חיילים בכותל
חיילים בכותלצילום: פלאש 90

בימים אלו יוצא לדרך פרויקט מתנת שחרור של עמותת ארץ נהדרת, במסגרתו יזכו 35 חיילים משוחררים ליהנות ממסע מרתק בן 10 ימים ברחבי הארץ.

המשתתפים יעברו לאורכה ולרוחבה של הארץ, יסיירו באתרי מורשת ושכיות חמדה ויפגשו עם תושבים ואנשים מעניינים שיספרו סיפורי נפלאות הארץ. היום (א') יצא לדרך הפיילוט השני של המיזם. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם לינדה אולמרט, מנהלת העמותה שסיפרה על המיזם אותו היא רואה כמעין 'פרויקט תגלית', אך עבור הנוער הישראלי.

המסע עצמו מורכב ממפגש עם סיפורי התנ"ך מפגש עם ראשית המפעל הציוני והציונות כיום, סדנאות מנהיגות, ערבי הווי וכיף.

המסע שיוצא לדרך היום יעבור בין היתר בהיכל העצמאות, דליית אל כרמל, המוחרקה, גמלא, קריית שמונה, סיור בעקבות ארגון השומר, עמק המעיינות, הגלבוע, קיבוץ לוחמי הגטאות, פקיעין, סחנה, ירושלים, הרודיון, חברון, קריית ארבע, לטרון, דרך בורמה, בית התפוצות ומכון איילון. במהלך ימי הטיול יפגשו עם מובילי דעת קהל בנקודות שונות בארץ ויעברו פעילויות וסדנאות מנהיגות ופיתוח אישי.

לדברי אולמרט בתחנותיו השונות של המסע יקיימו החיילים דיונים סביב שאלת הציונות מה היא ומה יישומה בדורנו. היא מציינת את המפגש הצפוי בנגב עם חברי תנועת 'אור' הבונים ישובים באזור זה. במפגש זה ידונו המשתתפים בשאלה האם ציונות מחייבת בניית ישובים חדשים, ומה יעשו תושבי תל אביב ושאר הערים הבנויות לתלפיות, האם אלה לא יוכלו לקיים את מצוות הציונות ללא בנייה?

כאמור, המסיירים יגיעו גם למקומות כמו גוש עציון, חברון קריית ארבע ושאר מקומות המוגדרים על ידי צידה השמאלי של המפה הפוליטית כאזורים שנויים במחלוקת. אולמרט אינה מוכנה לקבל את ההגדרה הזו. "לטעמנו לא ללכת לשם זו אמירה פוליטית ולא להיפך. אנחנו הולכים לכל מקום שהחיילים מגנים עליהם".

לדבריה היעד הוא להפגיש את החיילים עם פניה השונות של החברה בישראל מבלי לדבר על פוליטיקה אלא על מורשת, מסורת, ציונות ומנהיגות, ולתת לחיילים את הכלים להכריע פוליטית וחברתית מתוך היכרות ולא מתוך חוסר ידע. "הרבה פעמים אנשים נוקטים עמדה מבלי לדעת. המטרה שלנו היא לחשוף אותם למתרחש", היא אומרת.

עוד היא מציינת כי ועדת ההיגוי של העמותה מורכבת מאנשי שמאל וימין גם יחיד וכשהוצגה בפניהם התכנית לסיור המדובר איש מהם לא העלה טיעון כלשהו נגד המתווה והתכנית.

ומדוע השותפים הם דווקא חיילים אחרי צבא ולא לפני? אולמרט מסבירה שאמנם תמיד יש ערך בחינוך בני נוער ובני אדם בכלל, אך התקופה הזו נבחרה כיוון שאלו הצעדים הראשונים שעושה החייל באזרחות, בעוד לפני הצבא הוא עסוק בבגרויות ובגיוס לצבא. "אנחנו מגיעים ברגע שהם מתחילים לראות את עצמם אזרחים. אנחנו רוצים לראות אותם מעורבים קהילתית וציבורית".