כפר בדואי בנגב
כפר בדואי בנגבאילוסטרציה. פלאש 90

במהלך דיון שהתקיים היום במכון הישראלי לדמוקרטיה על תזכיר חוק הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב אמר השר בני בגין כי במושב הקיץ של הכנסת, תונח ההצעה הסופית שלא תהיה זהה לתזכיר החוק.

ד"ר תאבת אבו-ראס, גיאוגרף ומתכנן ערים מארגון 'עדאלה', אמר בדיון, כי "הקהילה הבדואית מאוד מוטרדת בימים אלה. היא רואה בתוכנית פראוור ממש הכרזת מלחמה. מעניין שכשיש רצון לממשלת ישראל למצוא פתרון למספר בתים או שכונות, ואני לא משווה בין התנחלויות לבין אזרחים שנמצאים על אדמתם מאז קום המדינה – כשמחפשים פתרון, מחפשים כזה שיהיה מקובל על שני הצדדים. זה הסדרת התיישבות? זו תוכנית הפקעת קרקעות, ולזה הבדואים לא מסכימים. החוק השבטי חוזר לשטח חזק, וכשיש התנגדות בין החוק השבטי לחוק המדינה – החוק השבטי ידו על העליונה. תהיה שפיכות דמים בין הבדואים למדינה. 1976 דיברו על פיתוח הגליל. עכשיו מדברים על פיתוח הנגב. הסתה בעיתונות נגד מנהיגים מקומיים. אנחנו בדקה ה-91".

השופט בדימוס אליעזר גולדברג, יו"ר הוועדה להסדרת התיישבות הבדואים, אמר בדיון כי "ממשלות ישראל לא דיברו בשפה אחת ובלשון אחת בכל מה שנוגע לבדואים בנגב. קריצות מפה ומשם, על השולחן ומתחת לשולחן, ואם אמרתי שממשלות ישראל צריכות להכות על חטא – גם הבדואים צריכים, משום שהם לא היו מוכנים, וגם היום הם מתקשים לקבל הצעות של פשרה. הבדואים הם אזרחי המדינה לכל דבר ואם הם אזרחי המדינה לכל דבר, מגיעות להם הזכויות של כל אחד מאזרחי המדינה. הבדואים אינם שב"חים. לדעתי, מי שרוצה להרע מי שמבקש להרע עם המגזר הבדואי בדרום יציע לזנוח את כל המהלכים שהועדה שבראשותי המליצה".

בעיני השופט גולדברג, המלצות הועדה בראשותו של אהוד פראוור (שהציעה את תזכיר החוק להסדרת התיישבות הבדואים בנגב), מוטעות  לאחר שהמליצה לפתוח במסלול חדש של חקיקה. "האם ראוי שהמדינה תחוקק חוק המכיר בבעלות הבדואים על קרקעות ומי שעיניו בראשו יודע שזה לעולם לא יקרה, המדינה לא תעשה מהפך של 180 מעלות ותגיד 'עד עכשיו לא הכרנו בזכות החוקית של הבדואים, מהיום והלכה נכיר בה'. זה לא יהיה ולא יעלה על הדעת שהבדואים יהיו מעוניינים היום להתחיל הכל מחדש".

השר בני בגין הוסיף, כי "עם המצב הנוכחי של הקהילה הבדואית בנגב אין להשלים, וצריך לשנות. למרות כל המליצות, רוב התושבים ביישובים הבלתי מוכרים יישארו במקומם. אני בעצמי לדעתי נפגשתי עם כ-300 איש, חלקם פעמים אחדות, שמעתם אותי, ואתם יודעים שהצעת החוק שנניח בעקבות ההערות החשובות ששמענו בחודשים האחרונים לא תהיה זהה לתזכיר. יש קושי בגלל מה שאני מצאתי בגלל היעדר הנהגה מוסכמת של החברה הבדואית בנגב. אנחנו שמענו עשרות אנשים אומרים לנו 'איש לא ייצג אותנו, אנחנו מייצגים רק את עצמנו, אנחנו ננהל משא ומתן אישי או משפחתי על התביעה שלנו עם המדינה'".

בנוסף סיפר בגין כי ועדת המעקב לערביי ישראל הודיעה שצריך להחרים את פראוור ואת התהליך. "ציפינו לנציגים של ועדת ההיגוי של הבדואים כפי שהוקמה לפני חודשים אחדים, לא הגיעו, ניסינו להגיע, אין פגישה, אין רצון לדיאלוג – ואחר כך מאיימים עלינו באלימות כזאת או בשפך דם. הצדק נוגע קודם כל לאותם 100 אלף ילדים החיים היום, ושבעשור הבא יתווספו אליהם עוד 50-60 אלף ילדים, והם עומדים בפני תנופת פיתוח שלא ראינו כמוה בעשר או 15 השנים הבאות. בערך 40-50 מיליארד שקל יוזרמו לנגב ב-10-15 השנים הבאות, וצריך להכין אותם לשגשוג הזה. במגבלות המשאבים הקרקעיים, הכלכליים ותוכנית המתאר – אנחנו עושים כמיטב יכולתנו להביא הצעה משופרת שתביא לשינוי מהותי במצב".

השר בגין הוסיף ואמר כי עד לסיום מושב הקיץ הנוכחי מתכוונת הממשלה להניח על שולחן הכנסת את הצעת החוק להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב.

תגובת רגבים:

"עצוב לראות איך שר בממשלת ישראל ושליח מטעמה נכנעים לכוחנות הבדואית ומוכנים לוותר על עקרונות ברורים של צדק, מוסר וערכים ציוניים. מתווה פראוור אמנם התקדם בצעדים נכונים אך הצעדים הללו אינם מספקים. המתווה מתיימר להיות תוכנית לאומית אך הכלים לביצועה אינם מספקים. הממשלה מחלקת מתנות לעבריינות הבדואית עוד לפני שאלו מקבלים עליהם את חוקי המשחק של מדינה מתוקנת.

לא יתכן שיד אחת של הממשלה מבטיחה בתקיפות להסדיר את ההתיישבות של הבדואים ויד שניה מתירה להתנהלות הנוכחית להתקיים כפי שהיא.

חמור עוד יותר לראות שהשר בגין כבר חוזר בו מהתוכנית המקורית של דו"ח פראוור ומתכוון ללכת צעד נוסף לטובת העבריינים הבדואים. רק טיפול רציני וכולל בסוגיה יניב תוצאות".