לא מבין את הפרקליטות. אלקין
לא מבין את הפרקליטות. אלקיןפלאש 90

יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת זאב אלקין, קובע ביומן ערוץ 7 כי חוק ההסדרה יועלה להצבעה רק כאשר יהיה ברור שאכן יושג לו רוב.

לפי שעה מופעל לחץ על ראש הממשלה לאפשר לשרים להצביע על פי צו מצפונם. לטעמו של אלקין רק אישור שכזה יוכל להביא לרוב שיאשר את החוק להצלת שכונת האולפנה ואתרים אחרים ברחבי יהודה ושומרון.

את הדברים אומר אלקין בהתייחס לכוונה להעלות השבוע את הצעות החוק השונות שתכליתן מניעת הרס בתי יהודים ברחבי יהודה ושומרון. על פי ההצעות המדוברות אותם מקדמים במקביל ובסיועו של ח"כ אלקין חברי הכנסת יעקב כץ, כצל'ה, וזבולון אורלב, "אם התיישבו או קנו דירות בתום לב בתוך שטח שאין עליו עוררין שהוא קרקע פרטית, ובשכונת האולפנה המדינה גם נתנה מענקים לשם כך, הרי שלפני שבאים לידי הריסה צריכה להיות הוכחה לא בבג"ץ אלא בבית משפט שיודע להקשיב ולשמוע ראיות, וגם אם יוכח שאכן כך אירע ינהגו לפי המקובל בפרקטיקה המשפטית בתוך גבולותיה הריבוניים של ישראל ויורו על תשלום פיצוי ולא על הרס", מתמצת אלקין את עיקרי החוקים המדוברים. הוא מציין שישנם הבדלים וניואנסים שונים לכאן ולכאן אך אלו עיקרי הדברים.

"הבעיה היא לא התוכן אלא הרוב. במושב החורף העברתי החלטה בניגוד לעמדת הממשלה לאפשר חופש הצבעה לקואליציה, אבל זה לא מספיק כי יש במבנה הכנסת הנוכחי הפרש זעום בין ימין לשמאל, וכידוע יש חלק מהימין שמתנגדים כמו השרים בגין, מרידור ושמעתי שגם מיקי איתן. לכן הסיכוי היחיד שהחוק יעבור הוא אם יאושר לשרים להצביע בחופש. זה לא טריוויאלי שהדבר יתרחש ומתקיים כעת מו"מ לשם כך", מספר אלקין המציין כי מבחינתו ראוי נכון ומועדף היה שראש הממשלה יכריע בעד החוק וייתן הוראה לשריו להצביע בעד, אך מכיוון שהדבר עשוי לגרום למיעוט השרים התלבטות קשה בשל עמדותיהם המתנגדות הרי שכעת הוא מבקש שלפחות לא משום דעתם של המיעוט ייכפה על הרוב להצביע בניגוד לדעתו ולמצפונו. המשמעות היא שתינתן חופש הצבעה לכלל השרים.

משום כך אלקין כלל אינו בטוח שהצעת החוק תעלה להצבעה ביום רביעי. אם יהיה ברור שיש רוב כבר ביום רביעי כך יקרה, אך אם יתברר שדרוש עוד לחץ של שבוע ההצבעה תידחה. "אנחנו רוצים להעביר את החוק ולא רק להעלות אותו ולחלק את הח"כים והשרים לטובים ורעים...".

את המו"מ על חופש ההצבעה מנהלים השרים עצמם בהיותם הראשונים העלולים להיפגע במידה ותיכפה עליהם הצבעה מנוגדת לעמדותיהם. במקביל מקיים ראש הממשלה התייעצויות ומפגשים. מפגש חשוב אחד שכזה צפוי להתקיים בהמשך השבוע.

בהתייחסו לאמירות שצוטטו בשם שרים מהישיבה המיוחדת שקיים ראש הממשלה ביום שישי, אמירות ולפיהן פרשת שכונת האולפנה הסתבכה ובג"ץ עשוי לפסול את החוק במידה והוא יעבור בכנסת, אומר אלקין שהוא לא היה ממהר לתת עצות לבג"ץ לפסילת חוקים. הוא מזכיר את התנגדותו המקורית לאקטיביזם שיפוטי ולפסילת חוקים שעדיין אינה מוסדרת בחקיקה הישראלית. כמו כן הוא מציין שבג"ץ אינו ממהר לפסול חוקים וכלל לא בטוח שיעשה זאת. משום כך יש לפעול ככל שניתן לביצוע ההסדרה החוקתית ורק לאחר מכן לראות את הכרעת בג"ץ, אם בכלל תהיה כזו, ולא להקדים את אפשרות הפסילה להצבעה על החוק.

עם זאת מוסיף אלקין ומציין כי במקביל לבחינת הזירה החוקתית נבחנות אפשרויות נוספות כמו רכישה של האדמות מהטוען לבעלות עליהן או שימוש במנגנון התפיסה הצבאית. עוד הוא מזכיר את חוות הדעת המשפטית שנמסרה זה מכבר על ידי משפטנים בכירים ולפיה גם החוק הקיים אינו מחייב את הרס המקום, אך עם זאת הוא מזכיר את סירובה של הפרקליטות לפעול על פי חוות דעת זו.

בהקשר זה הוא קובע כי המציאות השיפוטית בישראל מביאה למצב בו ראש ממשלה מוצא את עצמו בן ערובה של היועץ המשפטי לממשלה, החשב הכללי וראש אגף התקציבים, כפי שמתרחש בכל משרד ומשרד. אלקין מזכיר שבעלי התפקידים הללו אינם נבחרים ובמקום לסייע לנבחר, ראש ממשלה או שר, לנהל את מדיניותו הם מביעים התנגדויות ובולמים את כוונותיו השלטוניות. גם בכך הוא רואה עילה למאמציו יחד עם חברי כנסת נוספים לשינוי שיטת בחירת השופטים והיחס למערכת המשפטית באופן כללי.

וכשסיכום אנחנו מבקשים את חוות דעתו בשאלה 'האם בראשון ליולי יעלו בולדוזרים על הבתים בבית אל?', אומר אלקין כי הוא "לא רואה תסריט שהממשלה הזו תפנה מקום כמו שכונת האולפנה. גם ראש הממשלה חושב כך ונעשה הכול כדי שזה לא יקרה. אין לי ספק שברק ישמח אם זה יקרה, אבל לא הוא המחליט".