תקראו את הדו"ח. השר ישי
תקראו את הדו"ח. השר ישיפלאש 90

בתגובה מיוחדת בחר שר הפנים, אלי ישי, להגיב לדו"ח מבקר המדינה וההאשמות שהופנו כלפיו מאז אסון הכרמל. במקום לכתוב את עמדתו שלו בחר ציטטות נבחרות מתוך דברי המבקר, קיבץ אותם לרשימה אחת ופרסם אותה כתגובה מטעמו. ממקבץ הציטטות עולה כי גם המבקר עצמו מודע היטב לפעילותו של השר ישי בתקופה שקדמה לאסון הכרמל במאמצים לתגבר ולשקם את מערך הכבאות בישראל.

את תגובתו זו פותח השר ישי בציטוט מתוך הקדמת דבריו של המבקר:  "יודגש כבר בשלב זה, כי אין אנו טוענים ששר האוצר או שר הפנים אשמים חלילה במותם של 44 קרבנות השרפה הנוראה בכרמל. טענה זו אסור באיסור חמור לטעון, כי אין בה כל ממש".

ציטטה התומכת בדבריו של ישי אודות אחריותם של קודמיו בתפקיד היא מדברי המבקר ולפיהם "עינינו הרואות כי שנים רבות עברו בלי ששרי הפנים והאוצר ומבלי שממשלות ישראל מצאו לנכון להביא את סוגיית מערך הכבאות לידי הכרעה אף כי היו ערים לצרכיו החיוניים"

עוד כותב המבקר: "יש לציין לזכותו של שר הפנים מר ישי, כי הוא אכן הצליח במקום בו אחרים לא הצליחו - להביא את מצוקת מערך הכבאות לדיון אצל ראש הממשלה ולקבל החלטת ממשלה בדבר מתן תוספת תקציבית בת 100 מליון ₪".

ברשימת הציטטות שאסף שר הפנים מתוך הדו"ח נכתב עוד כי "שר הפנים דאז, מר אליהו ישי, פנה באפריל אותה שנה אל שר הביטחון דאז, מר בנימין בן-אליעזר, והתריע לפניו שכל עוד אין חלופות לכיבוי שרפות מן האוויר "יש להשאיר את נוהל הסיוע [הכיבוי האווירי] על כנו ואין לבטלו".

"בדיון בהשתתפות נציגי משרד הפנים, שקיים שר הפנים, אליהו ישי, ב-31.10.10[1], כחודש לפני אסון השרפה, הוא ציין כי אין די בתוספת האמורה בסך 100 מיליון ש"ח, ועדיין נבצר ממערך הכבאות וההצלה למלא את ייעודו בעתות חירום ושגרה".

"רק בעקבות דו"ח המעקב על שירותי הכבאות במלחמת לבנון השנייה משנת 2010 ודרישותיו של שר הפנים, מר אליהו ישי להביא את הסוגיה להכרעת ראש הממשלה ולתקצוב המערך באופן נאות, החליטה הממשלה לתת תוספת תקציב בסך 100 מיליון ש"ח לטובת המערך".

"ביוני 2010 במסגרת הצעת מחליטים שהגיש שר הפנים, מר אליהו ישי, נדרש סכום של כ-823 מיליון ש"ח; במסגרת הצעת מחליטים נוספת של השר ישי מנובמבר 2010 נדרש סכום של כ-645 מיליון ש"ח - שתי הצעות המחליטים לא נדונו בממשלה".

"בשנים 2007-2010 הציג משרד הפנים למשרד האוצר פעמים אחדות את הצרכים התקציביים הכוללים של שירותי הכבאות לעת שגרה ולעת חירום".

וכן כותב המבקר: "יתר על כן, עלה כי משרד האוצר התנה את מתן הסיוע התקציבי לשירותי הכבאות בכך שקודם לכן תבוצע הרפורמה הארגונית בהתאם להחלטת ממשלה".

