חיסון לכלבת.
חיסון לכלבת.צילום: פלאש 90

עיריית ירושלים יוזמת הקמת מאגר דגימות DNA של כל כלבי העיר אשר יאפשר לפקחי העירייה לבצע לדגום צואת כלבים שהושארה ברחוב ולשייכה מיידית אל הכלב.   

בדיקות ה-די.אן.אי  יאפשרו לעירייה להקטין את מפגעי צואת הכלבים מהרחובות, הגנים והמרחבים הציבוריים בעיר.

לצורך הקמת המאגר, תבצע העירייה בחודשים הקרובים פיילוט לבחינת הנושא. דגימות הצואה שיאספו ויתועדו  (בצילום) יישלחו למעבדה לשם זיהוי ה-ד.נ.א. שבהן ,לאחר מכן ייערך חיפוש במאגר לצורך מציאת התאמה גנטית לכלב מסוים שהפרופיל הגנטי שלו נמצא במאגר. בכל מקרה של התאמה ייקנס בעל הכלב בהתאם לחוק.

הקמת מאגר ה DNA באה לאחר פעילות מורחבת של גורמי העירייה למגר תופעה זו, אולם רבים מבעלי הכלבים אינם משתפים פעולה ומשאירים את צואת כלביהם על המדרכות ובמרחבים ציבוריים. ידוע כי צואת כלב שלא נאספת ומושארת מוטלת ברחוב על ידי בעלי הכלב בניגוד לחוק, מהווה מעבר למפגע ריח ואסתטיקה גם מפגע בריאותי ותברואי. הדבר עלול לסכן את בריאותו ואיכות חייו של הציבור, ואת בריאותם של בעלי החיים בעיר, מאחר והחיידקים הרעילים הקיימים בצואה עלולים במקרה של חדירה לגוף האדם לגרום למחלות זיהומיות קשות ביותר.

בעלי הכלבים  נדרשים לצאת לטיול היומי עם כלבם כשהם מצוידים בשקית ניילון  או כל אמצעי קיבול אחר ולאסוף לתוכו את הצואה שהכלב השאיר.

מנהל השרות הווטרינרי בעיריית ירושלים, ד"ר זוהר דבורקין  אומר כי באמצעות ניצול היכולת המדעית הקיימת ניתן לאתר כלבים על פי הרצף הייחודי של מולקולות ה-די.אן.איי האופיינית והייחודית לכל כלב,  ולמגר את התופעה. "המטרה שלנו היא לא להגדיל את הקנסות על בעלי הכלבים, אלא להקטין כמה שיותר את מפגעי צואת הכלבים בעיר. אני מקווה שיחד עם פעולות ההסברה העירוניות בעלי הכלבים יקפידו על איסוף צואת הכלב שלהם ובכך כל תושבי העיר ירוויחו".

בירושלים רשומים כ-11 אלף כלבים, שיעור החיסון של הכלבים הרשומים בעיר עומד על 92%. כ-40% מהכלבים מעוקרים/מסורסים.