פרופ' בן ציון נתניהו
פרופ' בן ציון נתניהופלאש 90

במשך שנתיים ימים, עבד הבמאי משה לוינסון על הפקתו של הסרט, "בנציון" על ההיסטוריון והמדינאי פרופ' בנציון נתניהו, שהלך לעולמו השבוע והוא בן 102.

בראיון לערוץ 7, אומר לוינסון, כי הוא מצטער על כך, שגיבור הסרט לא הספיק לראות את הסרט שלו, "זה גורם לי עצב גדול שהוא לא הספיק לראות את הסרט. בסרט אפשר לקבל את התחושה לגבי האישיות המיוחדת שלו. פרופ' נתניהו היה איש מקסים, תרבותי, משכיל, שהיה מאוד נעים לשוחח איתו. אדם עם הומור. דמות שהציבור לא הכיר ומבחינה זו, אני שמח שהסרט נעשה, כי הוא מוציא לאור, את דמותו של פרופ' נתניהו".

לוינסון מספר, שהסרט שופך אור על תקופות חשובות בהיסטוריה הציונית. "פרופ' נתניהו מאז סוף שנות העשרים, היה פעיל מדיני, בתנועה הרביזיוניסטית והוא תרם רבות ביכולותיו האינטלקטואליות והביצועיות למפלגה ולמדינת ישראל. מאז שנות הארבעים הוא שימש כראש המשלחת של המפלגה הרביזיוניסטית והפך למנהלה של המפלגה בארה"ב לאחר מותו של ז'בוטינסקי".

לדבריו, בנציון נתניהו העדיף תמיד להשפיע אך לעשות זאת בצנעה. "הוא מעולם לא רדף אחרי התקשורת, התקשורת רדפה אחריו. כל מה שעניין אותו זה המחקר ודברים רציניים. הוא זה שהמליץ לז'בוטינסקי בסוף שנות הארבעים להעביר את פעילות המפלגה הרביזיוניסטית מבריטניה לארה"ב, כי הוא צפה שארה"ב היא האימפריה העולה".

לוינסון מספר, שההחלטה לעשות סרט על האיש הדגול, נפלה באופן מקרי. "פגשתי אותו לפני כשנתיים במהלך אירוע. ראיתי לפני, אדם שיושב זקוף עם פנים מלאות ארשת פנים הדורה. ידעתי עליו כמה דברים ותמהתי איך זה שעדיין לא עשו עליו סרט. אדם כל כך מרכזי שפסע על אם הדרך של הציונות, איך זה שלא עשו עליו סרט. הגעתי אליו הביתה ושוחחנו יחד כשלוש שעות. הוא נתן את הסכמתו לעשיית הסרט. אני משוכנע שהוא לא עשה את זה כדי לקבל סיפוק אישי, אלא הוא הרגיש שיש מסרים שהוא רוצה להעביר החוצה וגם לתקן כמה עיוותים שנוצרו בכתיבת ההיסטוריה הציונית".

הסרט שופך אור על תקופות עלומות בהיסטוריה של הקמת מדינת ישראל, "כל הפעילות שהייתה בשנות הארבעים ושהשפיעה על הממשל האמריקאי שתמך בהקמת מדינת ישראל, לא נלמדה מעולם ובקושי נכתב עליה. כאן בסרט יש התייחסות לתקופה ההיא. המסר של פרופ' נתניהו בסרט הוא, שצריך לצאת מהשאננות שמאפיינת במשך דורות את היהודים בניכר, שאינם מבחינים בחרב המתהפכת נגדם. הם חיים בנוח ולא מרגישים  שהאנטישמיות תופחת מתחת לפני השטח".

לדבריו, בזמן הפקת הסרט, הוא גילה לפניו איש שלמרות גילו המופלג, מתנהג כאיש צעיר ומלא מרץ. "הוא אמנם היה מעל גיל 100, אך ישב מולי אדם חסר גיל, הוא דיבר כמו אדם בן 60, צלול, חד ומתנסח דבר דבור על אופניו. הוא קרא בלי משקפיים וכל הבדיקות שלו היו מצוינות. כך שמבחינה זו, פטירתו הייתה הפתעה עבורי. ראיתי אותו פעם אחרונה לפני מספר חודשים".

במהלך הסרט מתראיינים גם בניו של פרופ' בנציון נתניהו, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואחיו ד"ר עידו נתניהו. בסרט  נחשפת תופעת ההדרה של הרביזיוניסטים מהמימסד בישראל. "חשיבותו של הסרט, היא לא רק בהצפה של פרקים גדולים בהיסטוריה הציונית, אלא גם שופכת אור ובוחנת באיזו מידה הייתה מוצדקת או לא, ההדרה שממנה סבלו הרביזיוניסטים, אנשי האצ"ל והלח"י שנודו במשך שנים על ידי ההגמוניה של מפא"י. כשפרופ' נתניהו חזר לישראל בשנת 49, שמו כבר הלך לפניו, ולמרות זאת האוניברסיטה העברית לא הזמינה אותו להרצות. אמנם לא אלמן ישראל, והוא הקים אז את המפעל החשוב ביותר של מדינת ישראל, האנציקלופדיה העברית".