונותיהם של אהוד ברק ואהוד אולמרט, אבל אם אתה יכול לבנות מתווה של מגעים שמשפרים את המצב של שני הצדדים, מורידים את המתחים ולא שואף לסוף הסכסוך בשבועיים אז יש על מה לדבר", אומר גולד ומציין כי לפיאד לא מעט עניינים ונושאים שחשובים לו ולא מעט חששות שמעסיקים אותו ואינם קשורים להסדרי קבע, פליטים וירושלים, ועל צרכים אלו חייבים לדון ולבחון את ההסכמות בתחומים אלה שניתן להגיע אליהן. את הדברים אומר גולד בהסתמך על דברים ששמע בכנס לוויאן בו השתתף ומוקדו היה באבו דאבי כאשר לקחו בו חלק גורמים מרכזיים בעולם הערבי וגם סלאם פיאד עצמו. "כלומר יש דברים אחרים חוץ מהדברים שאותם אומר סאאב עריקאת לחברים שלו מהעיתון 'הארץ' כל יום שני וחמישי, ואפשר לתת להם מסגרת תוך הדדיות ושמירה על האינטרסים של ישראל".