גם להם יש זכויות
גם להם יש זכויותפלאש 90

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ אמנון כהן, סירבה לאשר באופן גורף ואוטומטי, לקריאה שנייה ושלישית, הצעת חוק ממשלתית המבקשת להגביל את מספר הפגישות של אסיר עם עורך דין בתוך תקופה מסוימת.

סג"ד איילת טל, יועצת משפטית בשב"ס, שהציגה את הצעת החוק, הסבירה כי הצעת החוק מכוונת בעיקר נגד פעילות ארגוני הטרור ומספר מועט של פעילים בארגוני הפשע. היא הסבירה כי כיום, החוק מנוצל לרעה על ידי אסירים שפוטים המבקשים מספר גבוה של ביקורי עורכי דין רבים על מנת להעביר באמצעות עורכי הדין מידע בין אסירים בבתי הכלא השונים.

סג"ד טל הסבירה כי קיימים מקרים בהם ראוי להגביל את מספר הפגישות עם  עורכי הדין מתוך שיקולים של "שלום הציבור" או "ביטחון המדינה. סג"ד טל הוסיפה כי ניתן לראות דפוסי תנועה ברורים בקרב חלק מעורכי הדין העוברים מאסיר אחד לאסיר אחר.

ח"כ אמנון כהן תהה על דבריה אלה של סג"ד טל וביקש לדעת אם אין דרכים אחרות לפתרון הבעיה מלבד הגבלת ביקורי עורכי הדין. "הצעת החוק, בצורתה הנוכחית, הינה גורפת ופגעת בזכויות יסוד של אסירים", אמר ח"כ כהן.

חבר הכנסת ניצן הורוביץ אמר כי השב"ס מנצל את כוחו על מנת לפגוע בזכויות הבסיסיות ביותר של האסיר. הוא הוסיף ואמר כי העילות שבגינן מבקשים לבטל פגישות של עו"ד, כגון הברחת טלפון סלולרי או העברת כספים בלתי חוקיים, מהוות מעשה פלילי וניתן להעמיד על כך לדין את עורכי הדין. 

חבר הכנסת חנא סוויד אמר כי שיקול "שלום הציבור" שבשמו מבקשים ליטול חירויות, הוא רחב מידי ולא ברור מי יכול להגדירו. ח"כ דוד אזולאי אמר כי הצעת החוק עוסקת באחת הזכויות הבסיסיות ביותר של האסיר וביקש כי השב"ס יחדל לעשות שימוש באסירים הביטחוניים כדי לחוקק חוקים. עו"ד אבי חימי, יו"ר פורום זכויות האסיר בלשכת עורכי הדין, אמר כי "מדינה שפוגעת באסיריה אינה מדינה מתוקנת" וביקש לדחות את הצעת החוק.

לקראת תום הדיון אמרה עו"ד מירי פרנקל-שור, יועצת משפטית לוועדה, כי מה שהמדינה מבקשת הוא בעצם לטפל בעורכי דין המנצלים לרעה את תפקידם ואת זאת לא חייבים לבצע באמצעות חקיקה גורפת שתפלה לרעה את כלל האסירים.

בתום הדיון ביקש ח"כ אמנון כהן, יו"ר הועדה, כי הצוותים המשפטיים של השב"ס ושל הוועדה יגבשו נוסח מדויק שיגדיר סנקציות המונעות העברת מידע בין אסירים ביטחוניים.