פח מיחזור מיכל מיחזור בקבוקים נייר
פח מיחזור מיכל מיחזור בקבוקים ניירהלל מאיר

בימים האחרונים הגישה הרשות הפלשתינית בקשה להצטרף לועידת האו"ם לאיכות סביבה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על הקשר המיוחד, אם כי הבעייתי, של הפלשתינים עם נושאי איכות סביבה, עם איצ'ה מאיר, מנהל איגוד ערים לאיכות סביבה שומרון, המכיר מקרוב מאוד את הסוגיה.

"לא צריך לחיות ביהודה ושומרון כדי לדעת שמכל התחומים הקריטיים שמעסיקים אדם בישראל איכות הסביבה נמצאת אצלם במקום כמעט אחרון ברשימה", אומר מאיר וקובע כי ישראל חוטאת בכך שאינה דואגת לקיים מערכת נהלים וחוקים להסדרת הטיפול מול הפלשתיני בתחומי איכות סביבה, וגם זאת ככל הנראה מטעמים פוליטיים.

מאיר מסביר שבכל מקום בעולם כאשר קיימות שתי מדינות שכנות הן שומרות על כללים על מנת שלא יעברו מיפגעים משטחה של האחת לשכנתה. במקרים שכאלה בדרך כלל יתר אחריות מוטלת על המדינה העשירה יותר, כך למשל בין ארה"ב למקסיקו. לעומת זאת את המציאות המורכבת בין ישראל לרש"פ מגדיר מאיר כמורכבת והמסובכת ביותר בעולם, ראשית משום שאין מדובר במדינה וכמו כן משום שאין גבולות מוסדרים ומאידך קיים פער עצום במנטאליות בין שני הצדדים, בעוד אצל הישראלים קיימת מחשבה על האחריות מול הדורות הבאים בסוגיות של איכות סביבה הרי שאצל הפלשתינים "אין מוטיבציה כזו", כלשונו, והדברים באים לידי ביטוי באתרי פסולת, באיכות מים ועוד.

לנוכח כל זאת משוכנע מאיר שמאחורי הפנייה לאו"ם לא עומדת דאגתם של הפלשתינים לאיכות הסביבה, אלא אך ורק להמשך הצגת עצמם כמסכנים וזקוקים לסכומי כסף נוספים מהמדינות התומכות. בתירוץ זה של עם כבוש יוכלו להסביר כל טענה שתועלה מולם באשר לזלזול המתמשך אצלם בנושאי איכות סביבה, ומאידך "ירוויחו" את ההזדמנות הנוספת להמשיך ולהכפיש את ישראל.

כאמור, מאיר סבור שמניעים פוליטיים הם המונעים הסדרת הכללים להתמודדות משותפת עם בעיות איכות הסביבה. "הטענה שלי היא שפקידות בממשלה, בעיקר בתחום המשפט, אימצה את העמדות הללו ולא מנהלים מדיניות מוסדרת", הוא אומר ובמילותיו 'העמדות הללו' הוא מתכוון למה שהוא מכנה "ירוק מבחוץ ואדום מבפנים", העמדות והאג'נדה של כמעט כל הארגונים הירוקים שמאמצים אג'נדה שמאלית ברורה.

תפיסה זו הרואה בשטח "כבוש" מונעת מישראל הקמתם של מיזמים שיהיו לרווחת כלל האוכלוסייה ויעסקו בתחומי איכות סביבה ואקולוגיה. "אנחנו חוזרים לאותה הנקודה ששייכת גם לשכונת האולפנה וגם למגרון. מי ששולט בכיפה זו קבוצה קטנה של משפטנים שמתייחסים למקום כמצוי במצב לוחמה זמני ומונעים בשם כך פעילויות שונות, גם סביבתיות.

טענות אלה, גם אם הן נאמרות באופן מקצועי, אינן זוכות ברוב המקרים לאוזן קשבת בזירה הבינלאומית גם מצידם של ארגונים שאמורים להיות מקצועיים. עבורם הנרטיב הפלשתיני הוא המקובל והצודק, בין אם אמת מאחוריה ובין אם שקר. לדבריו השר לאיכות הסביבה, השר גלעד ארדן, עושה מאמצים הסברתיים משמעותיים בזירות שונות בעולם, ואכן "ראיתי בחו"ל איך הוא מצליח לפתוח לבבות ואוזניים גם אם העולם בדרך כלל לא נפתח כלפנו".