המבקר מוסיף ומציין בדו"ח: "בספטמבר 2009 פנה שר הפנים, מר אליהו ישי, לראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, לשר הביטחון, מר אהוד ברק, לשר האוצר, מר יובל שטייניץ ולסגן שר הביטחון דאז, מר מתן וילנאי, והתריע לפניהם על המצב של מערך הכבאות ועל מחסור בהיקף של כ-400 מיליון ש"ח הנדרש לצורך התמודדות עם אירועי חירום; הוא ביקש להעלות את הנושא לדיון בקבינט הביטחוני".

המבקר אף מצטט את דברי ישי וכותב: "שר הפנים אליהו ישי: "המצב שם [במערך הכבאות] הוא קטסטרופה, אני מכיר את המצב עוד כשהייתי שר הפנים, ואז, יחד עם שר האוצר סילבן שלום, עשינו כמה שינויים והתחלנו מערך של רכישת כבאיות חדשות. הרבה שנים לא הייתי שם, ושאלתי באמת חבר'ה איפה הייתם כל השנים... המצב פשוט חמור מאד ומחייב דיון דחוף בקבינט, או דיון פנימי עם ראש הממשלה, שר האוצר וסגן שר הביטחון. זה דבר שלא יכול להימשך כך. אני מבקש מראש הממשלה דיון דחוף".

"באוקטובר 2009 פנה השר ישי לראש הממשלה, מר בנימין נתניהו וביקש ממנו לקיים דיון דחוף בנושא מערך הכבאות וההצלה. השר ישי ציין בפניו: "אני חרד מיום פקודה בו, חלילה, יוכחו טענותיי על כך שמערך הכבאות אינו מסוגל לספק הגנה מספקת במצב חירום לאומי ובשגרה. אני חוזר ומתריע כי במצב הקיים לא נוכל לשפר את השירותים של מערך הכבאות וההצלה וברור לי שלא תהיה מוכנות מספקת לכשנידרש".

ממשיך המבקר וכותב כי "ב-30.12.09 התקיים דיון אצל ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, שבו השתתפו, בין היתר, שר הפנים מר אליהו ישי; שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ והנציב דאז רב-טפסר שמעון רומח. לדיון צרף משרד הפנים מסמך דרישות לתקציב חמש-שנתי בסכום כולל של 433 מיליון ש"ח. שר הפנים אליהו ישי: "בשוטף צריך לתת מענה. בעד הרפורמה ולא משנה להיכן יחליטו להכפיף את מערך הכבאות אולם לא ניתן להמשיך במצב הנוכחי. אם רוצים רפורמה יש להתקדם בחקיקה. יחד עם זה, במקביל חייבים להציל את המערך".

"באפריל 2010 פנה שר הפנים, השר אליהו ישי, לראש הממשלה, מר בנימין נתניהו וביקש "לזרז את הטיפול במציאת פתרונות מידיים לטווח קצר וארוך".

"שר הפנים אליהו ישי: החוליה היא חלשה עד כדי כך שהיא עלולה להשבית את כל המערכת... המצב בשירותי הכבאות הוא הרבה יותר גרוע מ"חוליה חלשה" במערכת של כלל הגופים האחראים לטיפול בעורף בחירום... המצב של הפערים במוכנות לחרום של שירותי הכבאות הוא כשל מתמשך".

מוסיף השר ישי ומצטט מתוך האמור בדו"ח אודות תפקודו: "לפי הצעת מחליטים, שהכין שר הפנים ביוני 2010[2], נדרשת תוספת תקציב בסך של 813 מיליון ש"ח בפריסה רב-שנתית, לשנים 2010-2015, מתוך זה 626 מיליון ש"ח תקציב תוספתי".

כמו כן כתב המבקר בדו"ח: "שר הפנים אליהו ישי העיר "על מצבו הקשה של מערך הכבאות, על העדר הטיפול של ממשלות ישראל השונות שהביאו להזנחה של מערך הכבאות, שחייב נקיטת פעולות מידיות תוך מציאת פתרונות תקציביים".

"שר הפנים אלי ישי: המצב שם קטסטרופאלי לגמרי, כאילו אין מערך כבאות בישראל. הצורך שלנו בתוספת תקציב הוא כל כך אמיתי וזועק, זה אחד המקרים הכי זועקים שיכולים להיות".

ממשיך ומספר דו"ח המבקר כיצד "ב-24.10.10 פנה השר ישי פעם נוספת לראש הממשלה מר בנימין נתניהו ודרש לקיים "דיון מקיף להיערכות העורף" .

"בהתאם לגישתו, פנה השר ישי, בעניין זה, כמה וכמה פעמים לראש הממשלה ולמנכ"ל משרדו ואף יזם דיון עמם שבו השתתף גם שר האוצר. השר ישי, כמו הנציב, שב והעלה את דרישותיו לתכנית כוללת שבה יש להקצות משאבים לכל המרכיבים: תכניתו כללה דרישה לתוספות עתירות תקציב - מאות מיליוני ש"ח, להצטיידות רחבת היקף ולגיוס מאות כבאים חדשים".

"ב-9.11.10 הגיש השר ישי הצעת מחליטים נוספת לתקציב תוספתי של 460 מיליון ש"ח לצורך "שדרוג יכולתו של מערך הכבאות וההצלה למתן מענה לאיומים הקיימים בשגרה ובחירום" באמצעות פיתוח, רכש ותגבור בכוח אדם. מקורות המימון שנדרשו לכך היו ממשרד האוצר. ההצעה לא נדונה בממשלה".

השר ישי מצטט גם ציטטה שמביא מבקר המדינה בשמו של שר האוצר יובל שטייניץ שאמר: "אני רוצה להגיד לזכותו של שר הפנים הנוכחי, שר הפנים אלי ישי, שהעלה את הנושא הזה פעם, פעמיים ושלוש, גם בממשלה, גם בקבינט, גם כלפי ראש הממשלה, וגם כלפי שרים אחרים. ... עמדת האוצר לדורותיו, ולא חשוב אם היה שר אוצר ממפלגה כזאת או אחרת, הייתה תוספת תקציב עם רפורמה ושינוי מבני".

"מבקר המדינה: ניתוח הפעולות של השר ישי בתקופת כהונתו הנוכחית מעלה, שהוא אכן נקט פעולות על מנת לפתור חלק מהבעיות הנוגעות לבניין הכוח של מערך הכבאות".

רשימת הציטטות מתוך הדו"ח נמשכת בתגובת השר ישי:

"מבקר המדינה: הביאה פעילותו של שר הפנים, ב-4.7.10, כ-15 חודשים לאחר שהוא התמנה לתפקיד, לקבלת החלטת ממשלה (מס' 1904) ולפיה יוקצו 100 מיליון ש"ח לטובת המערךמתקציבי משרד הפנים, הרשויות המקומיות ומשרד האוצר".

"עם זאת, יש לציין לזכותו של שר הפנים מר ישי, כי הוא אכן הצליח במקום בו אחרים לא הצליחו - להביא את מצוקת מערך הכבאות לדיון אצל ראש הממשלה ולקבל החלטת ממשלה בדבר מתן תוספת תקציבית בת 100 מליון ש"ח להשלמת חוסרים מהותיים בתקציב מערך הכבאות. רק לאחר מכן, אסון השרפה הטרגי בכרמל דרבן את הממשלה להחליט, כי תינתן עוד תוספת תקציבית נכבדה למערך הכבאות, תוקם טייסת כיבוי אש מהאוויר וכי יגובש תזכיר לחוק חדש שיסב את מערך הכבאות לרשות לאומית".

"עינינו הרואות כי שנים רבות עברו בלי ששרי הפנים והאוצר ומבלי שממשלות ישראל מצאו לנכון להביא את סוגיית מערך הכבאות לידי הכרעה אף כי היו ערים לצרכיו החיוניים".

"החל שר הפנים, אליהו ישי, לקדם את המהלך לגיבוש פיתרון כולל של הסוגיה, כשהפנה אותה להכרעת ראש הממשלה, זאת בשעה שהוא המשיך לצדד בעמדתו ולפיה נדרשת תכנית תקציב מקיפה וכוללת להבראת מערך הכבאות".

"כי גם ממשלות ישראל קודמות לא עשו במשך שנים את המוטל עליהן בעניין ההיערכות והמוכנות של שירותי הכבאות וההצלה לשעת פקודה. את "קו פרשת המים" ניתן לראות בליקויים המשמעותיים שנתגלו במערך הכבאות במלחמת לבנון השנייה".